مهرداد بذرباش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط ریلی منطقه هفدهم شهری تهران در سال های گذشته برای ایجاد آسایش و امنیت از روی زمین به زیرزمین منتقل شده است، اظهار داشت: پس از این روند، بسیاری از مسائل و موضوعات از جمله این موارد ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران در زمان بحران است که مورد تاکید قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در قراردادی که بین شرکت راه آهن و شهرداری تهران منعقد شد، مقرر شد زمین واقع در تونل زیرزمینی راه آهن برای رفاه مردم واگذار شود. در این تفاهم نامه شهرداری تهران مجبور به مناسب سازی و ایجاد فضای سبز و ساخت پیاده روها بود که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال ساکنان منطقه است و بخشی از کار باقی مانده است.
پازارباش با اشاره به اینکه در حال حاضر در مورد زمین در تونل زیرزمینی راه آهن اختلاف نظر وجود دارد، تصریح کرد: باید در مورد محدوده خط راه آهن تصمیم گیری شود، در محدوده 17 متری، ایمنی اجباری است و باید رعایت شود و در محدوده 30 متری برخی مناطق. باید تسهیل شود.
وی افزود: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حد 30 متر بعد از 17 متر به دولت ارائه شده و در کمیته زیربنایی دولت تصویب شده و اکنون در انتظار تصویب هیئت وزیران است. وزرا با ساکنان جاده راه آهن در منطقه 17 صحبت می کنند.
پازارباش ادامه داد: اگر هیات وزیران 30 متر از خط 17 متری راه آهن را که بیشتر فرسوده بود تصویب کند، امکان نوسازی پیدا می کند. این مناطق با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزاد می شود و پروانه ساختمانی دریافت می کند.
نوسازی بافت فرسوده شهری سیاست اصلی دولت است
وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست اصلی دولت است، تصریح کرد: در منطقه 17 تهران و محدوده تونل راه آهن 13 هزار پلاک وجود دارد که فرسوده هستند و در صورت تایید شورای دولت این امکان وجود دارد. با ساخت و ساز بافت فرسوده منطقه نوسازی می شود.
بذرباش گفت: با آزادسازی 13 هزار پلاک فرسوده در محدوده 30 متری تونل راه آهن در منطقه 17 تهران، امکان ساخت 30 هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای مردم خواهد بود. شهر تهران. تهران.