ارتقای مستمر کیفیت خودرو یکی از بندهای دستور 8 مادهای رئیسجمهور بود که در آن توقف تولید خودروهای قدیمی در دستور کار قرار گرفت، اما برخی کارشناسان معتقدند توقف تولید خودروهای با فناوری قدیمی نمیتواند منجر به بهبود وضعیت شود. کیفیت، و در عوض استانداردها را می توان بهبود بخشید.
آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در سال گذشته گفته بود: در آینده نزدیک با برنامه ریزی های انجام شده به تدریج کیفیت محصولات ارتقا می یابد و نظر وزارت حراست به عنوان دروازه بان تولید چه در خودرو و چه در زنجیره تامین خودرو، برای ارتقای کیفیت این سیستم و جلب رضایت مردم بر این تکیه میکند.
در همین رابطه آقای فاطمی امین وزیر صلح گفت که کیفیت یکی از پنج هدفی است که باید در تمامی محصولات به آن توجه کنیم و طبیعتا این موضوع به دلیل کارکرد و ایمنی خودرو اهمیت بیشتری دارد. .
کارشناسان می گویند: ابتدا باید هدف از توقف تولید خودروهای خطرناک مشخص شود. اگر خودرویی از خط تولید خارج شود اما وضعیت جاده های کشور تفاوتی نداشته باشد، تصادفات را کاهش نمی دهد، بلکه هدف باید ارتقای استاندارد باشد.
آقای امیرحسن کاکایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما گفت: تعطیلی تولید خودروهای خطرناک از جمله خبرهای خوش اصولی است که نشان می دهد خودروهای دارای استاندارد بالاتری هستند. جایگزین خواهد شد، اما باید دید که آیا استانداردها با شرایط مطابقت دارند یا خیر. آیا کشور دارد یا نه و از نظر اقتصادی چه اتفاقی می افتد.
وی افزود: همه دوست دارند بهترین خودروهای دنیا را برانند، اما آنچه محدودیت ایجاد می کند، مقرون به صرفه بودن خریدار و مصرف کننده است که در دو سوال قیمت تمام شده خودرو و قیمت استفاده مطرح می شود. به عبارت دیگر وقتی خودروی 207 جایگزین 206 می شود، در عین حال که قیمت بالاتری دارد، هزینه عملیاتی بالایی نیز دارد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در کشور ما با توجه به وضعیت جاده ها، جاده ها و شرایط ترافیکی، لزوماً بهبود استانداردها منجر به بهبود شرایط رانندگی و رانندگی نمی شود. بسیاری از استانداردهای موجود به دلیل شرایط فرهنگی، جاده ای و ترافیکی بی اثر بوده و سلامت جامعه را بهبود نخواهد بخشید.
کاکایی اضافه کرد: مشکلی که در صنعت خودرو کشور وجود دارد این است که خودروهایی که معمولا اقشار ضعیف جامعه به آن نیاز دارند متوقف شده و جایگزینی برای آنها وجود ندارد، همانطور که جایگزینی برای پراید، تیبا و ساینا وجود نداشت.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در کشورهایی مانند برزیل و هند که از زنجیره صنعت خودروسازی جهانی هستند، همچنان خودروهای ارزان قیمت تولید می شود. که هم قیمت کل و هم مقدار استفاده باید در نظر گرفته شود. به طور کلی وقتی در صنعت خودروسازی از اروپایی ها تقلید می کنیم و استانداردهای خودرو را با استانداردهای خودروسازی اروپا به روز می کنیم، چالش های زیادی وجود دارد.
حال باید دید امسال با رونمایی از 9 خودروی جدید چند خودرو از خط تولید خارج می شود. بر اساس آخرین اعلام وزیر صلح، قرار است امسال ۹ خودروی جدید رونمایی شود و کارشناسان می گویند با ورود خودروهای جدید به بازار، خودروهای پلت فرم قدیمی باید از بازار خارج شوند.
گزارشی به قلم فیضه شعبانی خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا سیما