محمود شریفی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: روند اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از سال 1384 آغاز شد و در سال 1392 با اسقاط 330 هزار خودرو به اوج خود رسید.
وی گفت: از زمان ممنوعیت واردات خودرو شاهد کاهش شدید اسقاط خودروها بوده ایم، به گونه ای که در سال 2018 شاهد اسقاط 7000 خودرو بوده ایم.
وی بیان کرد: همچنین در سال 1388 بالغ بر 13 هزار خودرو، در سال 1400 500 هزار خودرو و در سال 1401 حدود 20 هزار خودرو اسقاط شده است.
مشهدی شریف افزود: بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، تکلیف اسقاط خودروها به وزارت راه محول شد و سال گذشته 70 هزار خودرو اسقاط شد و کل خودروهای اسقاط شده در سال گذشته 25 درصد نسبت به 25 خودرو افزایش یافت. ٪. خودروهای دولتی در سال های گذشته موظف بودند طبق قانون مقررات صنعت، ظرف مدت 3 ماه آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کنند.
وی بیان کرد: امیدواریم مقررات اسقاط خودروهای فرسوده وضع شود تا در سال جاری به رکوردهای بالاتری برسیم.
مشهدی شریف گفت: خودروسازان واقعاً علاقه ای به طرح های تعویض خودرو ندارند یا تاریخ فراخوان خودرو را یک سال دیگر به تعویق می اندازند تا قیمت خودرو افزایش یابد. مشتری تسلیم می شود.»
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده اضافه کرد: تعداد اتوبوس های تولید شده در سال گذشته به حدی کم بوده که قابل مقایسه نیست و تعداد اتوبوس های تولید شده در کشور در سال کمتر از هزار دستگاه اتوبوس است.
مشهدی شریف گفت: برای تولید خودروهای داخلی باید 1.5 درصد قیمت خودرو و 5 درصد برای خودروهای وارداتی به این صندوق پرداخت شود تسهیلات با خودروها و موتورسیکلت های مردمی، به طوری که دولت متعهد به تخصیص مبالغ جمع آوری شده در این صندوق است تا طی 3 ماه آینده نسبت به نوسازی و واردات اتوبوس ها اقدام کند، بنابراین امیدواریم این صندوق مشکلاتی را برطرف کند.