با احیای کمیته های مصالحه، شکایات کارمندان و کارفرمایان را کاهش دهید
فعال شدن مجدد ماده 157 قانون کار و ایجاد کمیسیون های سازش در داخل کارگاه اقدامی موثر برای رفع مشکلات شرکت ها، کاهش مطالبات کارگران و کارفرمایان و تضمین پیگیری مطالبات کارگری است.
به گزارش ای بی اس نیوز، بدون شک مسئله سازش کارگر و کارفرما به دلیل نقش ایجاد روابط حسنه بین کارگر و کارفرما در پیگیری زندگی کارگاه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. و افزایش کمیت و بهبود کیفیت تولید. بر اساس ماده 157 قانون کار، هر گونه اختلاف کارگری در وهله اول باید از طریق سازش حل و فصل شود و در صورت عدم حصول سازش، رسیدگی به شکایات از طریق مراجع کار یا مراجع حل اختلاف امکان پذیر است.
وزارت کار از بدو تاسیس دولت سیزدهم تلاش زیادی برای کاهش شکایات کارگران و کارفرمایان و کاهش زمان رسیدگی به شکایات کارگران و کارفرمایان داشته است. در حالی که در حوزه روابط کار کمیته هایی برای رسیدگی به شکایات کارگران و کارفرمایان تشکیل شده است که به اختلافات کارگر و کارفرما در خصوص معوقات مزدی، قراردادهای کاری، سنوات کار، بیمه و سایر اختلافات قانون کار رسیدگی می کنند.
این کمیسیون ها از هر دو کمیسیون اولیه و حل تعارض تشکیل شده اند که به صورت سه جانبه فعالیت می کنند و شامل نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان می باشند.
در همین راستا معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر کاهش زمان رسیدگی به مطالبات مزدی و کارفرمایی در دولت سیزدهم، اظهار می کند: در دو سال گذشته تلاش کرده ایم تا به حداقل برسانیم. این بار، بنابراین میانگین زمان رسیدگی به مطالبات در سال 1400 حدود 90 روز بود، اما اکنون و امسال 62 روز است.
به گفته وی، سالانه 320 هزار شکایت در کمیسیون های تحقیق و تفحص ثبت و رسیدگی می شود.

معاون وزیر کار با اشاره به راه اندازی هیات های تحقیق و تفحص در ادارات کار در سراسر کشور می گوید: تقریباً 630 هیات تحقیق و نزدیک به 350 هیات حل اختلاف داریم که به شکایات کارگران در مراحل مقدماتی و تجدیدنظرخواهی از جمله دستمزد رسیدگی می کنند. معوقه یا بیمه یا شامل عناوین شغلی، استخدامی و با عنایت به سنوات بیمه، دعاوی و تصمیمات شبه قضایی صادر می شود.
از بدو تأسیس دولت سیزدهم، وزارت کار توجه زیادی به کاهش زمان رسیدگی به شکایات کارگران و کارفرمایان داشته است، زیرا در حوزه روابط کار کمیته هایی برای رسیدگی به شکایات، مطالبات کارگران و کارفرمایان تشکیل شده است. کارفرمایان در مورد دستمزد معوقات، قراردادهای کاری، بیمه و بازنشستگی.
سال گذشته دستورالعمل سازش درون کارگاهی از سوی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه ابلاغ شد. بر اساس دستورالعمل ابلاغی رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی موضوع ماده 157 قانون کار قبل از طرح شکایت در مراجع حل اختلاف کار سازمان کار مستقر در کارگاه و در صورت عدم مصالحه موضوع مطرح می شود. در مراجع حل اختلاف کار و با رعایت مقررات کار بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.
به گفته کارشناسان روابط کار، ابلاغ بخشنامه سازش درون کارگاهی به استان هایی که تشکل کارگری ندارند کمک می کند تا از این ظرفیت برای رسیدگی به پرونده ها استفاده کنند.
حامد ویس کرمی – مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در این خصوص به احیای ماده 157 قانون کار اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات موثری که در سال گذشته انجام شد، احیای ماده 157 است. قانون کار که موضوع کمیسیون هاست. او سازش را درک می کند.
وی تشکیل کمیته های سازش را ضروری می داند و می گوید: با پیگیری های انجام شده از مهرماه گذشته دستورالعمل سازش در کارگاه واحدهایی که تشکل های صنفی دارند مجددا راه اندازی شده است.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، با این اقدام تمامی مشکلات حوزه کارگری و کارگری در همان واحد صنفی مرتفع و شکایات به حداقل می رسد.
به گزارش ای بی اس نیوز، بر اساس ماده 157 قانون کار، هرگونه اختلاف انفرادی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، کارآموزی قراردادهای کار، قراردادهای کارگاهی یا قراردادهای دسته جمعی کار، در مرحله اول با توافق مستقیم کارگر و کارفرما یا کارورز یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، توسط کانون صنفی یا قانونی حل و فصل خواهد شد. نماينده كارگران و كارفرما و در صورت عدم توافق از طريق كميسيون تشخيص و حل اختلاف در آينده رسيدگي و حل خواهد شد.
انتهای پیام