اخبار اقتصادی روز

هجوم رقبای اصلی به بازار عراق/ صادرات ایران به عراق چقدر قابل توجه است؟

محصولات ساختمانی، سوخت معدنی، فرآورده های پالایشگاهی، مواد غذایی، فلزات، محصولات فلزی و مواد شیمیایی عمده ترین اقلام صادراتی به عراق در هفت ماهه امسال بوده است.

انتهای پیام

بررسی آمارهای تجاری مشترک ایران و عراق در هفت ماهه امسال نشان می دهد که صادرات ایران به این همسایه غربی کاهش یافته است، در حالی که کل تجارت عراق در سال جاری افزایش جدی داشته است.

آمارها نشان می دهد در هفت ماهه سال 1401 حدود 11.5 میلیون تن کالا به ارزش حدود چهار میلیارد دلار از ایران به عراق صادر شده که از نظر وزنی 42 درصد و از نظر ارزشی 27 درصد کاهش داشته است. میزان واردات ایران از عراق نیز 82 درصد کاهش ارزشی را نشان می دهد.

به گزارش ای بی اس نیوز، بر اساس آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، با توجه به اینکه عراق طولانی ترین مرز مشترک زمینی با ایران را دارد، در سال های اخیر از این کشور به عنوان یکی از مقاصد اصلی صادرات نام برده می شود، مقصدی که به دلیل داشتن نزدیکی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، سهم قابل توجهی از صادرات ایران را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است.

اگرچه چین در سال های اخیر به مقصد اصلی صادرات ایران تبدیل شده است، اما عراق همواره سهم بزرگی از صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. در عین حال به دلیل نزدیکی جغرافیایی و سابقه طولانی تجارت مشترک دو کشور، تنوع کالاهای صادراتی از ایران به عراق نیز بسیار بالا بوده است.

با این وجود، آمارهای منتشر شده از مبادلات تجاری دو کشور در هفت ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که میزان صادرات ایران به عراق کاهش یافته است. در سال 2022 ارزش صادرات عراق به 155 میلیارد دلار و ارزش واردات به 105 میلیارد دلار خواهد رسید که به ترتیب رشد 65 و 43 درصدی را نشان می دهد. امارات متحده عربی، ترکیه، چین و ایران صادرکنندگان اصلی کالا به عراق هستند، اما در سال‌های اخیر عملکرد سه کشور برتر از ایران قوی‌تر بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که با توجه به رشد چشمگیر اقتصاد عراق در سال های اخیر و درآمدی که این کشور از فروش نفت به دست آورده است، تعداد زیادی از شرکت های خارجی هم برای سرمایه گذاری و هم برای ورود به بازار عراق آماده شده اند. شرکت ها می توانند کار را برای ایرانی ها تا حدودی سخت کنند، هرچند به دلیل مزیت همسایگی و ارتباط کامل دو کشور، شرکت های ایرانی شانس زیادی برای رقابت با خارجی ها خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *