به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز ملی فضای مجازی، نشست اجرای پیوست رسانه ای و گفتار آفرینی شعار سال جهش تولید با مشارکت مردمی با حضور اساتید اقتصاد، مدیران رسانه و متخصصان رسانه اقتصادی زیر نظر ستاد رسانه ای مرکز ملی فضای مجازی.
در این نشست نحوه برخورد با شعار سال رسانه به عنوان مطالبه مردمی، بررسی راهکارهای تحقق این شعار و پیوست رسانه ای برای ایجاد وحدت رسانه ای برای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
** نباید فکر کنیم که شعار افزایش تولید فقط متوجه دولت است
در این جلسه حمیدرضا زندی معاون و دبیر اجرایی ستاد رسانه های فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، گفت: این شعار دو هدف اقتصادی است و بر تحقق این جهش تاکید دارد و بر این اساس باید مردم را برای عملیاتی کردن آن بسیج کرد.
وی با بیان اینکه این شعار نباید علیه دولت باشد، بلکه دولت بخشی از اجرای آن است و مراکز و نهادهای زیادی وجود دارند که فراتر از دولت در ایجاد مشارکت مردم نقش دارند، گفت: جامعه در برخی موارد موارد به دلیل کم کاری و عدم تولید محتوا. او به وضعیت اقتصادی کشور نگاه مثبتی ندارد. به عنوان مثال، میزان اطلاعات مربوط به تعطیلی یک کارخانه با اطلاعات مربوط به راه اندازی مجدد همان کارخانه قابل مقایسه نیست و در این زمینه نیازمند یک تغییر اساسی، فرهنگی و ریشه ای هستیم.
دبیر اجرایی ستاد رسانه فضای مجازی کشور با بیان اینکه انتخاب شعار جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابی دقیق و بدیع است، تاکید کرد: در واقعیت، جدی است. توجه به شعار سال و تحقق آن می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و گره از کار مردم بگشاید.
زندی ادامه داد: بر همین اساس و به منظور کمک به تحقق شعار سال، رهبری فضای مجازی کشور از دیرباز طی جلسات متعدد در تلاش بوده اند تا پیوست رسانه ای قوی و جامعی را با هدف ایجاد کنند. درگیر کردن مردم عزیز کشور در این معضل. بگذریم الحمدلله نتایج خیلی خوبی گرفتیم.
دکتر حسن خجسته استاد رسانه و ارتباطات حاضر در این نشست گفت: رسانه ها بدون برنامه در درون دولت نمی توانند شعار سال را محقق کنند و باید ایده های عملیاتی دولت بر این اساس باشد.
وی با بیان اینکه مطالبه گری عمومی یکی از راه های تداوم تحقق شعار سال است، گفت: این مطالبه عمومی کارکنان به طور قطع می تواند یکی از راهکارهای جدی در این حوزه باشد و عزم کارمندان را مصمم تر کند. برای رسیدن به شعار سال
دکتر حسن نجفی سولاری با اشاره به اینکه توسعه و تولید ادبیات معنای خاصی دارد اما در پرش ابهام وجود دارد، گفت: برای تحقق این شعار نیازمند پیوست رسانه ای هستیم که باید سه رویکرد تبیین، آگاهی، و ترویج و بسته به قالب و نوع هر رسانه باید با این سه رویکرد گفتمان سازی برای شعار سال ایجاد شود.
وی تاکید کرد: هدف اصلی که رسانه ها برای تحقق این شعار باید دنبال کنند، تغییر نگرش دولت و مردم و ایجاد انگیزه است.
**پیشنهاد جمع آوری درخواست های قبلی از افراد در زمینه جهش تولید
حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه این نشست بر ضرورت ایجاد چشم انداز عملیاتی در حوزه رسانه تاکید کرد و تصریح کرد: پیوست رسانه ای تنها به نهادهای دولتی مربوط نمی شود بلکه در ابتدا باید این پیوست تهیه شود. برای کل کشور مطالبه تحقق شعار سال از سوی مردم برای دولت ایجاد شود.
دلیریان موتور محرک این مطالبه را نخبگان اقتصادی دانست و تاکید کرد: می توانند با انتصاب افراد و ارائه راهکار برای رفع موانع مطالبات ایجاد مسئولیت فردی را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از مطالبات مردم برای افزایش تولید در سال های اخیر محقق نشده است، تصریح کرد: باید ابتدا این مطالبات جمع آوری و با شعار سال دنبال شود تا اعتماد عمومی در جامعه تقویت شود. تکثیر کرد.
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای پاسخگویی به این مطالبات در سطح شهروندی است.
در ادامه این جلسه حامد فروزان معاون ترویجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: جهش تولید باید با مشارکت مردم انجام شود و بخش خصوصی را نیز بخشی از این فرآیند بدانیم. اکوسیستم اقتصاد مردمی است، اما نه به طور کامل، زیرا مبتنی بر سرمایه است. نوع مشارکت باید در سطوح مشارکت، فعالیت، مدیریت و عملیات توضیح داده شود. مدل سازی با این اطمینان همراه است که در حال حاضر مدل های موفقی از اقتصاد رایج وجود دارد. با این حال، افزایش آگاهی عمومی در این زمینه یکی از اصولی است که باید به آن پرداخت.
** راهکارهای کاربردی محقق اقتصادی در خصوص دستیابی به شعار سال
در این نشست حجت الاسلام سیدمحمدرضا رازی پژوهشگر حوزه اقتصاد کلان با بیان اینکه مردم ما به دلیل ریشه تاریخی کمتر به تولید فکر می کنند و به دلیل تعاریف مختلف از عامیانه، درک مشترکی در این زمینه وجود ندارد، گفت: تولید اقتصاد، گفت: در موضوعاتی مانند مالکیت، حق بهره برداری، نمایندگی، مشارکت و مدیریت، مهمترین بخش برای هدف گذاری را می توان اقدام و اثربخشی افراد دانست.
وی افزود: تولید یک کار اقتصادی نیست، بلکه یک کار انسانی است، بنابراین مطالبه از دولت اشتباه است، اما مردم باید برای تولید پیشقدم شوند.
ارائه راهکارها و راهکارها از زبان نخبگان و نخبگان، تولید علم و انتشار آن در تریبونها، چهرهسازی با چهرههای انقلابی رها شده در عرصه اقتصادی و صاحب حرفها، برنامهریزی برای انتشار مجدد محتوای جدید و تولیدات متعدد در سطح ملی. رسانه و فضا عملا حکایت جنگ اقتصادی گسترده برای مردم، مطالبه راهکارهای مردمی سازی اقتصاد از دولت در رسانه ملی، نیاز به رسانه های تخصصی در حوزه اقتصاد مقاومتی و استفاده از زبان طنز یا ایجاد. از جمله پیشنهادات این پژوهشگر اقتصادی بود.
** مشارکت مردمی مهمترین عنصر برای فعال سازی موتور تولید است
در ادامه دکتر محمد خوش چهره، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سابق مردم در شورای اسلامی، اعلام کرد: آسیب شناسی نظام تصمیم گیری، سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا در کشور یکی از مشکلات اساسی عدم درک صحیح مفاهیم رایج در این حوزه است.
خوش چهره با تاکید بر اینکه جهش نیازمند پیش شرطی برای خروج از رکود است، افزود: مشارکت مردمی مهم ترین رکن برای به کار انداختن این موتور است و تمرکز دنیا بر سرمایه انسانی یعنی علم و فناوری است. سرمایه اجتماعی نیز اصل زیر را تشکیل می دهد، یعنی تبلور آن.
این اقتصاددان تاکید کرد: در جنگ اقتصادی هدف دشمن مردم است بنابراین باید این اهمیت را درک کنیم و با تضمین ملیت پروژه های ملی ایجاد کنیم و این پروژه ها باید مثمر ثمر باشد.
وی با تاکید بر اهمیت اقتصاد دیجیتال افزود: قطعا فضای مجازی می تواند در ارائه خدمات مولد موثر باشد که البته نیازمند زیرساخت و ساختار مناسب و همچنین رفع موانع است تا بتواند ظرفیت کامل آن را فراهم کند. می تواند به درستی استفاده شود. »
در ادامه مهندس لیالی، معاون اجرایی ستاد جهاد تباین وزارت تعاون، کار و حمایت اجتماعی گفت: جهش تولید زمانی حاصل می شود که به صورت فرآیندی به آن نگاه شود و فضای خالی دلبستگی رسانه ای در دولت احساس می شود که باید با این سلسله جلسات و سخنرانی ها این خلاء را پر کرد.
حسین عباسی فر، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در ادامه این نشست گفت: بند 2 اصل 43 قانون اساسی و بند ب سیاست های کلی اصل 44 که بر اصل کار، تولید و مالکیت تاکید دارد، در راستای تحقق است. شعار امسال که اگر این شعار در صورت اجرای صحیح محقق خواهد شد.
** مکانیسم گسترش عملی را تعیین کنید
در ادامه این نشست که بیش از 7 ساعت به طول انجامید، محمد عکاف از اصحاب رسانه کشور، اساسی ترین موضوع شعار سال را مانیفست اجرایی و سیاسی و نه صرفاً شعاری دانست. گفت: ما برای مردم رسانه ای شده ایم، اگر سود آور نباشیم نمی توانیم تاثیرگذار باشیم. ما می توانیم یک مفهوم پرش تولید ایجاد کنیم تا آنها بفهمند که این شعار برای آنها مفید است.
در ادامه این جلسه آقایان ملکی، حسینی و طاها رمضانی نیز به بیان نظرات خود در خصوص چگونگی تدوین پیوست رسانه ای شعار سال و مبارزه جدی با فساد از طریق دولت با جوان سازی نظام اداری و زورگویی پرداختند. سیستم های مرتبط متخلفان بر پرهیز از شعار، تهیه پیوست های رسانه ای مناسب و تلاش برای ادغام بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی اصرار داشتند.
انتهای پیام