معاون بهره برداری و بازرگانی شرکت راه آهن در خصوص ابداعات رسانه ای کنسرسیوم توسعه راه آهن افغانستان برای عبور قطار ترانزیتی از ایران گفت: به نظر می رسد این کنسرسیوم قصد ندارد از مقررات معمول در حوزه حمل و نقل ریلی پیروی کند. ترانزیت و به همین دلیل با دروغ های رسانه ای سعی در تخریب فضا دارد. طبق مقررات عمل کنند.
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، مرتضی جعفری در واکنش به بازتاب رسانه ای کنسرسیوم ایرانی «توسعه راه آهن افغانستان» افزود: در سال گذشته و پس از بازدید معاون تخنیکی راه آهن از خط راه آهن افغانستان مستندات نقص ها را ذکر کنم. توسعه خط برای بهره برداری تجاری به طرف مقابل اعلام شد و مقرر شد با رفع این مشکلات فنی و ایرادات مهم در زمینه ایمنی قطارهای تجاری که هنوز به راه آهن اعلام نشده است، از آن استفاده شود.
وی گفت: از سوی دیگر مشخص بود که حل این ایرادات قابل توجه توسط کنسرسیوم قابل اجرا نیست، زیرا نیاز به ماشین آلات خط تخصصی دارد که هیچ یک از این شرکت ها ندارند و راه آهن بارها به افغانستان اعلام کرده است. طرف که آماده است تا ماشین های تخصصی را برای حل این مشکلات در خاک افغانستان بفرستد.
جعفری تاکید کرد: با این وجود راه آهن برای توسعه خط ریلی «روزناک» به هرات با ورود به افغانستان موافقت کرد. پس از تخلیه، قطار عملیاتی اعزام شده بدون هماهنگی و اطلاع راه آهن با 10 واگن بارگیری شد و پس از کار رسانه ای از روزنک به «شمتیغ» اعزام شدند.
معاون بهره برداری ریلی گفت: پس از اعلام خروج قطار ترانزیتی از افغانستان و با توجه به اینکه عملاً در مرز شمتیغ تلفن، بی سیم و موبایل نداریم، با رضایی مدیرعامل کنسرسیوم و لکوموتیو قطار تماس گرفتم. که به دروغ اعلام کردند که لکوموتیو به صورت جداگانه وارد ایران شده و هیچ واگنی با لکوموتیو همراه نیست و با استناد به این مورد اعلام شد که قطاری وارد کشور نشده است.
وی گفت: فردای آن روز یکی از عوامل راهآهن را برای حفظ امنیت به مرز شمتیغ فرستادیم. در بازدید میدانی مشخص شد که 10 واگن بارگیری شده به همراه لوکوموتیو وارد شمتیغ شده و چون هماهنگی صورت نگرفته است. حتی با گمرک و هیچ نهاد مرتبط انجام می شود. در حوزه ترانزیتی نیز از محموله این محموله اطلاعی نداشت، این محموله در مرز متوقف شد و با تایید و دستور مدیرعامل راه آهن، تصمیم قطعی شد. برای ارسال واگن های شرق ساخته شد.
جعفری با اشاره به دو مرز ترانزیتی با افغانستان و مرز ریلی با ترکیه و پاکستان گفت: امروز شبه نظامیان بخش خصوصی به صورت روزانه ترانزیت خود را از این مرزها انجام می دهند و مشکلی از سوی ما وجود ندارد. اما به نظر می رسد کنسرسیوم «توسعه راه آهن افغانستان» قصد رعایت مقررات معمول در زمینه ترانزیت را ندارد و به همین دلیل با دروغ های رسانه ای سعی در تخریب فضا دارد و خارج از مقررات فعالیت می کند. در طرف افغانستان این است که کار خود را به صورت قانونی انجام دهد. طبق مقررات پیگیری شود.