سایر موضوعات

کنترل قیمت خودرو مستلزم کنترل قیمت زنجیره تامین است

علیزاده افزایش تیراژ خودروها را منوط به هماهنگی قطعه‌ساز و زنجیره تامین خودروساز دانست و افزود: قطعاً افزایش تولید و در نتیجه سربار کسب و کار کاهش می‌یابد. البته در کنار خودروسازان و شرکت های سازنده، سیستم بانکی نیز باید برای تامین نقدینگی موجود تلاش کند تا بتوانند این مثلث را تکمیل کنند.

کارشناس اقتصادی:

وی تولید خودروهای برقی را منوط به ایجاد زیرساخت های این نوع خودرو دانست و خاطرنشان کرد: اخیراً با همکاری برخی دانشگاه ها مجموعه ای از کارهای تحقیقاتی در زمینه تولید خودروهای برقی راه اندازی شده است. محل شارژ این خودروها، شبکه خدمات پس از فروش و نرم افزارهای ویژه بخشی از زیرساخت های لازم خودروهای برقی است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در ایران خودرو به یک کالای تجهیزاتی تبدیل شده است اما در تمام دنیا خودرو یک کالای مصرفی است. در نتیجه خودروسازان برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار رقابتی خودرو، پیشنهادات زیادی را برای مشتریان ارائه می‌کنند، اما در ایران با تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای، از رقبای خودروسازان جهانی عقب هستیم.

وی توجه به نامگذاری سال را که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال نامگذاری شده است توصیه کرد و یادآور شد: با تاکید بر بنگاه های دانش بنیان، پیوند صنعت با دانشگاه ها، افزایش سطح تولید دانش بنیان. گردش تولید و کاهش سربار، این شعار را می توان عملی کرد.

وی قیمت خودرو را تابعی از عرضه و تقاضا دانست و گفت: خودرو محصول نهایی متشکل از قطعات فولادی، پلیمری، پلاستیکی و … است. برای کنترل قیمت محصول نهایی، خودروساز باید کل پیشنهاد را در نظر بگیرد. قیمت و کیفیت را تحت کنترل خود داشته باشید. زمانی که هر یک از نهاده های تولید به دلایلی با افزایش قیمت مواجه شود، قطعاً بر قیمت محصول نهایی تأثیر می گذارد.

علیزاده تاکید کرد: سیاستگذاران باید به دنبال راهکارهایی برای کنترل کل زنجیره تامین خودرو از نظر قیمت و کیفیت باشند. برای اجرای این سیاست استفاده از ابزار سهمیه بندی، یارانه و حمایت از سیستم بانکی ضروری است. قطعه سازان، خودروسازان و نظام بانکی باید برای تکمیل یک مثلث گام بردارند.

این کارشناس اقتصادی کاهش بلندمدت تولید خودرو را ناشی از عدم تسویه حساب با شرکت‌های سازنده دانست و گفت: پرداخت نکردن به موقع بدهی‌های OEM لطمه می‌زند و توان مالی شرکت‌ها برای ساخت قطعات نیز کاهش می‌یابد. او متوجه می شود که این مهم در دراز مدت منجر به کاهش تولید خودروسازان خواهد شد.

امیرحسین علیزاده گفت: خودروساز برای کنترل قیمت محصول نهایی باید کل زنجیره تامین را از نظر قیمت و کیفیت کنترل کند.

absnews

absnews

وی افزود: ملاک قیمت گذاری خودرو قاعده عرضه و تقاضا است; اگر قیمت نهاده های تولید افزایش یابد و قیمت محصول نهایی ثابت بماند. باعث کاهش نقدینگی و افزایش بدهی خودروسازان به سازندگان تجهیزات می شود.

علیزاده گفت: دلالان خودرو در ایران برای کسب سود، مسائل کیفی را تحت الشعاع قرار می دهند و این موضوع باعث افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.

امیرحسین علیزاده کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محصول خودرو را در زمره سایر کالاها قرار داد و گفت: خودرو از نهاده های مختلف تولید اعم از مواد اولیه، انرژی و نیروی انسانی تشکیل شده است. افزایش قیمت هر یک از نهاده ها به طور اجتناب ناپذیری بر قیمت اثر می گذارد. محصول نهایی تاثیر خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا