13:58 – 02 فوریه 1403
عبدالامیر یاقوتی گفت: کارکنان شرکت برق به طور متوسط هر دو ماه یک بار به منازل مشترکان مراجعه و کنتور می خوانند. در این مدت علاوه بر فاکتورهایی که هر دو ماه یکبار صادر می شود، فاکتور سیستمی تخمینی یا به اصطلاح فاکتور سیستمی نیز تهیه می شود. صورتحساب این سامانه بر اساس الگوی مصرف در همان بازه زمانی و برای مشترکین یکسان و دارای الگوریتم پیچیده ای است.
وی افزود: زمانی که فاکتور سیستم صادر می شود، در صورتی که با آخرین فاکتور خوانده شده توسط افسر یکسان باشد، تایید می شود و در صورت وجود تفاوت، باطل می شود و در نهایت فاکتور جدید هر دو ماه یکبار صادر خواهد شد. اگر صورتحساب لغو شده توسط مشترک پرداخت شود، مبلغ آن به حساب مشترک واریز می شود.
یاقوتی تصریح کرد: فاکتورهای کاغذی قبلی در حال حاضر به صورت الکترونیکی صادر می شود و مشترکان می توانند از طریق اپلیکیشن کهربایی این فاکتورها را مشاهده کنند. در این فاکتورها مشخص است که آیا مشترک به دلیل ابطال فاکتور برآورد شده طلبکار شده است یا خیر.
مدیر کل انرژی و امور مشترکین شرکت توانیر خاطرنشان کرد: دلیل صدور قبوض برآوردی این است که مشترکان زودتر از روند مصرف برق خود مطلع شده و در صورت نیاز رفتار مصرف خود را اصلاح کنند.
وی در عین حال افزود: پرداخت فاکتورهایی که به صورت منظم صادر می شود و صرفا جهت اطلاع مشترکین صادر می شود الزامی نیست.
یاکوتی در پایان یادآور شد: البته مواردی را نیز شاهد بودیم که ماموران چندین بار به منزل مراجعه کردند و به دلیل عدم حضور معمولی کنتور را نخواندند. در این موارد فاکتور به صورت برآوردی صادر می شود.
منبع: التوانیر