مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به پروژه های این صندوق با هدف کمک به توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان گفت: چارچوب برنامه صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی 3 دسته است. توانمندسازی صادرات، شبکه صادرات و تامین مالی صادرات.
به گزارش ای بی اس نیوز، به مناسبت بیست و نهمین روز ملی صادرات و به همت صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران و ریاست جمهوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، همایش «در مسیر» «صدارت دانش بنیان» امروز یکشنبه 9 مهرماه به مدت دو روز به صورت حضوری و مجازی آغاز به کار کرد.
اولین روز این همایش که همزمان با چهل و نهمین رویداد یکشنبه های صادراتی و پذیرایی هیئت تجاری و فناوری از ارمنستان در حوزه کشاورزی برگزار شد، علاوه بر معرفی و آشنایی کسب و کارهای دانش بنیان با ارمنستان بازار، نماینده رئیس اتحادیه کشاورزی کشور نیز در همایش «در مسیر صادرات دانش بنیان» به ایراد سخنرانی پرداخت.
همچنین نمایشگاهی با حضور 26 شرکت دانش بنیان در سایت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد تا هیئت تجاری ارمنستان با دستاوردها و توانمندی های شرکت های دانش بنیان ایرانی آشنا شوند.دانش در این حوزه. . کشاورزی است تا زمینه همکاری مشترک و صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به این کشور مورد بررسی قرار گیرد.
نشست انتقال تجربیات شرکت های دانش بنیان و خلاق ورود به بازارهای بین المللی با حضور دکتر مهدی متقیان، دکتر فائقه اسلامی پور و دکتر مهرداد علی پور، نشست اصول و فنون مذاکره با سخنرانی مهندس محمد گیوکی و «آشنایی با نقش طراحی صنعتی در تکمیل زنجیره ارزش» جهان» با سخنرانی دکتر مصطفی توحیدی فر، از دیگر برنامه های روز اول این همایش است.
برنامه های صندوق نوآوری برای کمک به توسعه صادرات کسب و کارهای دانش بنیان
مهندس محسن نوتاش مسئول ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی در این همایش با اشاره به برنامه های این صندوق با هدف کمک به شرکت های دانش بنیان در صادرات و توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری کشور گفت: در صندوق نوآوری 78 پیشنهاد می کنیم. خدمات به 4 گروه تقسیم می شوند: تسهیلات، ضمانت، سرمایه گذاری. و کسب و کارهای دانش بنیان را تقویت می کنیم.
وی افزود: چارچوب برنامه صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی شامل 3 مقوله توانمندسازی صادرات، شبکه سازی صادرات و تامین مالی صادرات است. در بخش توانمندسازی خدماتی شامل آموزش و مشاوره، استانداردهای تخصصی و صادراتی و صدور مجوز و حفاظت از مالکیت معنوی ارائه می شود.
نوتاش افزود: خدمات دپارتمان آموزش و مشاوره شامل حوزه های مختلفی مانند آموزش داخلی، آموزش در کشورهای دیگر، یادگیری شرکتی و مشاوره بازرگانی است. در زمینه استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی خدماتی مانند استانداردهای صادراتی (تا سقف 300 میلیون تومان)، تاییدیه های ملی (تا سقف 600 میلیون تومان)، خدمات آزمایشگاهی (تا سقف 300 میلیون تومان) و استانداردهای تخصصی (تا سقف 75) میلیون تومان). میلیون تومان) ارائه شده است.
رئیس ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی، شبکه سازی صادرات را از برنامه های جدی این صندوق برشمرد و گفت: خدمات مختلفی در این بخش ارائه می شود. یکی از این برنامه ها حمایت از حضور مستقل شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های خارجی است. در همین راستا فهرستی از حدود 350 نمایشگاه خارجی مصوب در سایت صندوق وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: فراهم آوردن امکان حضور در غرفه بنگاه های دانش بنیان در نمایشگاه های خارجی از دیگر برنامه های شبکه سازی صادراتی است. سالانه بالغ بر 300 میلیون تومان برای شرکت در غرفه های نمایشگاه های خارجی به شرکت های دانش بنیان رایگان پرداخت می شود. البته لازم به ذکر است که ظرفیت غرفه ها 20 تا 25 شرکت است و در صورتی که تعداد درخواست ها بیشتر باشد، شرکت های دانش بنیان بر اساس پتانسیل صادراتی بالاتر انتخاب می شوند.
نوتاش تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات این حوزه (شبکه صادرات) حضور در نمایشگاه های دائمی خارج از کشور است که شامل پایگاه های صادراتی خصوصی است که در برخی کشورها ایجاد شده است. این پایگاه ها دائماً محصولات دانش بنیان را بازاریابی می کنند.
اعزام و استقبال هیئتهای تجاری و فناورانه، برگزاری رویداد یکشنبههای صادراتی در قالب کلینیک مدیریت صادرات مبتنی بر دانش و کمکهای توسعه، از دیگر حوزههای شبکهسازی صادراتی بود که مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی برجسته شده است.
مرکز تحقیقات سیاست علمی، مهمترین نهاد تخصصی در زمینه سیاستگذاری و روانسازی گفتمانهای علمی و فناوری در کشور است.
در ادامه این همایش دکتر مرضیه شاوردی رئیس مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سخنانی با اشاره به روند ایجاد این مرکز گفت: در دهه 80 بحث سیاستگذاری در حوزه علم مطرح شد. مطرح شد و زمانی که وزارت علوم ترمیم شد، در سال 1382 شاهد ظهور مرکز تحقیقات علمی کشور بودیم. با ایجاد شورای عالی عطاف، مسئولیت سیاست علمی کشور به این مرکز محول شد و نام آن به «مرکز ملی تحقیقات سیاست علمی کشور» تغییر یافت.
شاوردی با اشاره به نقش این مرکز در حمایت از اکوسیستم نوآوری کشور، افزود: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور مهم ترین نهاد تخصصی در زمینه سیاست گذاری و منطقی سازی گفتمان های علمی و فناوری کشور محسوب می شود و در سطح منطقه ای و در سطح بین المللی.
مدیر مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: آزمایشگاه سیاست و مرکز نوآوری دو بازو یا ابزار حمایتی هستند که در داخل مرکز تحقیقات برای حمایت از نوآوری اکوسیستمی کشور شکل گرفته اند.
وی با اشاره به اهداف این برنامه گفت: همایش «در مسیر صادرات دانش بنیان» به مناسبت روز ملی صادرات طراحی و اجرا شد و تا حدودی شروعی برای بالا بردن آن است. مسائل مربوط به صادرات کسب و کارهای دانش بنیان این همایش با چهل و نهمین دوره «یکشنبه های صادراتی» و استقبال هیئت تجاری و فناوری از ارمنستان در حوزه کشاورزی همراه است که طی آن شرکت های دانش بنیان بازار ارمنستان را کشف خواهند کرد.
ارمنستان سکوی پرشی ایده آل برای کسب و کارهای ایرانی است
در این همایش که همزمان با چهل و نهمین رویداد «یکشنبه های ایران» برگزار شد، دکتر ناصر انزلیچی، رئیس انجمن شرکت های مدیریت صادرات ایران و سخنران رسمی مرکز تجارت بین الملل نیز حضور داشت. استقبال از یک هیئت تجاری و فناوری از ارمنستان، ظرفیت ها و پتانسیل های بازار صادراتی این کشور. کشور را توصیف کرد.
وی با مقایسه تولید ناخالص داخلی (GDP) سرانه، درآمد، جمعیت و نوع مرز مشترک بین کشورهای ارمنستان، روسیه، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان با ایران، گفت: شاید تولید ناخالص داخلی و جمعیت ارمنستان کمتر از سایر کشورها باشد. کشورها، اما بسیار بیشتر از بازار است. » این برای فعالیت شرکت های ایرانی خوب است. این کشور طی دو سال گذشته شاهد جهش چشمگیری در شفافیت بوده است که فضا را برای حضور موفق شرکت های ایرانی افزایش می دهد.
رئیس انجمن شرکت های مدیریت صادرات ایران تاکید کرد: ارمنستان کوچکترین کشور منطقه قفقاز جنوبی و تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و از اهمیت ژئوپلیتیکی بالایی برخوردار است. یکی از چالش های این کشور محصور بودن در خشکی و درگیری با همسایگان شرق و غرب است.
انزلیچی به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مهمترین و امن ترین آبراه ارمنستان از ایران می گذرد و از این رو توسعه روابط دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. این کشور با داشتن 14 قرارداد تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد با اروپا، کانادا، ژاپن و … دارای بالاترین میزان شفافیت در منطقه اوراسیا با داشتن مرکز زمینی مشترک با ایران و نیاز به ایران به عنوان دروازه اصلی آبهای آزاد است. سکوی پرشی ایده آل برای کسب و کارهای دانش بنیان ایرانی.
انتهای پیام