اخبار سیاسی روز

مرکز پژوهش های مجلس: هیچ اعتبار دولتی صرف معیشت طلاب و اساتید حوزه نمی شود

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: هیچ یک از اعتبارات دولتی که بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان می‌شود، صرف معیشت طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه نمی‌شود. زیرا اداره حوزه های علمیه به طور سنتی توسط مراجع تقلید از طرق مختلف مانند وجوه شرعی و کمک های مردمی تأمین می شود. از این میزان اعتبار دولتی، سهم زیادی از حدود 2800 میلیارد تومان صرف بیمه دانشجویی می شود که به نوعی به صندوق دولت باز می گردد.

دفتر مطالعات و فرهنگ‌شناسی مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی مذکور در این قانون و پیوست‌های آن مجازند 2 درصد از بودجه خود را برای تخصیص و ترویج فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌های نوین هزینه کنند. ، انتشارات و کتاب و گردشگری. پیشنهاد صریح این است که حکم از «حداکثر دو درصد مجاز» به «نیم درصد لازم» تغییر یابد.

این گزارش خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه کاهش 38 درصدی اعتبارات باب دین است. اعتبار پیش بینی شده برای کل باب دین در لایحه مالی سال 1401 حدود 2600 میلیارد تومان برآورد شده است که بدون در نظر گرفتن ردیف یارانه حدود 3500 میلیارد تومانی (یارانه) در قانون دارایی سال 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. 740 میلیارد تومان است).

گزارش مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: اعتبارات بخش حمایت از تولید و اشتغال (صندوق پیشرفت و عدالت ایران – توزیع کشوری و استانی) در بند هزینه تبصره 14 برای امکان بیشتر تحقق اهداف اقتصاد فرهنگی در استان ها. کارهایی که تحت تأثیر بیماری کووید قرار گرفته اند برای اطمینان از تأمین مالی لازم برای بخش فرهنگی ضروری است (همانطور که در قانون مالی 1400). ضمناً کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1400 مربوط به امور فرهنگی در جدول تبصره «14» بودجه سال 1401 درج شود.

در این گزارش آمده است: در رابطه با ادغام صفوف تشکل های تبلیغی دینی باید گفت که اگر این ادغام مبتنی بر یک خط مشی روشن و رویکرد صحیح علمی و پژوهشی نباشد، عملاً منجر به حذف یا کاهش آن می شود. بهره وری از زیر ارگانیسم ها، به ویژه در نهادهای فرهنگی. علاوه بر این، چنین ادغام هایی معمولاً منجر به مسائلی مانند تداخل دستگاه، عدم شفافیت و کاهش نظارت می شود.

دفتر مطالعات و فرهنگ‌شناسی مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: در خصوص مقایسه اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لایحه مالی 1401 با لایحه مالی 1400، باید به چند نکته اشاره کرد. 1400 کمی غیر ممکن است. مجموع اعتبارات بدنه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به تغییرات ایجاد شده، مقایسه را با مشکل مواجه کرد.

این گزارش می افزاید: اعتبارات امور فرهنگی 232,429,762 میلیون ریال (حدود بیست و سه هزار و دویست میلیارد تومان) در قانون دارایی از 1,400 به 229,398,408 میلیون ریال (حدود بیست و دو هزار و نهصد میلیارد تومان) کاهش یافته است. لایحه 1401. به عبارتی کل اعتبارات فرهنگی نسبت به سال گذشته 3.1 درصد کاهش داشته است.

این گزارش خاطرنشان می کند که در سال های اخیر، اعتبارات فرهنگی به ویژه دینی و دینی با ارائه لایحه مالی برای کل کشور مورد انتقاد غیرکارشناسی قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است: افزایش 80 درصدی اعتبار مربوط به تملک دارایی های ثابت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشی از انباشت اعتبار در برنامه های مشترک دستگاه های تابعه است که در اعتبار انباشته شده است. این وزارتخانه به طوری که کاهش 100 درصدی اعتبار برخی شعب نشان می دهد که تخصیص اعتبار به وزارتخانه واگذار شده است.

به گزارش ای بی اس نیوز از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس، معاونت آموزشی و فرهنگی این مرکز در گزارشی بودجه موسسات تبلیغی دینی و معاونت فرهنگ و هنر را بررسی کرد.

دفتر مطالعات و فرهنگ‌شناسی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: همچنین کاهش سهم اعتبارات فرهنگی از محل بودجه عمومی نشان می‌دهد که دولت تمرکز چندانی بر سیاست‌های حمایتی بخش فرهنگی نداشته است. بدین ترتیب سهم اعتبارات امور فرهنگی از مجموع ده مورد از 2.7 در قانون دارایی سال 1400 به 2.2 در لایحه مالی سال 1401 کاهش یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا