ستاد معاونت حمل و نقل و سوخت موظف است بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث از صدور هرگونه کارت و اختصاص سهمیه اولیه یا مستمر به خودروهای فاقد سند بیمه خودداری کند.
پیش از این مجید مشالشی معاون رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگو با ای بی اس نیوز اظهار داشت: بیمه مرکزی با همکاری ستاد کل سازمان حمل و نقل و سوخت کشور در راستای ترویج طرح انفرادی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث تلاش می کند. . بر اساس این طرح، برای هر بیمه نامه شخص ثالث فعال خودرو باید کارت سوخت وجود داشته باشد.
در همین رابطه سید کاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در مهرماه سال گذشته گفت: با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و همکاری نهادهای ذیربط از جمله بیمه مرکزی فراگا و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در اولین گام برای اجرای این متن قانونی، در تیرماه 1402 با وجود گذشت بیش از یک سال، بیش از 20000 خودروی نفت و گاز بدون سند بیمه شناسایی شدند. تاریخ انقضای بیمه نامه ها.
سهمیه سوخت خودروهای بدون بیمه کاهش یابد
چندی پیش وزیر اقتصاد در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم اختصاص سهمیه سوخت به خودروها و موتورسیکلت های بنزینی بدون سند بیمه در مقابل اشخاص ثالث در ستاد معاونت حمل و نقل و سوخت شد. در اجرای مفاد ماده 48 قانون، قانون بیمه اجباری خسارات وارده به اشخاص ثالث در اثر تصادفات ناشی از آنها و غیرفعال کردن کارت سوخت خودروهای گازسوز فاقد سند بیمه در برابر اشخاص ثالث در مرحله اول اجرا می باشد ماده قانونی فوق با توجه به نتایج مثبت حاصل از اجرای این متن قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه جویی در مصرف روزانه میلیون ها لیتر نفت و گاز گردیده است. اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه شخص ثالث در گام بعدی با جدیت اجرا می شود و باید قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا شاهد باشیم. ادامه آثار مثبت اعمال این ماده قانونی در آینده.
سهمیه سوخت به حدود 15000 تاکسی و ون محدود شده است
در ادامه روز گذشته مهدی قمصریان مدیرکل صندوق بیمه خسارات بدنی در گفت و گو با ای بی اس نیوز اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده از سوی مراجع ذیربط اطلاعاتی در مورد 5758 دستگاه تاکسی فاقد بیمه نامه به دست آمد. . به دلیل عدم استفاده از سهمیه سوخت به پالایش و توزیع ارسال شد همچنین اطلاعات مربوط به 9115 دستگاه وانتی که بیمه نامه آنها از سال 1396 منقضی شده بود و برای اجرای ماده 48 از سوی ستاد سوخت تمدید نشده بود، ارسال شد.
اما اجرای این ماده قانونی یعنی ماده 48 بیمه اجباری در مقابل اشخاص ثالث چقدر اهمیت دارد؟ ماجد مشالشی معاون رئیس کل بیمه مرکزی در این خصوص معتقد بود که طرح یک به یک در پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث رانندگی و قاچاق سوخت موثر است تا زمان تنظیم مصرف سوخت و کاهش برخی عیوب در مصرف سوخت با استفاده از این ابزارها برنامه ریزی و اجرا می شود.
پیش از این علی رضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل کشور گفته بود: در حوزه انرژی کشور نابرابری وجود دارد و مدیریت سوخت در این بخش باید انجام شود و این موضوع برای ما بسیار مهم است. ستاد سازمان سوخت حمل و نقل کشور ماده 48 بیمه شخص ثالث را رعایت کرده و برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند کارت سوخت صادر نمی کند.
وی همچنین تاکید کرد: با اجرای ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث علاوه بر اصلاح عدم تعادل انرژی، شیوع بیمه شخص ثالث نیز افزایش می یابد.
مینا صادقی کارشناس بیمه در گفتگو با ای بی اس نیوز گفت: بیمه شخص ثالث مهمترین بیمه وسایل نقلیه است و خرید آن طبق قانون اجباری است. به همین دلیل، بند 48 قانون برای افرادی که بیمه شخص ثالث ندارند یا از انجام آن کوتاهی میکنند، ایجاد شد.
وی افزود: بیمه شخص ثالث در مواقع بروز حوادث کمک شایانی می کند و بخشی از بار حوادث را کاهش می دهد بنابراین داشتن بیمه نامه شخص ثالث ضروری است و این قانون نیز بر همین اساس است علاوه بر این، به رانندگان کمک می کند تا میزان نفوذ بیمه را نیز افزایش دهند.
نکته حائز اهمیت این است که مالکان خودروهای بدون بیمه که سهمیه مصرف سوخت آنها بر اساس نیروی انتظامی محدود است، برای فعال سازی مجدد کارت هوشمند سوخت، لازم است بیمه نامه شخص ثالث خود را تمدید و سپس به یکی از دفاتر پلیس آگاهی مراجعه کنند. + 10 در سراسر کشور و ثبت شده همچنین طبق متن قانونی، درخواست صدور کارت هوشمند سوخت در دفاتر پلیس +10 منوط به تأیید بیمه نامه شخص ثالث است.