سایر موضوعات

وزیر جدید صمت چه اقداماتی باید انجام دهد؟



هفته گذشته «عباس علی آبادی» از نمایندگان شورای اسلامی برای تصدی پست وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد گرفت. با توجه به اینکه وی اعلام کرد برنامه جامعی برای صنعت خودرو دارد، در نظر داریم به عملکرد وزیر جدید صمت در صنعت خودرو از این منظر بپردازیم.

به گزارش ای بی اس نیوز، هفته گذشته عباس علی آبادی که تاکنون مدیرعامل گروه مپنا بود، با رای آراء نمایندگان مجلس (187 رای موافق از مجموع 255 نماینده حاضر) به عنوان دومین وزیر صلح دولت سیزدهم در ستاد انتخاب شد. وزارت صنعت و معدن و تکیه بر تجارت.

صنعت خودرو یکی از مهمترین و پاشنه آشیل این وزارتخانه است. حوزه ای که بارها مورد توجه سیدرضا فاطمی امین و سایر وزرای سابق این سازمان بوده و توسعه، مدیریت و ساماندهی آن همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، مجلس، دولت و دولت بوده است. سایر ارگان های دولتی و نهادهای کنترل و اجرا.

پس از تایید صلاحیت عباس علی آبادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت سه شنبه گذشته (3 خرداد) اعلام کرد: خودروسازی نیاز به برنامه جامعی دارد و در این زمینه برنامه ای دارم که به زودی به مجلس ارائه خواهم کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید در این زمینه با دنیا تعامل داشته باشیم و با واردات هوشمند و همکاری تخصصی با بنگاه های بزرگ تولید مشترک داشته باشیم.

از این رو با توجه به اهمیت ویژه این صنعت و تاثیر رونق آن بر تولید، بازار خودرو و سایر صنایع، از منظر کارشناسی با حسن کریمی سنجری، کارشناس و فعال صنعت خودرو کشور به گفت و گو نشستیم. ، بررسی شود که وزیر جدید صنعت، معدن و چه اقداماتی باید و می تواند توسط شرکت ها در این زمینه انجام شود.

این کارشناس صنعت خودرو کشور ضمن اشاره به اینکه وزیر جدید حراست دارای رزومه قابل قبولی در پرونده یک شرکت بزرگ تحقیقاتی است، گفت: اما باید توجه داشت که در وزارت حراست باید 45 درصد سیاست گذاری شود. تولید ناخالص داخلی کشور؛ همچنین امنیت حداقل 33 درصد مشاغل کشور تحت سیاست های این وزارتخانه است. بنابراین مختصات مدیریت در وزارت حراست با مختصات مدیریت در یک بنگاه اقتصادی و پژوهشی بزرگ متفاوت است که حتما وزیر جدید حراست به آن توجه خواهد کرد.

کریمی سنجری تاکید کرد: با توجه به وعده های وی در صحن و در جلسه رای اعتماد، می توان وزیر جدید را جزو مسئولان فنی مرتبط با توسعه دانست. نظر ایشان در مورد تخصص در نامزدی بسیار مهم است. یکی از مشکلات وزرای صلح در گذشته بحث انتصابات است. وقتی تخصص مطرح نمی‌شود، نمی‌توانیم وانمود کنیم که به مشارکت در انتصابات توجه می‌کنیم. زیرا اساساً فردی که متعهد می شود مسئولیتی را که در آن تخصص کافی نداشته باشد نمی پذیرد.

وی افزود: علاوه بر این، تاکید بر سه وظیفه اصلی ریل گذاری، تنظیم و نظارت و نیز پرهیز از ماندگاری از دیگر نکات مهمی است که در سخنان سکاندار جدید وزارت امنیت شنیده شده است. قطعا اجرای این وعده ها آسان نیست و نیازمند تعهد بالا و تیمی قوی است. برای تحقق این وعده های راهبردی موانع زیادی وجود دارد، اما تمرکز و تداوم بر این اهداف صحیح و استفاده از افراد متخصص و مجرب می تواند وزیر جدید را در این مسیر یاری کند.

توجه به فناوری های جدید؛ میانبر توسعه صنعت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو کشور گذر از تولید سنتی و توجه به نقش هوش مصنوعی در تولیدات آتی به ویژه در صنعت خودرو را از محورهای سخنان وزیر جدید دانست و گفت: استقامت تحقق چنین وعده هایی می تواند صنعت کشور را به شرایط مطلوب تری نزدیک کند. توجه داشته باشید که تنها راه میانبر برای توسعه صنعت خودرو توجه به فناوری های نوین است چرا که برندهای بزرگ جهانی خودرو در این زمینه در حال ظهور هستند بنابراین امکان رقابت در این زمینه ها برای کشورهایی مانند چین مهیا است.ایران که دارای موفق به توسعه خودروهای سوخت فسیلی نشد.

کریمی سنجری گفت: بنابراین نیروی انسانی مجرب و فنی موتور محرکه و محور توسعه است; بنابراین استفاده از افراد مناسب زمینه ساز توسعه خواهد بود و وزیر جدید باید تمرکز خود را برای یافتن چنین افرادی گسترش دهد.

قیمت گذاری به ازای هر دستور فرصتی برای واسطه ها برای استفاده است

کارشناس صنعت خودرو کشور، قیمت گذاری دستوری را ناشی از تفکر «خودرو در انحصار بازار خودرو» دانست و گفت: قیمت گذاری اجباری با این تصور مطرح شد که آزادی خودروسازان در قیمت گذاری می تواند منجر به افزایش قیمت و حقوق مصرف کننده شود. نادیده گرفته شدن؛ اما غافل از اینکه قیمت گذاری اجباری با دوقطبی کردن قیمت ها فرصت های سود جدیدی را برای واسطه ها ایجاد می کند که لزوما تضمینی برای استفاده مصرف کنندگان واقعی از این فرصت ها نیست.

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قیمت واقعی خودرو در کف بازار (همان قیمت مورد انتقاد مردم) تحت تاثیر نرخ ارز و نرخ تورم عمومی کشور بالا و پایین می شود. همچنین میزان عرضه خودرو در بازار؛ بنابراین، قیمت‌گذاری اجباری نه تنها ضامن کنترل قیمت در کف بازار است، بلکه توانایی شرکت‌های تولیدی را برای افزایش تولید و عرضه خودرو کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تقاضای کاذب برای خرید خودرو به نرخ کارخانه ایجاد می کند که نوعی نرخ اجاره است. این دو عامل تعادل عرضه و تقاضا را در بازار به هم می زند.

وی ادامه می دهد: اگر طی پنج سال گذشته تنها 30 هزار دستگاه خودرو در سال وارد می شد و از سوی دیگر قیمت فروش خودرو در درب کارخانه تا این حد “یخ زده” نمی شد، قیمت خودرو بیش از کشور افزایش نمی یافت. تورم عمومی همچنین مردم از بازار خودرو رضایت بیشتری داشتند. در این صورت خودروسازان آن میزان زیان تجمعی نداشتند. همچنین کلماتی مانند قرعه کشی که در هیچ جای دنیا دیده نمی شود، به چشم نمی خورد.

این فعال صنعت خودرو گفت: بر این اساس شاید صنعت خودروسازی کشور مورد انتقاد ناعادلانه ای قرار نگرفته و مهمتر از آن میلیاردها تومان رانت در شرکت توزیع نشده است. تصمیم گیرنده با این قیمت گذاری دستوری ناخواسته در دام مافیا افتاد. اگرچه وزیر سابق صمت و تیمش تلاش زیادی کردند تا قیمت گذاری اجباری نباشد، اما فشار برخی نهادها مانع از این اقدام شد. اما امیدواریم وزیر جدید این سازمان بتواند قیمت گذاری اجباری و دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری را برای همیشه لغو کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا