به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، با بررسی منابع بودجه و مصارف شرکت های دولتی در لایحه بودجه 1403، مشخص می شود که تعداد بنگاه های سودده و سربه سر در پیوست 3 لایحه بودجه 1403 برابر است. 323 شرکت و تعداد شرکت های زیان ده 15 شرکت می باشد. نکته مهم در این زمینه، تعداد بالای شرکت های زیان ده در عمل است (حدود 150 شرکت در نیم سال 1402). واضح است که قرار گرفتن شرکت های زیان ده در بین شرکت های سودده و سربه سر، شفافیت بودجه را کاهش داده و آن را غیرواقعی می کند.
در ادامه این گزارش آمده است که درآمد شرکت های دولتی در لایحه مالی 1403 نسبت به قانون دارایی 1401 36.3 درصد افزایش یافته است. هزینه شرکت های دولتی نیز در لایحه مالی 1403 نسبت به قانون مالی 1402 41 درصد افزایش یافته است.
این گزارش حاکی از آن است که سود انباشته شرکتهای دولتی در لایحه 1403 نسبت به قانون مالی سال 1402، شرکتهای ملی نفت ایران، بانک مرکزی، گاز ملی، ایمیدرو، پالایش نفت آبادان، تامین و تولید مواد معدنی، 77 درصد افزایش یافته است. پتروشیمی ملی، زیرساختهای ارتباطی، فرودگاهها و ناوبری هوایی و سازمان بنادر و دریانوردی بیش از 70 درصد سود مورد انتظار شرکتهای دولتی را در سال 1403 پرداخت میکنند. شایان ذکر است بیشترین مالیات نیز برای شرکتهای دولتی در نظر گرفته شده است. 10 شرکت ذکر شده و در مجموع بیش از 50 درصد مالیات شرکت های سهامی عام در سال 1403 به آنها تعلق می گیرد.
در این گزارش آمده است که هزینه های سرمایه ای شرکت های دولتی در لایحه مالی 1403 نسبت به قانون دارایی 1402 15.6 درصد افزایش یافته است. بررسی توسعه هزینه های واقعی سرمایه (بدون اثر تورم) بنگاه های دولتی. روند نزولی را در سال های اخیر نشان می دهد.
این گزارش خاطرنشان می کند: بودجه 1403 اولین بودجه ای است که پس از اصلاح آیین نامه داخلی مجلس طی دو مرحله بررسی بودجه در مجلس بررسی می شود. بودجه ریزی دو مرحله ای این فرصت را برای مجلس شورای اسلامی فراهم کرد تا جداول بودجه را با دقت بیشتری بررسی کند.
absnews