اسلام نظام کاملی از علم و رزق است که خداوند متعال برای تربیت انسان و تأمین کمال و سعادت دنیا و آخرت او نازل کرده است.
خانواده محوری در تنظیم ساختارها و روابط اجتماعی و رشد جمعیت با تاکید بر تشکیل نیروی انسانی وفادار و شایسته.
«معنویت همراه با علم، عدالت و عقلانیت دینی، ارکان اساسی الگوی اسلامی ایران در توسعه نرمافزار و ارتقای جامعه، نظام و تمدن اسلامی را فراهم میآورد که تأکید همزمان بر این عناصر، مبنای رهنمودهای نظام است. تمدن اسلامی و وجه تمایز آن با سایر مکاتب. از آنجا که تمدن های موجود شرقی و غربی یا بر معنویت منهای علم و عقل و یا علم و عقلانیت منهای معنویت تمرکز دارند؛ تدوین سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت بر اساس این محور. هسته می تواند گل سرسبد تمدن نوین اسلامی باشد.
تحقق عملی سند الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت جامعه به سوی هدف تعالی انسان در عرصه های مختلف زندگی بر اساس آموزه های اسلامی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در اصول و مبانی عملی:
برای اجرای سند الگو باید نسلی متناسب با ویژگی های اسلامی تربیت کنیم. برای دستیابی به این مهم، راهبردها و راهبردهایی در سه حوزه ساختاری، راهبردی و عملیاتی پیشنهاد شده است. از جمله در حوزه ساختارها، می توان رابطه منطقی و عملیاتی سند الگو با اسناد بالادستی آموزش عالی، اجرای سند تحول آموزش و پرورش، اجرای تاسیس مرکز معنویت را تبیین کرد. رشد کودکان، تقویت مدارس تحول آفرین مانند صدرا، امین و غیره. .. تربیت و تقویت اساتید دانشگاه فرهنگیان، تأسیس مؤسسات تخصصی حوزوی و تربیت مربیان معنوی و فکری کودکان و نوجوانان بر اساس اندیشه امام و رهبری. در حوزه راهبردی: تغییر روابط فرهنگی با مساجد، تغییر روابط آموزشی و پژوهشی مراکز علمی دانشگاه از دانش به حل مسئله. و زمینه های مختلف از فقه تا معنویت و تغییر رویکرد مدیریتی به مدیریت جهادی و عقلانی. وی همچنین با اشاره به تغییر رویکرد تربیتی خانواده ها از تربیت آیینی (در خانواده های مذهبی) یا سکولار (در خانواده های شبه روشنفکری) به تربیت معنوی- فکری کودکان، خاطرنشان کرد: در این میان رویکرد تربیتی و تربیتی خانواده ها از آموزش های آیینی (در خانواده های مذهبی) و سکولار (در خانواده های شبه روشنفکری) است. در حوزه عملیاتی: تأکید بر تبیین مهارتهای تربیتی معنوی و فکری کودکان با تمایز سنی کودکان و نوجوانان است.
در اصول جامعه شناسی:
absnews
و در نهایت در بند دیگری اقدامات: واگذاری و پذیرش مسئولیت… تاکید بر روحیه جهادی، سادگی… استفاده از سامانه شناسایی و تربیت مستحقان به ویژه جوانان و با جلوگیری از پیدایش حلقه های بسته. رهبری، نیاز به پرداختن به این موضوع را بیش از پیش نشان می دهد.
در اصول کلامی:
این موضوع در بخش های مختلف سند الگو بررسی شده است:
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: برای اجرای سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی نیازمند تربیت نسلی متناسب با ویژگی های اسلامی هستیم.
در یکی از بندهای این اقدامات: تغییر ساختار، رویکرد و محتوای نظام آموزشی کشور و ارتقای جایگاه معلمان، تربیت مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت پذیر و روحیه مشارکت جمعی.
جزئیات این یادداشت به شرح زیر است:
آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی و زیربنای تحولات اساسی و گسترده در جامعه است.
به گزارش ای بی اس نیوز، حجت الاسلام مسلم گریوانی، استاد ارشد حوزه علمیه قم در یادداشتی به تشریح جایگاه معنویت در پیش نویس سند الگوی اسلامی پیشرفت ایران پرداخت.