راه اندازی لیست انتظار ناوگان اتوبوسرانی در مسیرهای پرتقاضا، تخصیص اعتبار برای اصلاح نقاط حادثه خیز و افزایش 25 درصدی قیمت بلیت اتوبوس علیرغم تاکید وزیر راه برای ثابت ماندن تمامی قیمت ها در نوروز از مهم ترین اتفاقات بود. . در زمینه حمل و نقل جاده ای در سال 1401.
به گزارش ای بی اس نیوز، حوزه حمل و نقل جاده ای در طول یک سال گذشته به روز بودن خود شناخته است. یکی از این خبرها اختصاص بخش بزرگی از سهم زائران اربعین به جاده ها بود. در حالی که سفر به کربلا در سال های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود بود، در سال 1401 و با فرونشست ویروس کرونا، تعداد زیادی از زائران بار دیگر به کربلا سفر کردند و بخش زیادی از این جمعیت، روش زمینی را برای این مسیر انتخاب کردند. . برخی از این سفرها با وسایل نقلیه عمومی و برخی دیگر با خودروی شخصی انجام می شد.
از این رو برای ایام اربعین 1401 شرایط اعزام پنج میلیون زائر فراهم شده است که به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، 35 درصد زائران از طریق جاده عمومی حمل و نقل عازم عتبات خواهند شد.
تمایل به اصلاح نقاط حادثه خیز
علاوه بر این، یکی دیگر از موارد مرتبط با حمل و نقل جاده ای نقاط حادثه خیز است که منجر به تصادف می شود، بنابراین در لایحه مالی 1402 اعتبار تخلفات رانندگی به 500 میلیارد افزایش یافت که 150 میلیارد تومان آن به وزارت راه و راه و شهرسازی اختصاص می یابد. برنامه ریزی شهری برای بهسازی راه ها و معابر روستایی در مناطق حادثه دیده شهرها و روستاهای مناطق مرزی.
البته به نظر می رسد برای اصلاح نقاط حادثه خیز اعتبار بیشتری لازم است; مجید صباغ زاده – مدیرکل دفتر توسعه علائم، تجهیزات و ایمنی راهداری سازمان حمل و نقل جاده ای گفت: برای این کار تا سال 1400 5 هزار میلیارد بودجه نیاز است که با توجه به تورم و افزایش قیمت، این رقم برای امسال و بیشتر است. از 1402. و می تواند به 10 هزار میلیارد تومان برسد. بنابراین رقم درج شده در بودجه تعدادی از نقاط را پوشش می دهد، اما اعتبار بیشتری لازم است.
ایجاد لیست انتظار برای ناوگان جاده ای
یکی از اقدامات سازمان حمل و نقل جاده ای طی یک سال گذشته تنظیم لیست انتظار ناوگان جاده ای در مسیرهای پرتقاضا بوده است تا با ثبت نام در این سامانه در صورت نبود اتوبوس، هموطنان در اولویت تردد قرار گیرند. با خدمات فوق العاده
در این میان، نبود بلیت اتوبوس در مقاطع مختلف نیز انتقاداتی را برانگیخته است. یکی از دوره های کمبود اتوبوس مربوط به عملیات اربعین و سفرهای تابستانی بود که باعث نایاب شدن بلیت اتوبوس های بین شهری شد و در عین حال به دلیل سفرهای نوروزی در روزهای پایانی سال بود که کمبود بلیت دوباره نمایان شد.
افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس
در عین حال اگرچه مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – تاکید کرد که قیمت هیچ وسیله حمل و نقلی برای نوروز 1402 افزایش نمی یابد، اما بالاخره در روزهای پایانی اسفند بود که اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس خبر دادند. خاطرنشان می کند که این وعده وزارت راه و سازمان راهداری عملی نخواهد شد.
احمدرضا عامری – رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری – در تشریح این تصمیم گفت: تعمیرات اتوبوس بسیار زیاد شده و قطعات اتوبوس نیز هزینه ارزی دارد و قیمت ارز طی ماه های گذشته افزایش یافته است و این هزینه ها افزایش یافته است. با قیمت بلیط مطابقت ندارد با وجود این کف، افزایش بلیت اتوبوس 25 درصد بود که با وجود خالی بودن آن را هم اعمال کردیم. در نوروز همیشه 25 درصد افزایش برای اتوبوس های سرخالی داشتیم و این اتفاق تازه ای نیست، حتی در شرایطی که تورم و قیمت ها اینطور نبود.
انتهای پیام