به گزارش ای بی اس نیوز، متن محمد شریف شریف زاده، دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و علی نجفی نژاد و غلامحسین عبدالله زاده، دانشیار گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان منابع، به شرح زیر است:
دانشگاه ها یکی از بازیگران اصلی تحقق الگوی پیشرفت اسلامی ایران هستند. مهم این است که دانشگاه ها با در نظر گرفتن ملاحظات ناشی از این الگو، طرح تعالی را تدوین کنند و در این طرح، ویژگی های پیشرفت اسلامی ایرانی را منعکس کنند. بر این اساس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر اساس تجربیات و دستاوردهای ارزنده برنامه ریزی راهبردی (1395-1400) و همچنین تدوین سند کارآفرینی، اقدام به تدوین اولین برنامه آینده تعالی دانشگاه در چشم انداز. 1425.
در این مدل برای او ایجاد و توسعه اکوسیستم ارزش آفرینی اجتماعی دانشگاه محور، استفاده از دانش و فناوری پژوهش محور به عنوان منبعی ارزشمند برای ارتقای نوآوری، تغذیه کارآفرینی از نوآوری مبتنی بر دانش مبتنی بر پژوهش است. فرصت ها و به طور کلی هم افزایی سه جریان تحقیق، نوآوری و کارآفرینی در نظر گرفته شده است. اگرچه این سند از ابتدا برای تعالی اکوسیستم دانشگاهی خاص تدوین شده است، اما با هدایت دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی، تدوین و انعکاس مختصات کلی نظام آموزش عالی به ویژه در علوم کشاورزی و منابع طبیعی تدوین شده است. به عنوان دستور کار تعالی آموزش عالی، کشاورزی و منابع طبیعی کشور باید بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی نمایندگی و دنبال شود.
در تدوین نقشه کشی آتی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، سعی شده مجموعه ای از این اسناد راهنما از جمله اعلامیه مرحله دوم انقلاب اسلامی، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین شود. ، سند دانشگاه اسلامی، سیاست های کلی علم و فناوری، برنامه کلی علمی، برنامه برنامه ریزی آموزش عالی، سیاست ها و ضوابط اجرایی برنامه ریزی آموزش عالی، سند راهبردی کشور در امور نخبگان و موارد دیگر. باید در نظر گرفته شود.
محمد شریف شریف زاده، علی نجفی نژاد و غلامحسین عبدالله زاده در یادداشتی مشترک به چگونگی «الگوی دانشگاهی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» پرداختند.
تلاش برای تدوین چشم انداز تعالی دانشگاه که بخش هایی از آن در این مقاله شرح داده شده است، نمونه ای از استفاده از این ظرفیت است. شکلگیری این سند تلاشی است برای توسعه ساختاری و عملکردی کامل و متوازن در قالبی ارگانیک و برنامهریزی شده (بر اساس اسناد برنامهریزی راهبردی و دانشگاه کارآفرین) مطابق با الگوی دانشگاهی ارزشآفرین برای ایجاد ارزش بر اساس یکپارچگی. تحقیق و فناوری با بافت اجتماعی پیرامونی و شبکه سازی ایجاد اجتماعی یک ارزش بوده است.
لازم به ذکر است وجود اسناد بالادستی از جمله سند الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی از یک سو و وجود سیاست ها و ظرفیت های آتی پژوهشی در هر دانشگاه از سوی دیگر، می تواند توانایی ارزشمندی در طراحی مدل ها ارائه دهد. تعالی حکمرانی متناسب با نیازهای هر دانشگاه.
absnews
در دانشگاهی ارزش آفرین که حاصل تحول چند نسلی دانشگاه های آموزش محور، پژوهش محور و کارآفرین است، زنجیره ای مستمر از نوآوری (از طریق آموزش برای پرورش نوآوری نیروی کار خلاق و تحقیق برای تولید دانش و فناوری های جدید) خودسازی (از طریق کارآفرینی، سرمایهگذاری دانشگاه، تجاریسازی دانش و فناوری و غیره) و بازآفرینی (از طریق تعامل با جامعه و سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری و استفاده از بازخورد برای اصلاح و تغییر فرآیندها، مکانیسمهای جذب ورودیها و … کمیت، کیفیت و تنوع محصولات) در حال پیشرفت است.
این سند یک مقصد خاص یا مجموعهای از اهداف از پیش تعیینشده کمی را توصیف نمیکند، بلکه مجموعهای به هم پیوسته از ارزشها، جهتگیریهای استراتژیک و مکانیسمهای اجرایی مبتنی بر درک سیستمی از جایگاه دانشگاه بهعنوان اکوسیستم «نوآوری» است. جهت گیری در مسیر تعالی هرگونه تحول و غلبه، مفروضات و الزامات خاص خود را چه در سطح دانشگاه و چه فراتر از آن در کل نظام حکمرانی آموزش عالی می طلبد که در این سند به مهم ترین آنها اشاره شده است.