در شرایطی که یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس به مشکلات قیمت خودرو و البته محدودیت تعیین قیمت خودرو در بازار انحصاری نگاه می کند و تنها راه حل را خروج بازار از انحصار می داند، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: وظیفه شورای رقابت کنترل رفتار ضدرقابتی است که به معنای جلوگیری از افزایش قیمت است.
به گزارش ای بی اس نیوز، امیر احمد ذوالفقاری (کارشناس صنعت خودرو کشور) و لطف الله سیاهکالی (عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی شهر) با حضور در یک برنامه تلویزیونی به بررسی موضوع خودرو، قیمت و عرضه آن پرداختند. و فروش آنها
لطف الله سیاهکالی عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در ابتدا در خصوص تعریف قیمت خودرو گفت: زمانی که بازار انحصاری است بحث قیمت گذاری اجباری نیز مطرح می شود. چون اگر اینطور نباشد در حق مردم بسیار بی انصافی می شود. از آنجایی که بازار خودرو یک بازار انحصاری و در دست گروه های خاصی است و البته عرضه و تقاضا همخوانی ندارد، رشد قیمت نیز بالاست.
وی افزود: بنابراین چاره ای جز ورود دولت به بازار انحصاری و دیکته قیمت ها نیست. این مشکل فقط در مورد خودروها صدق نمی کند، بلکه در مورد هر محصولی نیز صدق می کند. بنابراین راه حل خروج از انحصار است. در همین راستا مجلس قانون خودروهای نو و کارکرده را تصویب کرد. این قانون برای خودروهای نو وضع شد و چند هفته است که آیین نامه خودروهای فرسوده در اختیار دولت قرار گرفته و اکنون باید در دولت ارائه و تصویب شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
این عضو شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت این لایحه را تقدیم مجلس کرد و مجلس پس از بررسی نقاط ضعف را برطرف و آن را تصویب کرد، خاطرنشان کرد: این آیین نامه اکنون در دست شورای دولت است که باید ابلاغ شود. این امر بازار را از انحصار خارج می کند. تا زمانی که بازار انحصاری باشد، قطعا تولیدکننده، مصرف کننده و حتی دولت ضرر خواهند کرد.
تنظیم بازار وظیفه ذاتی دولت هاست
سیاهکالی ضمن تاکید بر اینکه با تولید لزوما انحصار شکسته می شود، گفت: اما آیا وظیفه دولت تولید است؟ بین تولید و تنظیم بازار، وظیفه ذاتی دولت چیست؟ باید گفت که تولید وظیفه ذاتی دولت ها نیست. تولید متعلق به جمعیت و بخش خصوصی است، اما تنظیم بازار وظیفه ذاتی دولت هاست. دولت ها نباید تولید را تصاحب کنند، اما متاسفانه در حال حاضر این گونه است.
یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در مورد خودرو باید تصمیم بگیریم که آیا دولت می خواهد از تولید حمایت کند یا از تولیدکننده؟ قطعا هیچ اقتصاددانی نمی پذیرد که دولت خودروساز باشد. دولت می تواند سهام خود را بفروشد و واگذار کند یا مدیریت را واگذار کند. در سراسر جهان، اصل بر این است که دولت درصد کمی از سهام را مدیریت می کند.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود تا سال آینده بدهی این دو خودروساز به 250 هزار میلیارد برسد. دولت باید از این صحنه کناره گیری کند و رهبری را واگذار کند، نه اینکه برای همه خودروسازان تصمیم بگیرد. قطعا در سند پنج ساله برنامه هفتم به این موضوع توجه خواهیم کرد اما موضوع اصلی مربوط به قیمت است. آیا اعلام قیمت دولتی صحیح است؟ در این شرایط باید درست می شد، اما اثر اشتباه است. تشخیص انحصار بازار، سیاست گذاری، اقدام، نظارت و بازتاب را به شورای رقابت واگذار کرده ایم. این مجموعه بحث های مدیریتی در یک حوزه قطعا مشکل ساز است.
سیاهکالی در خصوص زیان انباشته خودروسازان گفت: همه زیان انباشته ناشی از قیمت گذاری اجباری نیست. مثلاً یک نمایندگی در کشوری تأسیس میشود که ما هیچ فروشی نداریم. در واقع تولیدکنندگان هرگز از قیمت اعمال شده راضی نبوده اند و معتقدند این قیمت ها نمی تواند هزینه ها را پوشش دهد و دیگر سودی در کار نیست.
بازار باید رقابتی شود
سیاهکلی تاکید کرد: باید به قیمت واقعی برسیم. به همین دلیل از وزیر صمت می خواهیم قیمت ها را واقعی کند. مثلا اگر خودرو 300 میلیون قیمت داشته باشد، 20 درصد سود روی آن می گذاریم و 360 میلیون می فروشیم.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که یک خودروساز جهانی با همین فولاد و با قیمت جهانی خودرو تولید می کند، گفت: در این صورت باید خودرو را مجاز کنیم. به قیمت جهانی فروخته شود تکنولوژی این خودروساز تغییر نکرده است. نمی توانیم بگوییم ریالی کار کن اما دلار بفروش، اما از خودروساز بخواهیم ریالی کار کند و ریالی بفروشد. در این موارد قطعا حق با خودروسازان است. برای اینکه بی عدالتی وجود نداشته باشد، بازار باید رقابتی باشد. بازار رقابتی خود قیمت را تعیین می کند و به طور واقع بینانه پیش می رود.
فرمول مجلس ترکیبی از تولید و واردات است. ما باید این را جدی بگیریم
یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی گفت: شورای رقابت با ابزار موجود نتوانست بازار را کنترل کند بنابراین مردم نیز ناراضی هستند. فرمول پیشنهادی مجلس تلفیق تولید و واردات است و باید این را جدی بگیریم. در این فرمول علاوه بر بحث رقابت، بحث تولید راه حل و رقابت واقعی نیز مطرح می شود و مردم راضی می شوند.
شورای رقابت کنترل کننده انحصار بازار شده است
در ادامه امیراحمد ذوالفقاری، کارشناس صنعت خودرو نیز درباره انحصار بازار گفت: صنعت خودرو از ابتدا انحصار طبیعی نبوده و تاکنون هم اینطور نبوده است. جریان این صنعت در سراسر جهان به سمت دیگری می رود. یکی از مهم ترین مولفه های صنعت خودرو، مقوله تحقیق و توسعه است، در این صورت باید قیمت گذاری شود، اما اگر بخواهیم انحصار را از بین ببریم و تامین کنندگان زیاد باشد، این راه حل درستی نیست.
وی گفت: طبق آمار در سال گذشته یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد اما خودروسازان بین پنج تا 10 هزار خودرو نیز داریم. بنابراین ایجاد رقابت به صرفه نیست. در شرایط فعلی چاره ای نیست جز اینکه شورای رقابت قیمت را تعیین کند. فلسفه وجودی رقابت مداخله دولت در بازار برای مبارزه با اقدامات ضدرقابتی است. همه می گویند شورای رقابت باید رقابت ایجاد کند اما طبق قانون وظیفه اش بیش از همه کنترل انحصارهاست.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: شورای رقابت بخشی از دولت است که مداخله می کند و این دخالت ها با هدف تعیین قیمت عادلانه است، اما نباید منجر به زیان به تولیدکننده و تضییع حقوق مصرف کننده شود. شورای رقابت از زمستان سال گذشته بحث قیمت خودرو را از سر گرفته و قیمت ها بر اساس فرمول تعیین قیمت (هزینه به اضافه سود) وزارت امنیت است.
وی یادآور شد: حدود یک سال و نیم است که قیمت ها (قبل از افزایش قیمت در اردیبهشت ماه امسال) تغییر نکرده است و این در شرایطی است که اقتصاد کشور شدیدترین تورم ها را تجربه می کند. بخشی از ضرر تحمیل شده به خودروسازان از آنجا ناشی می شود. فقط یک بار در آبان و آذر 1400 و تقریباً تا فروردین و اردیبهشت 1402 قیمت جدید اعلام شد و یک سال و نیم بود که این قیمت تغییر نکرده بود; در حالی که هزینه ها بسیار تغییر کرده بود.
ذوالفقاری تصریح کرد: مسئولان در صحبت از قیمت، بارها درباره زیان انباشته می گویند، مایلم برای یک بار هم که شده تاریخچه زیان انباشته شرکت های خودروسازی را باز کنند تا بدانیم تا چه اندازه ناشی از گرانی بوده است. آیا هزینه ها و منافع در نظر گرفته شده است؟
این کارشناس بازار و صنعت خودرو خاطرنشان کرد: حداقل در کشور ما انحصار منع قانونی ندارد اما سوء استفاده از این انحصار قانوناً ممنوع است. سوء استفاده از انحصار مصادیق متعددی دارد که یکی از آنها قیمت بالا و محدودیت حجم عرضه است و بخشی دیگر مربوط به کیفیت است که بر عهده دستگاه های مختلف است. متاسفانه عرضه ما جوابگوی تقاضا نیست. بخشنامه شورای رقابت محدودیت های زیادی را برای سمت تقاضا اعمال کرد.
وی تصریح کرد: قبل از این بخشنامه زمانی که شرکت ها برنامه های فروش خود را انجام می دادند به عنوان مثال 10 میلیون نفر ثبت نام می کردند اما برای اینکه محدودیتی ایجاد نشود و به عنوان دلالی مورد استفاده قرار نگیرد محدودیت های دیگری برای رسیدن به دست مصرف کننده واقعی اعمال شد. وظیفه شورای رقابت کنترل رفتارهای ضد رقابتی یعنی جلوگیری از افزایش قیمت است. با کدام استدلال شرعی و عقلانی خودروی 350 میلیون تومانی را 700 میلیون تومان به عده خاصی می فروشند؟
کارشناس ذوالفقاری تاکید کرد: نهادهای رقابت در سراسر جهان ابزارهای مختلفی در اختیار دارند که آخرین آنها قیمت گذاری اجباری است. مشکل این است که عرضه ما جوابگوی تقاضا نیست. اگر سقف قیمت را حذف کنند، جهش ایجاد می شود و حقوق مصرف کننده ضایع می شود.
انتهای پیام