تولید و واردات خودرو؛ وعده ها عملی شد
سید ابراهیم رئیسی فردای آن روز از ادامه واردات خودرو و افزایش تولید ملی خبر داد. خبری که به نظر می رسد خبر خوبی برای خریداران باشد زیرا آنها را یک قدم به رویای داشتن خودرو نزدیکتر می کند.
به گزارش ای بی اس نیوز، سید ابراهیم رئیسی شب گذشته در نهمین مصاحبه زنده تلویزیونی وی با تاکید بر اینکه در آینده وضعیت اقتصادی بهتری خواهیم داشت، اعلام کرد که باید تولید خودرو را افزایش دهیم و خودروی لازم را نیز از خارج وارد کنیم. یعنی هر دو راه حل را انتخاب کرده و دنبال می کنیم.
رئیس جمهور همچنین افزود: به سمت تولید 1.7 میلیون خودرو در سال پیش می رویم. اگر به تولید 2 میلیون خودرو در سال برسیم دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت. دولت هم تولید و هم واردات خودرو را با جدیت دنبال می کند و در این مدت موفق به افزایش تولید خودرو شده ایم.
رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود به سرمایه گذاری های ایران در کشورهای آمریکای لاتین نیز اشاره کرد و توضیح داد که چرا باید تراکتورسازی در ونزوئلا ۷ سال و خودروسازی ما ۹ سال تعطیل و نیمه تعطیل بماند؟ گسترش ارتباطات فناورانه، رونق بازار محصولات دانش بنیان ایرانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی از جمله دستاوردهای قابل توجه سفرهای اخیر به خارج از کشور است.
سخنان رئیس جمهور مبنی بر افزایش تولید و واردات به طور همزمان در پایان خرداد 1402 با تصویب مجلسواردات خودروهای فرسوده برای تنظیم بازار خودرو مجاز شد.
از سوی دیگر، در زمان نه چندان دور عباس علی آبادی – وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت وی با تاکید بر اینکه واردات پتانسیل جدی مدیریت بازار برای دوری از رانت و انحصار است، گفت: در زمینه کالاهای منحصر به فرد و کالاهای استراتژیک و کالاهایی که کشور باید از آن استقلال داشته باشد، سیاست دیگری وجود دارد که باید بر اساس آن دنبال شود. در مسائلی که نه مزیت اقتصادی داریم و نه مزیت رقابتی، باید به سمت تعامل با دنیا برویم.
به گفته وزیر صنعت، مجلس نقطه نظرات خود را در زمینه واردات ارائه کرد و اخیرا مصوبه ای در این زمینه اتخاذ کرده است که در این زمینه به مصوبات عمل خواهیم کرد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: وی همچنین در چند روز اخیر در گفت و گو با ای بی اس نیوز علت کاهش قیمت خودرو را افزایش تولید داخل و ایجاد امید در واردات خودرو دانست و تولید خودرو را به 1.3 افزایش داد. میلیون خودرو در سال گذشته . تولید در سال 1400 بالغ بر 900 هزار دستگاه خودرو بوده که در سال 1401 به یک میلیون و 300 هزار دستگاه رسیده و از سوی دیگر امیدی در جامعه برای واردات خودرو ایجاد شده است.
همچنین بر اساس آمار تولید سالانه انواع خودرو که اخیرا توسط دولت منتشر شده است، تعداد خودروهای دارای کف پارک معیوب در نیمه دوم سال 1390 به صفر رسیده و در شش ماهه اول سال 1390 نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. مدت مشابه سال قبل.
بر این اساس در سال 1401 فروردین و اردیبهشت 52 هزار و 689 خودرو معیوب، در خرداد 42 هزار و 420 خودرو، 20 هزار و 790 خودرو، مرداد 7668 خودرو و شهریور 2325 خودرو از مهر تا اسفند ماه همان سال در پارکینگ پارک شده اند. ، تعداد ماشین ها در پارکینگ صفر بود.
در سال 1400 تعداد 132 هزار و 215 واحد در فروردین و اردیبهشت، 143 هزار و 767 واحد در خرداد، 137 هزار و 261 واحد در تیرماه، 130 هزار و 854 واحد در مرداد، 149 هزار و 488 واحد در شهریور، 159 هزار و 38 واحد در مهرماه و 159000 38 دستگاه در آبان، 165000 61 وسیله نقلیه، 172000646 خودرو در آذر، 159000351 خودرو در آذر، 128000126 خودرو در بهمن ماه و 105000 خودرو 796 خودرو در پارکینگ در اسفندماه.
اگرچه کاهش قیمت ها و ساماندهی کلی بازار خودرو از زمان وزیر سابق صامت (فاطمی امین) آغاز شده و اقدامات موثری در زمان تصدی سران سابق انجام شده است، اما اقدامات وزارت صامت. دولت سیزدهم برای ساماندهی این بازار بی نتیجه نبود و در نهایت انباشت تولید ناقص خودرو، از سرگیری واردات خودرو پس از پنج سال وقفه و لغو قرعه کشی توانسته است خودروها را به جیب مردم نزدیک کند. به گفته رئیس جمهور می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.
انتهای پیام