معنویت نیز مانند بسیاری از ساختارهای اعتقادی و فکری دارای لایه ها و سطوح مختلفی است که تحت تأثیر نوع جهان بینی و باورها، ارزش ها و باورهای فرد است.
مبانی معنویت اسلامی در نوع رابطه انسان با خود، خدا، خلقت و خلقت شکل می گیرد.
عزم ملی یک رویداد یا یک دستور حکومتی نیست، بلکه محصول یک فرآیند و فرآیندی است که نیازمند فراهم شدن تمهیدات و زیرساخت های مرتبط در جامعه است. درهم تنیدگی قومی، مذهبی، معنوی و جغرافیایی و تعاملات صمیمی و گرم مردم در حل مشکلات یکدیگر از مهمترین ارکان عزم ملی است.
الگو به تقریب مذاهب و تعامل احکام الهی و تاکید بر همگرایی و همبستگی ملی و محکومیت توهین به مقدسات ادیان و رفتارها و سیاست های تفرقه افکنانه و نیز تاکید بر گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. گسترش دیپلماسی عمومی و چندجانبه گرایی و کمک به نهادینه سازی امنیت، خودسری و صلح عادلانه ملی و بین المللی برای تأثیر مناسب معنویت اسلامی بر توسعه پایدار در اکوسیستم ایران مهم و امیدوارکننده است.
شناخت ذائقه اجتماعی با نگاه به کرامت و شرافت انسانی گامی بلند در راه رسیدن به این هدف متعالی است.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمدحسین ساجدی نیا در یادداشتی به تعریف معنویت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.
بر اساس این چهار نوع ارتباط، انواع مختلفی از معنویت در ذهن و آگاهی فرد و جامعه شکل می گیرد. گرچه معنویت دینی ریشه در دین دارد، اما تعابیر مختلف و گاه متضاد از دین موجب پیدایش انواع معنویت از جمله معنویت رهبانی، جهادی، عقلانی، خرافی، نبوی و علوی می شود.
رئیس دبیرخانه مدارس معنویت و خانواده مرکز ترقی الگوی اسلامی ایران گفت: از اخلاق حسنه استفاده کنید و از تندخویی، خودکامگی و رویکرد مشورت و خرد جمعی که در ادبیات سیاسی متبلور می شود بپرهیزید زیرا مردم سالاری دینی رکن اصلی عزم ملی».
در مورد عزم ملی که مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشت و استفاده از ظرفیت های جامعه برای پیشبرد برنامه های ملی است.
معنویت رهبانی، اغواگری و ریاضت های نفسانی عارفان نقابدار، اگرچه تأثیر و ظرفیت معنویت را در عرصه فردی به اثبات رسانده است، اما نوعی معنویت است که می تواند ساختارهای اجتماعی را تقویت کند و باعث انسجام و درهم تنیدگی ملیت ها و ایجاد نشاط معنوی و امنیت اجتماعی شود. با معنویت رهبانی انزواطلبی و صوفیانه مردم زاهدان بسیار متفاوت است.
«معنویت تعالی انسان از مادیات و وحدت در ابعاد فردی و اجتماعی است، علاوه بر این معنویت بر جنبه های بصیرت، گرایش، عمل و نیز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی مبتنی بر اصول توحیدی تمرکز دارد.
عزم ملی ریشه در همگرایی، همدلی، همدلی، هویت ملی و درک مشترک اعضای جامعه در دستیابی به اهداف عالی دارد. استفاده از اخلاق حسنه و پرهیز از تندخویی، اقتدارگرایی و استفاده از رویکرد مشورت و خرد جمعی که در ادبیات سیاسی با عنوان مردم سالاری دینی متبلور شده است، رکن اصلی عزم ملی است.
مراد از معنویت اسلامی، اعتقاد راسخ به راهبرد اساسی «لا اله الا الله» و «ان الله و انّ اللّه رجاءون» برای تبیین و ترسیم مبانی توحیدی در ابعاد عمل، بینش، نگرش و گرایش مردم است. فرد و جامعه
بررسی های میدانی و تجربیات تاریخی نشان می دهد که شکل گیری عزم ملی نیازمند خودباوری، خودمختاری، شکل گیری روحیه جمعی، شایسته سالاری، کاهش شکاف طبقاتی، تقریب فرهنگی و حاکمیت قانون و قانون گرایی با استفاده از روش های علمی و هنری است.
جزئیات این یادداشت به شرح زیر است:
خوشبختانه سند الگوی اسلامی پیشرفت ایران با الهام از ظرفیتهای معنوی و نخبهگرایانه کشور تدوین و بسترهای لازم را فراهم کرد.
absnews