در دستور کار امروز اقتصاد بحث اختصاص سوخت به خودروها یا کد ملی مطرح شد و نظرات مخالفان و موافقان این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. این سوالات توسط آقای تمدن کارشناس انرژی و آقای نواز سخنگوی رسمی انجمن جایگاه داران پاسخ داده شد.
تمدن گفت: مصرف بنزین ما در حال افزایش است. کمبود بنزین و عدم تعادل انرژی در مصرف بنزین داریم و نمی توانیم به همین منوال ادامه دهیم. در بحث توزیع عادلانه بنزین، برابری به معنای عدالت نیست. اینطور نیست که یارانه بنزین فقط به گروه خاصی داده شود در جاهای دیگر به خانواده هایی که خودرو ندارند و از یارانه بنزین استفاده نمی کنند کمک می شود.
وی افزود: تخصیص بنزین به کد ملی رویه ای غیر ممکن است. اگر عدالت را دسترسی اقشار کم درآمد یا پردرآمد بدانیم، در حال حاضر این عدالت وجود دارد. آنهایی که خودرو ندارند به شکل دیگری بنزین مصرف می کنند، مثلاً از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند یا دولت و کمیته امداد به شکل دیگری از آنها حمایت انرژی می کنند.
نواز در ادامه برنامه گفت: از نظر سوخت وضعیت خوبی نداریم و هر روز با رکوردهای مصرف سوخت مواجه هستیم. با روشی که در حال حاضر پشتیبانی را توزیع می کنیم، نمی توانیم از این مرحله فراتر برویم. اگر وضعیت با حمایت لیتری به همین منوال پیش برود، باعث نارضایتی خواهد شد. در حال حاضر هر کدام 1500 تومان و سوخت 3000 تومان یارانه است.
وی ادامه داد: اگر فردی 4 خودرو داشته باشد از این حمایت بهره بیشتری می برد. اما در واقع همه مردم باید از این حمایت بهره مند شوند. تخصیص بنزین به کارت ملی در دو مرحله قابل انجام است. در گام اول 90 هزار تومان حمایت به صورت لیتری به عنوان لطف به مالک اختصاص می دهیم. در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح در گام دوم می توان سایر ابعاد این موضوع را بررسی کرد و به سمت تخصیص کد ملی حرکت کرد. یکی از راه ها تخصیص موجودی 90 هزار تومانی به کد ملی، پرداخت مبلغ مازاد توسط شخص و حذف کارت سوخت است.
تمدن گفت: حدود 20 تا 30 میلیون لیتر بنزین کسری داریم و این به دلیل مصرف مردم نیست. ما خودرو وارد نمی کنیم و مصرف سوخت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای دیگر بالاست. باید به این فکر کرد که چگونه و به چه قیمتی این کسری را برای مردم پر کنیم.
نواز در پاسخ گفت: با طرح تخصیص سوخت به کارت ملی همه مشکلات حوزه سوخت حل نمی شود اما گامی در این زمینه خواهد بود. فشار بیش از حد به وزارت نفت برای پوشش هر میزان تقاضا نتیجه ای نخواهد داشت و ما تاکنون این اقدامات را انجام داده ایم. ابزار فعلی ما که تخصیص لیتر و کارت سوخت است به شرایط فعلی پاسخ نمی دهد.