سایر موضوعات

شیب تقاضای رو به رشد تولیدکنندگان قطعات کند شده است، اما هنوز کاهش نیافته است

وی با بیان اینکه در سال 1401 بخش خصوصی بخش عمده ای از افزایش تولید خودرو را بر عهده گرفت، گفت: برای تقویت این بخش، همکاری زنجیره تامین کاملا ضروری است. بنابراین در این گونه نمایشگاه ها دانش و روابط بیشتر از گذشته فراهم می شود و از نمایشگاه انتظار دستاوردهای زیادی داریم.

محیبی نژاد افزود: با وجود عدم افزایش نرخ ارز در سال جاری نسبت به سال گذشته، تورم 40 درصد افزایش یافته است. وقتی نرخ ارز اجباری کنترل شود و ثبات نرخ ارز به جای تعادل نرخ ارز با تورم در نظر گرفته شود، قطعاً با افزایش تورم، تنها در مورد افزایش 57 درصدی دستمزد و حقوق یا افزایش. در سود بانکی (که موثر است 24-25 درصد) که با آن مواجه خواهیم شد. بنابراین با ثابت نگه داشتن نرخ ارز، همه بخش‌های اقتصادی و نه تنها صنایع تولیدی که آن را تشکیل می‌دهند، به واردات روی خواهند آورد.

کاهش الزامات تولیدکنندگان قطعات؛ تراز منابع مالی ورودی و خروجی

وی ضمن اشاره به محدودیت پولی برای واردات سکه گفت: با توجه به اینکه منابع ارزی برای نیازهای خاص در نظر گرفته شده است، در واردات سکه، ارزهای مبادله ای هستند که خود روند طولانی را دنبال می کنند و به صورت محدود تخصیص می یابند. در بعد صادرات، تا زمانی که مشکلات تحریم ها به وجود می آید و صنعت خودروسازی و تجهیزات در راس تحریم ها قرار دارد، تنها با کشورهای همسایه مانند چین و روسیه که یک نقطه سیاسی مشترک وجود دارد، می توان انتظار موفقیت داشت. همچنین این کشورها تمایل بیشتری به صادرات سکه خود به ایران دارند تا واردات سکه ایرانی به کشورشان.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه ضمن اشاره به اینکه تقاضاهای OEM همچنان رو به افزایش است اما شیب این افزایش کاهش یافته است، گفت: آخرین وضعیت تقاضای OEM معادل 50 هزار میلیارد تومان است که 20 هزار میلیارد تومان آن بدهی پرداخت نشده خودروسازان است.

انتهای پیام

این مسئول صنعت با اشاره به برگزاری نمایشگاه قطعات اخیر گفت: برای اولین بار پس از روزهای سخت کرونا و رکود اکثر صنایع از جمله قطعه سازی، این نمایشگاه در سطح وسیعی با مشارکت اکثریت قریب به اتفاق ما برگزار شد. مهمانان خارجی از جمله روسیه، چین و کشورهایی که روابط سیاسی خوبی با ایران دارند، داشته است. حضور پررنگ قطعه سازان در این سطح قطعا می تواند به پیشرفت این صنعت کمک کند و مقصد خوبی برای صادرات یا همکاری های مشترک باشد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در خصوص ارجحیت واردات بر تولید داخلی گفت: از قطعه ساز بدی که بخواهد تولید قطعه را متوقف کند و واردکننده شود، مطلقاً حمایت نمی کنیم. اکثریت جامعه قطعه‌سازی کشور منافع ملی را می‌بینند و ما معتقدیم بدخواهی در کار نیست. اما آنچه مهم است این است که اگر فضای کسب و کار قطعه سازی را به گونه ای تغییر دهند که واردات قطعات خارجی و فروش آن به صرفه تر باشد، باید این سوال را برای نمایندگان مجلس مطرح کرد که واردات قطعات اولویت بیشتری دارد یا شرایط داخلی سازی را تسهیل می کند.

محیبی نژاد یادآور شد: ایران علاوه بر اینکه امسال نیز حضور پررنگ و عظیمی در نمایشگاه خودرو روسیه داشت و خوشبختانه توانستیم معاملات خوبی را در این نمایشگاه انجام دهیم. بر این اساس با شرکت در این گونه نمایشگاه ها، قطعه سازان و خودروسازان دنیا از نزدیک توانمندی های ما را خواهند شناخت و همکاری ها شکل خواهد گرفت. در برخی از همکاری ها مانند L90 که امکان تولید مشترک به خصوص با روسیه و سایر کشورها وجود دارد، پروژه های محکم تری در خارج از کشور انجام خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور ادامه داد: قدرت صنعت قطعه سازی با رویکرد داخلی سازی و بومی سازی صنعت قطعه سازی عرصه ای را برای تامین ظرفیت ها فراهم کرده است. شاهد ارائه آخرین دستاوردهای صنعت قطعه سازی هستیم که شاید برای خودروسازان داخلی و خارجی و همچنین خودروسازان خصوصی که فعال بوده و یا در حال گسترش فعالیت خود هستند جذاب باشد.

آرش محیبی نژاد در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص وضعیت فعلی مطالبات OEM یا در واقع بدهی خودروسازان به زنجیره تامین، ضمن اشاره به اینکه میزان تقاضای OEM رو به افزایش است اما شیب افزایش آن کاهش یافته است، گفت: طی دو سال گذشته، میزان مطالبات معوق و کل مطالبات تولیدکنندگان قطعات افزایش یافته است، اما با استفاده از برخی ابزارهای تامین مالی زنجیره ای، اوراق قرضه مرحله ای، تفاهم نامه های سه جانبه، LC داخلی، خرید بدهی، و غیره، نرخ رشد مطالبات کاهش یافته است.

دبیر انجمن صنایع همگن و نیروی محرکه قطعه سازی در این خصوص گفت: در حال حاضر کل مطالبات نامشخص قطعه سازان 50 هزار میلیارد تومان است که حدود 20 هزار میلیارد تومان آن معوق است. با ادامه این وضعیت مشخص است که قطعه ساز نمی تواند دوام بیاورد اما خودروسازان قصد دارند با حذف خودرو از قیمت گذاری دستوری و تامین تعادل ورودی و خروجی علاوه بر تامین موارد مذکور، از میزان بدهی خود به قطعه سازان بکاهند. بسته مالی کانال این برنامه ها تاکنون موثر بوده است، اما کاهشی نداشته و تنها روند افزایش آن را کند کرده است. در واقع، ترتیبات مالی لازم بود اما کافی نبود.

سیاستگذاران باید پاسخ دهند: آیا به تولید داخلی علاقه دارند یا واردات؟

وی خاطرنشان کرد: با فروش خودرو در بورس که هم اکنون در حال انجام است و به نوعی فاصله گرفتن از سیاست های قیمت گذاری دستوری و ایجاد تعادل بین منابع نهاده ها و هزینه ها و خروجی های خودروساز قطعا خواهیم داشت. شاهد کاهش شکاف در میزان بدهی های معوق باشیم. اگر از عبارات تامین مالی به خوبی استفاده شود، امید است آینده روشنی پیش روی سازندگان تجهیزات باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا