حیدری خاطرنشان کرد: در قانون به لباس شخصی اشاره ای نشده است. البته این قانون فقط برای پلیس نیست، بلکه برای هرکسی که مجوز استفاده از سلاح را داشته باشد نیز می باشد. محافظ و محافظ هم داریم. حفاظت شده یعنی می توان فرد را به سلاح مجهز کرد که این نیز تعریف خاص خود را دارد و شورای امنیت ملی آن را تعیین می کند. موضوع ما کلیت استفاده از سلاح است.
وی افزود: از سوی دیگر، اگر فردی که به صورت غیرقانونی از مرز عبور کرده است خود را زیر جوی آب سازماندهی کند و پلیس را بکشد، پلیس می تواند با او برخورد کند و از همان ابتدا اجازه تیراندازی در هنگام عبور از مرز را نداشته باشد. این وظیفه پلیس است که کولبر را دستگیر کند و او را به دست عدالت بسپارد، البته اگر کولبر به یک قاچاقچی تبدیل شود و قاچاقچی تبدیل به یک جنبش سازمان یافته شود، وظیفه پلیس این است که او را دستگیر کند و با اسلحه نیز برخورد کند. تعریف خودش را دارد که این افراد به محض دیدن پلیس به قصد کشتن پلیس تیراندازی می کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این لایحه ضمانتی برای حفظ جان نیروی انتظامی و مردم است، گفت: اینگونه نیست و اختیارات پلیس در استفاده از سلاح نیز نامشخص است. قانون به دنبال این است که وظیفه پلیس و مردم را مشخص کند تا پلیس و مردم رفتار مناسبی داشته باشند.
وقتی صحبت از یک مسئله امنیتی می شود، پلیس اجازه ندارد زودتر شلیک کند
یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قانون فعلی استفاده از سلاح، پلیس را تضعیف می کند و تکلیف آنها را برای استفاده از سلاح مشخص نمی کند. او گفت: «پلیس حق ندارد زودتر به یک موضوع امنیتی شلیک کند.
لایحه قانون نحوه استفاده از سلاح های ایمن برای محافظت از جان افسران پلیس و مردم را تغییر می دهد
وی گفت: “استفاده از سلاح ظرایف خود را دارد. گاهی اوقات استفاده از سلاح توسط پلیس از نظر بررسی های امنیتی یک ضرورت است.” البته نحوه استفاده از آن نیز متفاوت است. مثلاً وقتی پلیس در مقابل فردی که مشکل امنیتی و سیاسی دارد مشغول انجام وظیفه است، این فرد قصد دارد از جنایت فرار کند. قاعدتا پلیس باید با این فرد برخورد کند، اما به دلیل ضعف این قانون، پلیس وظیفه خود را در استفاده از سلاح به خوبی نمیداند و مردم نیز وظیفه خود را برای انجام کاری که باید انجام دهند، نمیدانند. این یک وظیفه متقابل است. به همین دلیل، نهادهای مختلف اجتماعی باید با اطلاعات توضیح دهند و توجیه کنند تا مردم از قوانین پلیس پیروی کنند.
حیدری خاطرنشان کرد: در این لایحه چیزی به نام اینکه پلیس در هر شرایطی حق تیراندازی دارد وجود ندارد و اصلاً این حساسیت است. تاکنون این لایحه به دلیل این حساسیت ها به حالت تعلیق درآمده است.
حیدری همچنین یادآور شد: پلیس در برخورد با مشکل امنیتی از ابتدا حق تیراندازی را ندارد بلکه باید ابتدا یکسری موارد دیگر را تذکر داده و رعایت کند سپس می تواند از اسلحه استفاده کند اما به شرطی که این کار را نکند. مستقیم باشید کسی را با اسلحه بکشید مگر اینکه طرف مقابل به سمت پلیس شلیک کند، پلیس حق تیراندازی را دارد. اگر فردی بدون سلاح وارد میدان شود، وضعیت فرق می کند. به عنوان مثال، اگر یکی از معترضان از سلاح استفاده کند، وظیفه پلیس این است که با فردی که سلاح در اختیار دارد برخورد کند یا دستگیر کند، نه اینکه مستقیماً او را بکشد، مگر اینکه طرف مقابل قصد کشتن پلیس را داشته باشد. .
وی در خاتمه گفت: به هر حال قانون فعلی در اعطای اختیار به پلیس برای استفاده از سلاح ضعیف است و باید مشکلات پلیس در استفاده از سلاح حل شود، زیرا اکنون بسیاری از مردم که پلیس ناراحت است.» مثلاً فردی با ابزاری مانند چاقو و شمشیر به پلیس می آید و قصد دارد خود را بکشد، اما پلیس اجازه استفاده از سلاح را ندارد. اما اگر قانون روشن بود، وقتی طرف با شمشیر به پلیس حمله کرد، پلیس باید قبل از حمله فرد را دستگیر و دستگیر کند. البته به معنای شلیک به مغز و قلب نیست، بلکه باید از پشت به پایین شلیک شود، بنابراین اگر آن فرد دوباره اقدامی علیه پلیس انجام دهد، پلیس می تواند متفاوت عمل کند. همچنین در این مورد، رسیدگی باید در چارچوب دستورات و مقررات قضایی که توسط قوه قضائیه تعیین شده است، انجام شود.
وی افزود: اکنون پلیس نمی داند چگونه با یک پدیده امنیتی برخورد کند، این لایحه اختیارات پلیس در مورد استفاده از سلاح را تنظیم می کند و تضمین می کند که اقتدار پلیس حفظ شود و “هیچ ظلمی در حق کسی انجام نشود”. باز هم این قانون محدود به پلیس نیست، مثلاً دولت تشخیص داده است که نماینده مجلس باید مجهز باشد، اما طبیعتاً این نماینده مجلس حق استفاده از اسلحه را ندارد. استفاده از سلاح باید چارچوب دقیقی داشته باشد و وظیفه استفاده کننده از سلاح تعیین می کند که در چه شرایطی و در چه زمانی از آن استفاده می کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه باید تکلیف پلیس برای استفاده از سلاح مشخص شود، افزود: استفاده از سلاح در ابتدا به هیچ وجه به مصلحت نیست. حالا او می خواهد استفاده از سلاح همه را نگران کند. در این میان گاهی اوقات طرف مقابل قصد برخورد دارد و اگر پلیس با هم برخورد نکند، طرف مقابل با هم برخورد می کند. بنابراین، قانون باید تغییر کند تا پلیس نحوه استفاده از سلاح را بداند. در این موارد اختلافات زیادی در داخل کمیسیون امنیت ملی وجود دارد اما در نهایت قوه قضاییه و نیروی انتظامی و کمیسیون امنیت ملی به دنبال تعریف قانونی متناسب با جرم هستند. همچنین آیین نامه اجرایی آن به گونه ای تنظیم شد که با هیچ فردی ناعادلانه برخورد نشود و در عین حال پلیس نیز تضعیف نشود.
absnews
وی با بیان اینکه مردم باید با شرح وظایف و اختیارات پلیس آشنا باشند، افزود: استفاده از سلاح باید به درستی اطلاع رسانی شود زیرا مردم از آن آگاهی ندارند.
شهریار حیدری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در تشریح جزئیات بررسی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در لایحه اصلاح قانون استفاده از تسلیحات، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حال بررسی جزئیات لایحه اصلاحی نحوه رسیدگی است. استفاده از سلاح و مواد باید تغییر کند. این موضوع احتمالا تا هفته آینده در دستور کار کمیته خواهد بود زیرا اعضای کمیته نظرات متفاوتی دارند.
وی با بیان اینکه مقررات جاری قانون در مورد استفاده از سلاح ناقص و غیرشفاف است، افزود: مثلاً بین اراذل و اوباش یا سارق عادی تفاوت وجود دارد و باید از یکدیگر جدا شوند یا تفاوت عبور غیرقانونی از مرز برای یک کارگر فرامرزی و یک شخص». طبیعی است. کولبری که از مرز می گذرد غیرمجاز است و جرمش رفتن به دادگاه است که جریمه یا زندانی می شود اما جرمش کشته شدن نیست.
اعمال حق تیراندازی برای پلیس تحت هیچ شرایطی وجود ندارد