همچنین شایان ذکر است که برچسب های سال معمولا بدون تاریخ انقضا هستند. مثلاً وقتی «نوآوری و شکوفایی» به عنوان شعار سال 1387 انتخاب شد، به این معنا نیست که فقط در آن سال است که باید نوآوری و شکوفایی وجود داشته باشد. بدیهی است که این شعار باید در تمام سال ها ادامه داشته باشد. یا مثلاً سال گذشته که «وقفه و حمایت تولید» مطرح شد، طبیعی بود که هر سال از تولید حمایت کنیم و برای رفع موانع تلاش کنیم. معمولاً چون سیاست اجرای این گونه شعارها بر حسب زمان و مکان متفاوت است، این شعارها تاریخ مصرف ندارند. بنابراین همانطور که اختلال تولید در مازندران با اصفهان یا سمنان متفاوت است، حمایت از تولید در سال 1400 با مثلاً 1405 متفاوت خواهد بود. نتیجه این است که شعارهای سال بدون تاریخ مصرف است. . پس نمی توان انتظار داشت که پرونده آنها یک سال دیگر بسته شود!
- امکان گفتگو
absnews
می توان این سوال را مطرح کرد که اگر شعارهای سال تاریخ مصرف ندارند و با توجه به شرایط اقتصاد ایران قرار است افق را مشخص کنند پس چرا باید سال به سال مطرح شوند!؟ می توان آن را در یک زمان ارائه کرد. حداقل یک پاسخ به این سوال این است که شعار سال فرصتی برای صحبت درباره موضوعات مهم و اهداف میان مدت اقتصادی است. گفت و گوی بین متفکران از یک سو و بین متفکر و تصمیم گیرنده سیاسی از سوی دیگر. این گفتگوها نقطه شروع و موتور خوبی برای حرکت در مسیر اهداف و شعارهاست. حرکتی که در آن سال با بسیج منابع بیشتر و بحث بیشتر شتاب گرفت، اما در سال های بعد متوقف نشد.
- پیشرفت
مثلاً بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب «تولید کردند; دانشگاهیان آن را «اشتغال آفرین» نامیدند، طیف وسیعی از کارشناسان بحث های جدی و مهمی را برگزار کردند و موضوعات مهمی در عرصه عمومی مطرح شد. سوالاتی از قبیل: چگونه جلوی رشد شرکت های دانش بنیان به لحاظ نظری را بگیریم؟ », « شرکت ها و فعالیت های واقعاً مبتنی بر دانش چه ویژگی هایی دارند؟ «پشتیبانی کدام اولویت دانش بنیان است؟ باید از کسانی که بیشتر اشتغالزا هستند یا هر چیز دیگری و همه مشاغل دانش بنیان حمایت شوند!؟ و سوالاتی از این دست بنابراین شعار سال علاوه بر نشان دادن اجلاس و راه، فرصتی برای گفت و گو در مورد اولویت ها و نیازهای اقتصاد ایران فراهم می کند و حرکت ما را سرعت می بخشد. حرکتی که در سال های آینده ادامه خواهد داشت و هر روز به اوج نزدیک می شویم.
خبرگزاری ای بی اس نیوز درباره کارکردهای شعار سال دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی بدخواهان که از ماهیت دقیق شعار سال اطلاعی ندارند، استدلال می کنند که اگر شعار سال تاثیرگذار است، چرا مثلاً در فلان سال، شعار محقق نشد! انگار قرار بود در همان سال شعارها داده شود و پرونده شان بسته شود! اما در این یادداشت توضیح میدهیم که شعارهای اقتصادی عموماً برای تعیین افق و جهتگیری و ایجاد فرصت برای گفتوگوی ملی و تسریع حرکت اقتصاد ایران در مسیر درست تنظیم میشوند. بنابراین، شعار سال، بر خلاف مثلا «قانون مالی» که پس از گذشت یک سال دیگر منقضی نمیشود، تاریخ انقضا ندارد و باید همواره در رعایت آنها بکوشیم.
* دانیل دیوید
شعارها افق را مشخص می کنند و مسیر را روشن می کنند. تا زمانی که کوهنورد قله را در نظر نگیرد، هرگز به آن نخواهد رسید. شعارها اوج اقتصاد ایران هستند. البته در یک سال نمی توان همه موانع تولید را از بین برد! در همه جای دنیا همینطور است! برای مثال، در سازمان ملل متحد، کشورها در سال 2000 گرد هم آمدند تا اهداف توسعه هزاره را تدوین کنند. این اهداف قرار بود تا سال 2015 محقق شوند. یکی از این اهداف، به عنوان مثال، “تضمین پایداری زیست محیطی” بود. به طور خاص، انتشار کل CO2 باید کاهش می یافت. اما این اتفاق افتاد!؟ نه! انتشار CO2 در سال های اخیر بیش از 50 درصد افزایش یافته است! اما آیا کشورها پس از شکست از تعیین اهداف توسعه دست برداشتند!؟ نه! آنها دوباره اهداف جدیدی برای خود تعیین کردند. بنابراین، چه اهداف به طور کامل محقق شوند یا نه، تعیین افق برای داشتن یک حرکت رو به رشد ضروری است.
- بدون تاریخ انقضا