وی با بیان اینکه گنجاندن موضوعات مربوط به کاهش خطر بلایا در برنامه ریزی توسعه و بودجه کشور و تقویت مدیریت اطلاعات بلایا صرفاً یک تلاش فنی نیست، افزود: این موضوع در درجه اول یک موضوع سیاسی و فرآیند حاکمیتی است. دولت ها نقشی محوری به عنوان تصمیم گیرندگان کلیدی ایفا می کنند تا اطمینان حاصل کنند که طرح ها و برنامه های توسعه ملی، محلی و بخشی نه تنها آسیب پذیری ها و خطرات جدیدی ایجاد می کنند، بلکه به کاهش خطرات موجود و افزایش انعطاف پذیری افراد و سیستم ها کمک می کنند.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران معتقدم که شامل بحث کاهش خطر بلایا و تاب آوری در همه ابعاد برنامه های توسعه ملی، منطقه ای و محلی و ارتقای مدیریت اطلاعات و داده های مربوط به خطرات بلایا، برای دستیابی به جامعه ایمن تر و توسعه جامع، پایدار و تاب آور ضروری است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای رسیدن به اهداف خود باید چند اقدام حیاتی انجام داد. ما باید توانایی های خود را برای درک بهتر، ارزیابی و نظارت بر خطرات بلایا به شیوه ای سازگار با چند خطر بهبود دهیم. این امکان پیشبینی مؤثرتر و هشدار زودهنگام خطرات و بلایا را فراهم میکند.
منظور افزود: میخواهم ابتکار مهم دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد «هشدار اولیه برای همه» و چهار مؤلفه حیاتی آن را برجسته کنم، اما همچنان نیاز به «پیشبینی و هشدار زودهنگام بر اساس تأثیر بلایا» وجود دارد. به منظور رسیدگی به آن این ما را قادر می سازد نه تنها وقوع خطرات را به موقع و دقیق پیش بینی و هشدار دهیم، بلکه اثرات منفی احتمالی، ضرر و زیان ناشی از خطرات را نیز پیش بینی کنیم.
به گفته وی، پیشاپیش اقدامات لازم برای کاهش خسارات و خسارات احتمالی مستلزم تعهد و مشارکت همه بخشها و فعالان توسعه اقتصادی و اجتماعی برای ارائه دادهها و اطلاعات لازم در مورد انواع آسیبپذیریهای فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی است. . برای اندازه گیری خطرات، زیان ها و خسارات احتمالی.
معاون رئیس جمهور گفت: “برای دستیابی به چنین دستاوردی، ما باید رویکرد توسعه مبتنی بر ریسک را اتخاذ و اعمال کنیم و اطمینان حاصل کنیم که تمام ابتکارات توسعه برای محافظت از جوامع، زیرساخت های حیاتی و دستاوردهای زیست محیطی از طریق بررسی دقیق خطرات بالقوه طراحی شده است.” علاوه بر این، تلاش ها باید به منظور رسیدگی به عوامل زمینه ای که باعث بروز بلایا می شوند، باشد. از جمله شهرنشینی سریع و بدون برنامه، تخریب محیط زیست و نابرابری اجتماعی، به منظور ایجاد جامعه ای انعطاف پذیرتر.
منظور ادامه داد: در نهایت لازم است موضوعات مربوط به خطرات بلایا در سیاست کاربری اراضی گنجانده شود تا از طریق ارزیابی ریسک بلایا، سیاست های کاهش خطرات در مناطق شهری و روستایی تدوین و اجرا شود.
وی گفت: از طریق این اقدامات هماهنگ، میتوانیم زیربنای توسعه پایدار، تابآوری در برابر تغییرات اقلیمی و حفاظت از ایمنی و رفاه جوامع خود را برای نسلهای آینده فراهم کنیم.
معاون رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران گام های مهمی در جهت کاهش مؤثر خطر بلایا و گنجاندن موضوعات مرتبط در مسائل برنامه ریزی و بودجه ملی، محلی و منطقه ای برداشته است.
منظور تاکید کرد: برای این منظور باید کارگروه دائمی در حوزه علمی، سیاست گذاری و پیوند اقدام مدیریت و کاهش خطر بلایا زیر نظر سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان عالی ترین نهاد برنامه ریزی و بودجه تشکیل شود. در کشور.