دیپلماسی حملونقلی دولت سیزدهم و گسترش روابط با کشورهای همسایه بهویژه در حوزه حملونقل و پیگیریهای وزارت راه و شهرسازی در احداث ابرپروژه راهآهن رشت – آستارا موجب شده است. پایان و مشارکت و همکاری روسیه در این خط ریلی نهایی شده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، راه آهن رشت – آستارا به طول 162.5 کیلومتر در دو قسمت طراحی شده و شامل 9 ایستگاه در صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پرسر، اسلام، لیسار، حاویق، لوندویل و آستارا است.
تکمیل راه آهن رشت – آستارا به تکمیل کریدور بین المللی راه آهن (NOSTRAC) منتهی می شود و راه آهن ایران را به راه آهن قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می کند.
از سوی دیگر، تکمیل این راه آهن مزایایی چون تسهیل تجارت از مبدا و مقصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی در هند، کراچی را به همراه دارد. در پاکستان و بانکوک در تایلند.
راه اندازی این خط ریلی می تواند با تسهیل در تردد گردشگران خارجی و داخلی منجر به توسعه گردشگری کشور شود.
به طور کلی حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل دوستدار محیط زیست شناخته می شود و احداث راه آهن رشت – آستارا در غرب استان گیلان در توسعه استان و کاهش تصادفات نقش دارد.
از طرفی این پروژه در کاهش اثرات زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرک های حاشیه جاده نیز موثر است.
ظرفیت حمل این خط آهن در سال اول بهره برداری 10 میلیون تن برآورد شده است که در حال حاضر 9.6 میلیون تن تقاضا دارد.
همچنین راه آهن رشت – آستارا در بیستمین سال بهره برداری ظرفیت جابجایی حدود 990 هزار مسافر را خواهد داشت.
برای ساخت این پروژه ریلی، ساخت 63 پل به طول حداکثر 40 کیلومتر و یک تونل پیش بینی شده است.
عملیات زیرسازی 10 کیلومتر اول مسیر در قالب راه آهن قزوین – رشت – بندر کاسپین در مراحل پایانی خود قرار دارد و آماده ریل گذاری است.
راه آهن رشت – آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.
این پروژه ریلی شامل یک دستگاه سطح 1 (آستارا)، سه ایستگاه سطح 2 (سومه سرا، اسلام-تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه سطح 3 (رضوانشهر-پونل، ماسال، پره سر، حوائق و لیسار) است.
مسیر ریلی رشت – آستارا می تواند مدت زمان حمل بار از مبدا و مقصد فنلاند به مبدأ یا مقصد ایران را در مسیر ترکیبی ریلی – دریایی به ۱۲ روز کاهش دهد در حالی که حمل بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد.
همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به 18 روز و مسیر فنلاند به هند را به 20 روز کاهش می دهد.
حمل کالا از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می برد، ضمن اینکه با تکمیل راه آهن رشت – آستارا، این مسیر از طریق دریا به ۲۱ روز کاهش می یابد.
خط ریلی رشت – آستارا به عنوان حلقه نهایی کریدور شمال – جنوب محسوب می شود، این کریدور همچنین به عنوان پل اتصال کشورهای اروپایی به اقیانوس هند و خلیج فارس و ارتباط بین کشورهای جنوب اروپا محسوب می شود. اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای خلیج فارس، اقیانوس هند و آسیای جنوب شرقی را تامین خواهد کرد.
تکمیل کریدور شمال-جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بیشترین حجم محموله های روسیه و عبور آن از ایران فراهم می کند که با افزایش درآمد ترانزیت بر رشد شاخص های اقتصادی کشور تاثیرگذار است.
راه آهن رشت – آستارا که قرار است با همکاری روسیه و آذربایجان برای تامین مالی این پروژه ساخته شود، یکی از پروژه های مهم ریلی ایران است که با توجه به موقعیت مهمی که در کریدور جنوب – شمال دارد. اولویت برنامه های وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم. انجام شده و تلاش های مستمر و بسیاری از نشست ها و مذاکرات بین المللی در نهایت به نتیجه رسیده و قرار است امروز یادداشت تفاهم بین ایران و روسیه برای ساخت این خط آهن امضا شود.
انتهای پیام