پیشنهاد اختصاص بخشی از درآمد حاصل از فروش خودرو به افزایش ایمنی جاده ها

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش های وزارت راه و شهرسازی و … سایر دستگاهها در کمیسیون ایمنی راهها برای کاهش تصادفات جادهای اعلام کردند: بررسیها انجام شده است. در کمیسیون ایمنی راه ها به نظر می رسد که در سال 1401 با افزایش قابل توجه سفر به ویژه در ایام نوروز همراه بودیم که آمار تصادفات و فوتی های جاده ای را نیز افزایش داد.
وی افزود: در بحث ایمنی راه ها سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده در تصادفات نقش دارند و علیرغم عزم وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ایمنی راه ها، هیچ کس نباید سهم خود را نادیده بگیرد. وسايل نقليه. و انسان در تصادفات، زیرا اگر خودروهای ایمنی بالا در جاده ها باشند، احتمال آسیب های جدی در تصادفات را کاهش می دهد.
افندی زاده خاطرنشان کرد: همچنین می توان با آموزش صحیح رانندگان، از طریق رسانه ها و سامانه های آموزشی، نقش انسان در تصادفات جاده ای را کاهش داد.
تجزیه و تحلیل اطلاعات کامل سیستم ایمنی برای شناسایی سهم عوامل مختلف در تصادفات
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مقرر شد در سال 1402 بر اساس آمار و اطلاعاتی که سازمان ها و ارگان ها در سامانه جهانی امنیت ثبت می کنند، تحلیل مناسبی از نوع تصادفات در به منظور تعیین سهم عوامل مختلف در تصادفات جاده ای.
افندی زاده در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در سال 1401 حدود 887 نقطه به عنوان نقاط پرتصادف شناسایی و 200 نقطه در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت تا پس از تامین منابع، مشکلات این نقاط برطرف شود. . امور مالی تسویه خواهد شد.
وی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز موظف است در سال 1402 اقدامات لازم را برای رفع مشکلات نقاط ذکر شده به منظور افزایش هر چه بیشتر ایمنی در حوزه راه انجام دهد اما در عین حال برای کاهش سهم وسایل نقلیه و مردم ضروری است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل کمیسیون ایمنی راه ها متشکل از تمامی سازمان ها و ارگان های تاثیرگذار از جمله پلیس راهور، حلال احمر، وزارت آموزش و پرورش و … در چارچوب وزارت راه و شهرسازی. و شورای هماهنگی حمل و نقل و امنیت دیوان عالی کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور از تخصیص منابع برای اجرای هر چه بهتر وظایف دستگاه خبر داد.
تامین اعتبارات لازم برای ارتقای ایمنی راه ها از منابع مستقیم و غیرمستقیم
افندی زاده گفت: برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت نگهداری راه ها در شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و امنیت برای ارتقای ایمنی آن ها بررسی شده و منابع مالی لازم برای آن ها در نظر گرفته شده است. نیاز به تحقق دارد. پیدا کردن
وی با اشاره به لزوم تامین منابع مالی پایدار برای این موضوع گفت: از جمله می توان به منابع مستقیم دولت اشاره کرد که در بودجه های سنواتی لحاظ می شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهکارهایی در این زمینه اندیشیده شده است افزود: به عنوان مثال می توان درصدی از درآمد حاصل از صرفه جویی در سوخت را برای افزایش ارتقای ایمنی راه ها در نظر گرفت.
وی افزود: همچنین می توان درصدی از منابع مالی بیمه را برای کاهش حوادث هزینه کرد که این امر موجب کاهش تصادفات به نفع شرکت های بیمه می شود و به جای پرداخت خسارت ناشی از حوادث، از وقوع آن جلوگیری می کنند.
افندی زاده با اشاره به اعتباراتی که برای مصارف در این راستا در نظر گرفته شده است، گفت: از جمله صندوق حمل و نقل و صندوق خسارت بیمه شخص ثالث است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس بند 23 قانون جرایم رانندگی، درصدی از تخلفات رانندگی به منظور ارتقای ایمنی ترافیک در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری قرار می گیرد. و این موضوع در قانون بودجه 1402 قید شده است.
سهم فروش خودرو برای افزایش ایمنی جاده ها
وی ادامه داد: باید برای افزایش ایمنی راه ها سهمی از فروش خودرو در نظر بگیریم و این موضوع پس از تصویب شورای دولت به عنوان پیشنهاد کمیسیون ایمنی راه ها به مراجع قضایی ارجاع شود.
افندی زاده در تشریح استفاده از این منابع مالی گفت: این درآمدها در صورت تامین برای تعمیر نقاط حادثه خیز و حفظ هر چه بهتر راه ها و یا افزایش تجهیزات و علائم ایمنی راه ها مصرف می شود.
وی نوسازی و ارتقای کیفی ناوگان مورد نیاز اورژانس، هلال احمر و پلیس و یا بهسازی معابر را از دیگر هزینه های بودجه ای دانست و افزود: باید برای کاهش تصادفات هزینه کنیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: کمیسیون ایمنی راه ها باید همواره به دنبال ارائه راهکارها و ایده های جدید باشد و برای این منظور باید به آمار و اطلاعات و اخبار دقیق دسترسی داشته باشد، بنابراین اطلاعات همه سازمان ها را ثبت کند. و آژانس ها در سیستم جامع امنیتی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
افندی زاده با اشاره به مشارکت همه دستگاه ها در کاهش تصادفات گفت: هم صنعت باید نقش خود را در ایمن سازی خودروها ایفا کند و هم وزارت راه و شهرسازی باید در حذف مکان های با آمار تصادفات بالا و ارتقای ایمنی جاده ها به سهم خود عمل کند. بهترین راه ممکن
وی با تاکید بر نقش انسان به عنوان مهمترین عامل در بروز حوادث گفت: باید اقدامات ویژه ای از طریق رسانه ها، صدا و سیما برای آگاهی بخشی و آموزش عامل انسانی انجام شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ارائه شده، درصد بالایی از تصادفات نوروزی با واژگونی خودرو همراه است و یکی از عوامل واژگونی، خستگی راننده است.
افندی زاده افزود: برای این منظور باید زمان سفر و مسیرها افزایش یابد و در همین راستا کمیسیون ایمنی راه ها 18 اردیبهشت را به عنوان روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری کرده است تا توجه همگان را به این مهم جلب کند.
وی ضمن تاکید بر هماهنگی همه دستگاه ها برای افزایش ایمنی راه ها گفت: موضوع ایمنی راه ها تنها به یک سازمان گره خورده نیست و باید نگاه بخشی در این زمینه به نگاه ملی تبدیل شود.
absnews