مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: به طور کلی در سال های گذشته بیش از 33 درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم البته بزرگترین بازار کالاهای صادراتی ما چین است. ترکیب صادرات ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرکی بیش از 80 درصد کالاها بر اساس نفت، مواد معدنی و مواد اولیه است. به جز صادرات ما به عراق و افغانستان که تولید شد.
حریری گفت: 91 درصد کالاهای صادراتی ما به چین نفت است و در یکپارچه سازی صادرات با مشکل مواجه هستیم. در بازارهای بین المللی کیفیت و قیمت مهم است. پسته و زعفران ما از نظر کیفیت رقیبی ندارد که بازار ایران است.
وی با بیان اینکه 18 سال پیش با برگزاری سمپوزیومی به بررسی فرصت ها و چالش های صادرات به چین پرداختیم، گفت: حدود 5 سال پیش با رفع موانع و مشکلات صادرات به چین با اخذ مجوز میگو روی کالاهای تولیدی کار کردیم. ماهی، انجیر، سیب، وسایل نقلیه، فرش، صنایع دستی، سفال همدانی و فرآورده های لبنی، پای مرغ و زعفران به عنوان مواد غذایی صادر می شد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: 90 درصد صادرات کشورمان به چین را محصولات خام پتروشیمی و معدنی تشکیل می دهد و در سال های اخیر با یافتن بازارهای مختلف در این کشور به سمت محصولات غیرنفتی رفته ایم. صادرات
رئیس اتاق مشترک ایران و چین فهرست صادرات ایران به چین را بسیار متنوع دانست و گفت: سال گذشته ماشین آلات و نانوالیاف با فناوری پیشرفته را به چین صادر کردیم و در تلاش هستیم برای آنها بازاری پیدا کنیم. کالاهای جدید مانند آبمیوه، کفش دست ساز، شیرینی و شکلات. تمرکز ما در زمینه ابزارآلات آشپزخانه پلیمری است که در آن محصولات مدرنی داریم و پوشاک مردانه برندهای معتبر را می فروشیم.
وی ابراز امیدواری کرد که تمامی محصولات کشور را برای صادرات آماده کنیم که در فرآیند تولید کمتر از 25 درصد قیمت تمام شده محصول باشد و رقابت زیادی در بازار داشته باشد.