یکی از اعضای هیئت مدیره Maison de l’Industrie, des Mines et du Commerce (Samet) گفت: اگر از فلسفه یکپارچگی و هم افزایی در حوزه تولید و تجارت با راه اندازی یک سازمان بازرگانی فاصله بگیریم. برای اقتصاد مضر است اما اگر آن سازمان هیئت مدیره و وزرا داشته باشد و اگر ادارات مختلف به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری و تحت هدایت و نظارت چند وزیر مختلف در آن عضویت داشته باشند قابل مدیریت تر خواهد بود.
به گزارش ای بی اس نیوز، گزارش ها حاکی از آن است که اصول تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار به تصویب دولت رسیده و قرار است این سازمان یک سازمان فرابخشی و زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد. چندی پیش علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره راه اندازی این تشکل بازرگانی گفته بود که پس از تصویب در دولت، لایحه قانون تشکیل سازمان مشاغل باید در مجلس بررسی و در دستور کار قرار گیرد. بنابراین تصمیم گیرنده نهایی در خصوص تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است. بر این اساس به نظر می رسد پس از رفع تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی، دولت قصد دارد اهداف خود را از راه دیگری دنبال کند.
در همین رابطه آرمان خالقی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: با اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده به نظر می رسد آنچه در حوزه بازرگانی است به سازمان جدیدی منتقل شود، یعنی وزارت بازرگانی احیا خواهد شد، اما نام آن وزارت بازرگانی نیست. قرار است رئیس سازمان کلیه امور مربوط به تجارت و بازرگانی را تحت پوشش قرار دهد. ضمناً وظایفی که در حوزه بازرگانی بین وزارت حراست و وزارت جهاد کشاورزی تفکیک شده بود در سازمان جدید تجمیع می شود.
وی با بیان اینکه از این اطلاعات می توان چند نتیجه گرفت، تصریح کرد: همسوسازی سیاست های تجاری و تولیدی، جلوگیری از تضاد در تصمیم گیری و اجرا، افزایش سرعت عمل و ایجاد همسویی برای افزایش رشد اقتصادی. چون تضادها مانع شد و باعث دردسر شد. دو وزارتخانه دنیاها از هم جدا بودند و تصمیماتی می گرفتند که دیگری را خنثی می کرد.
تجربه جهانی نشان می دهد که تولید و تجارت باید متمرکز باشد
خالقی با بیان اینکه قانون انتزاع که تکلیف محصولات کشاورزی تجاری را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرده بود، این پیوند را تا حدودی شکست و انسجام را از بین برد، گفت: تجربه جهانی نشان می دهد که در بسیاری از کشورهای دنیا، همه مسائل تولید و کسب و کار مطرح است. در یک مکان بحث شده است
همچنین به گفته وی، از مصاحبه های مسئولان به نظر می رسد سازمان بازرگانی قرار است مستقل از وزارت حراست و وزارت جهاد کشاورزی و احتمالا زیر نظر رئیس جمهور باشد. سازمان های مشابهی که زیر نظر رئیس جمهور هستند مانند سازمان ملی استاندارد و سازمان انرژی اتمی وزیری برای مصاحبه و استیضاح ندارند و اگر مشکلی وجود دارد یا باید توسط شخص رئیس جمهور بررسی شود. باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. در نتیجه نظارت مستقیم وزیر دیگر به نمایندگان مجلس ارائه نخواهد شد.
یکی از اعضای هیات مدیره اتاق صنعت، معدن و تجارت این موضوع را از منظر دولت مزیت دانست و گفت: یکی از دلایل تصمیم ایجاد تشکل تجاری این است که بحث توزیع و قیمت کالاهای ضروری و غیرضروری و کنترل قیمت همواره محل مناقشه بوده و عموماً وزیر صمت در مورد مسائل مربوطه پاسخگو است.
وی افزود: اگر قرار باشد همه وظایف تجارت داخلی و خارجی از جمله سازمان توسعه تجارت در سازمان تجارت متمرکز شود اما وزیر مسئولی وجود نداشته باشد، به نظر می رسد با اهداف قبلی دولت فاصله زیادی دارد. اما با این روش هم طرح تفکیک وزارتخانه و هم نمایندگان مخالف مجلس به این طرح عمل کردند. پیشینی به نظر می رسد که سازمان حرفه ای یک راه حل میانی برای دولت است.
پیشنهاد تشکیل هیات مدیره در سازمان بازرگانی
خالقی درباره ارزیابی کلی طرح ساماندهی شرکت گفت: اگر از فلسفه یکپارچگی و هم افزایی در حوزه تولید و تجارت فاصله بگیریم به ضرر اقتصاد است. به عنوان مثال سازمانی که قرار است تنظیم کننده روابط تجاری در داخل کشور باشد می خواهد بدون توجه به وضعیت تولید به اهداف خود دست یابد. اگر این همسویی و هماهنگی بین محصولات صنعتی و کشاورزی با بخش بازرگانی از بین برود و وزارت صلح و جهاد کشاورزی نتواند با سازمان جدید هماهنگی کند و سیاستهای آنها با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، مشکلات قبلی بازمیگردد. به عنوان مثال ممکن است فرد به کالایی نیاز نداشته باشد اما واردات آن مجاز باشد یا برعکس که تناسب را به هم می زند.
وی افزود: اما اگر این سازمان مانند موسسه استاندارد سابق و شورای پول و اعتبار دارای هیات مدیره باشد و وزرا و ادارات مختلف به عنوان مرجع عالی تصمیم گیری در آن عضویت داشته باشند و تحت هدایت و نظارت باشند. چند وزیر می توان گفت که این سازمان قابل مدیریت خواهد بود. اما اگر سازمان حرفه ای فقط زیر نظر رئیس جمهور باشد، همکاری بین سازمانی دشوارتر می شود.
انتهای پیام