درک میزان تأثیر قرآن بر اندیشه امام خمینی، هر اندازه که باشد، و نیز تأمل در رفتارهای مختلف علمی و اجتماعی ایشان ممکن نیست. با این حال، اگرچه آب دریا را نمی توان نوشید، اما باید آن را به عنوان تشنگی میل کرد.
4. ذات مقدس حق و عظمت و شخصی با اعتراف به تمثیل کتاب خود را کاوش می کند: «لو حززه هزا القرآن علی جبل شاهراغ موتورسیکلت، موتورسیکلت، الله و تلکاخ الفی، لالاس حازمی یطیفکرون» (هاردر: 21). . همین طور در داستان میقات و با سخن حق، «طلاب بینایی» را خواستی محال می خواند و پیامبر را به توجه به کوه فرا می خواند و خود را به کوه تجلی می کند. : «و لما موسی لمیریننا و کلام السلاح قالی لنا لنا و لاینگر فی الحکم الدکتر الجاب قاطع السحار الذین قربان فیلسوف. با. این توصیف چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
ادامه بده
3. در تحلیل این سؤال و برای درک میزان تأثیر قرآن کریم بر اندیشه امام، ابتدا باید به سؤال جایگاه قرآن در اندیشه امام خمینی بپردازیم. اگرچه نگاهی گذرا به زندگی طیبه خمینی کبیر میزان درایت این پیر فرزانه را به این کتاب آسمانی نشان می دهد، اما بررسی و تأمل بیشتر حقایقی حیرت انگیز را برای سالک آشکار می سازد; قرآن از منظر امام، آینه تمام نمای ذات اقدس حق است که همه صفات شکوهمند و کامل این ذات اقدس را در مجموعه آیات خود نمایان کرده است. قرآن در اندیشه امام، نام اعظم حق را در پروانه یدک می کشد و از این رو، رازی است که بر سپهر قلب پیامبر نازل شده است «پنهان و پیچیده به اسرار بسیار». : و صفات مصدر این کتاب شریف است; و از این جهت این کتاب شریف صورت وحدت جمیع اسماء و صفات است و مقام مقدس حق را به همه اشیا و مظاهر معرفی می کند.
به عبارت دیگر، این کتاب نورانی صورت «اسم اعظم» است، همچنان که انسان کامل صورت اسم اعظم است. بلكه حقيقت هر دو در غيب يكي است و در عالم تقسيم بايد از نظر صورت از هم جدا شوند ولي باز از نظر معنا از هم جدا نشوند. . و شايد از اين جهت است كه آن را «قرآن» نيز مى گويند; آنچه مقام وحدت دارد، جمع وحدت و کثرت است. و از این جهت این کتاب قابل نسخ و منقطع نیست، زیرا اسم اعظم و مظاهر آن جاودانه است» (اداب الصلوه، ص 321).
سید محمود صادقی در یادداشتی با عنوان «امام خمینی و چیستی قرآن» به اختصار به جایگاه قرآن در اندیشه امام خمینی بازمی گردد.
۲. همانطور که قبلاً گفته شد، قرآن کریم مهمترین نهاد شکل گیری اندیشه و ساختار شخصیتی انسان مسلمان است و لذا برای تحلیل افکار یک متفکر مسلمان، ابتدا باید به این الهیات و میزان تأثیرگذاری آن نگریست. بر این ودیعه بی بدیل، شایسته تدبر است، زیرا قرآن کریم همانگونه که گذشت، محور اصلی و نخستین در سیر اندیشه و تکامل مسلمان متفکر است. اما درک دقیق میزان این تأثیر نیز مستلزم پوشش همه جانبه ابعاد مختلف اندیشه متفکر و نیز رفتار و کردار آنان است.
به گزارش ای بی اس نیوز، در بخش اول این یادداشت آمده است:
1. همانطور که روشن است، سوره الرحمن در سلسله آیات کریمه خود، مجموعه ای از نعمت های الهی را برمی شمارد که ذات اقدس حق آن را نردبان عروج انسان به سوی کمال می خواند; بدین ترتیب، در آیات اول این سوره، بعد از ذکر صفت «رحمت» و قبل از بیان نعمت «خلق» و «بیان»، به نعمت «آموزش قرآن به انسان» اشاره شده است. «الرحمن الرحمن الرحیم علم القرآن خلق علم الناس البیان» (الرحمن: 1-4). بدین ترتیب قرآن کریم به عنوان اولین و مهمترین نعمت الهی مطرح می شود. شاید بتوان دلیل این عظمت را در نقش محوری قرآن کریم و ادراک و ادراک آن در مسیر کمال انسان جستجو کرد; اما درجه کمال این کتاب آسمانی در این کلمات محدود نمی گنجد. به عنوان ذات مقدس حق در بیان کمالات این کتاب، آن را «احسن الحدیث» ستوده است; یعنی حقیقت متعالی عمیق ترین حقایق هستی را در قالب زیباترین کلمات و عبارات آراسته و به انسان داده است.
5. قرآن کریم که تجلی کامل خداوند است، البته بزرگترین مظهر رحمت مطلق خداوند است که برای نجات انسان خسته در طبیعت نازل شده است; اما انسان از این نعمت و رحمت الهی روی برگرداند و از آن محروم شد: «در گردباد نفس و آرزوها، کلام و کلام شده است، از بزرگترین جلوه های رحمت مطلق خداوند است. . که ما کور و کر به هیچ وجه از آن استفاده نکرده و نخواهیم کرد.» (آداب نماز، ص 67).
از این رو، قرآن کریم از منظر حضرت امام (ره) مقدمه ای باشکوه و جامع بر ذات اقدس حق است و در برگ آیات آن، اسماء و صفات این ذات مقدس تجلی می یابد. . از دیدگاه امام، رسولان الهی همگی راه زمین را در پیش گرفته اند تا شرایط لازم برای انزال این ودیعه الهی را فراهم کنند و با این صحیفه بی بدیل همراهی کنند و بدون حضور ایشان هیچ وجود نداشت. بار نزول قرآن: «کتاب آفرینش الهی و قرآن ناطق ربانی از عالم غیب و گنج پنهان خداوند با هفتاد هزار حجاب برای حمل این کتاب آسمانی نازل شد و جمعیت زندانی در زندان طبیعت برای رهایی از زندان طبیعت و جهنم طبیعت. شهرهای هولناک را به دیار خود راهنمایی کنند و گرنه جلوه ای از این کتاب مقدس و نوشته سبحانی اقدس با شبهه حرکات و با گوشه از چشم او که نشان می داد همین بس که اگر بر آسمان ها و زمین «سوارهایشان را بسوزانند و اگر به ملائکه نزدیک شوند فناشان نابود شود» (شرح نماز صبح، ص 94).