رئیس سازمان اداری و امور ساختارهای سازمانی استخدامی کشور از واگذاری ۶ سازمان و بنگاه به این وزارتخانه جدید بر اساس لایحه قانون تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد. برخی از دستگاه های مرتبط دیگر نیز ممکن است پس از بررسی بیشتر به وزارت بازرگانی اضافه شوند.
علیرضا شاهپری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره جزئیات و روند لایحه وزارت بازرگانی اظهار کرد: بر اساس پیش نویس قانون تشکیل وزارت بازرگانی، برخی از سازمان ها و بنگاه هایی که در حوزه بازرگانی وظایفی دارند و مأموریت آنها بر این محور است به وزارت بازرگانی منتقل می شوند، اما تصمیم متفاوتی به عنوان واحد تولیدی در حوزه تولیدی و در رابطه با یک مؤسسه حمایتی اتخاذ می شود. در زمینه کشاورزی. یعنی دولت برای تعیین تکلیف در این زمینه از مجلس مجوز درخواست کرده است تا اگر دولت تشخیص دهد بیشتر این وظایف که در حوزه بازرگانی است به وزارتخانه جدید واگذار می شود و سایر وظایفی که زیر نظر مدیر دیگری (جهاد کشاورزی) است به همان وزارتخانه واگذار شود.
وی افزود: در این راستا 6 سازمان و بنگاه به وزارت بازرگانی جدید واگذار می شود. بر اساس این لایحه، سازمان توسعه تجارت، اکسپوی بینالمللی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، موسسه مطالعات و تحقیقات تجارت، مرکز توسعه تجارت الکترونیک و صندوق ضمانت صادرات ایران برای همیشه به وزارت بازرگانی واگذار میشوند. دولت و هیأت وزیران از مجلس درخواست کردند که در قالب لایحه ای لایحه ای را در خصوص موارد نامشخص به وزارت بازرگانی ارائه کند. البته بحث واگذاری برخی سازمان ها و نهادهای دیگر نیز در مجلس مطرح شد و مقرر شد بررسی های بیشتری در مورد آنها انجام شود و در صورت نیاز سازمان ها و شرکت های دیگری نیز به وزارت بازرگانی اضافه شوند.
وی افزود: طی چند سال گذشته 12 بار وزارت بازرگانی ادغام و تفکیک شده است. در کشورهای مختلف با توجه به موضوع وزارت بازرگانی و سایر وزارتخانه ها و ساختارها و سازمان ها، بنا به مقتضیات و اتفاقاتی که رخ داد، دولت ها تصمیم به تغییر آنها گرفتند. مثلاً در ایران ستاد بحران و بلایای طبیعی داشتیم که کم کم تبدیل به ستاد مدیریت بحران شد. در دنیا اگر بخواهیم مثال بزنیم، وزارت تجارت بین الملل بریتانیا در سال 2016 از ادغام دو وزارتخانه متولد شد.
شهپری ادامه داد: در ارتباط با وزارت بازرگانی کار کارشناسی دقیقی در داخل دولت انجام شده و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و زیر مجموعه های آنها در تولید نتایج این کار کارشناسی مشارکت داشته اند که سازمان اداری و استخدامی نیز طی یک سال گذشته به آنها مرتبط بوده است. یکی از دلایل اصلی اثبات ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی این است که در حال حاضر 13 سازمان، بنگاه و مؤسسه زیرمجموعه این وزارتخانه در چارچوب وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد و وزیر عملاً این گروه ها و شش شورا و کمیته را زیر نظر مستقیم خود مدیریت می کند. از سوی دیگر، تعدادی معاونت و دفاتر در داخل وزارتخانه وجود دارد. بنابراین دولت در خصوص تنظیم بازار و وظایف بخش تجاری به این نتیجه رسیده است که به نوعی مغفول مانده است.
رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور خاطرنشان کرد: البته در سال های اخیر دولت ها تصمیم گرفته اند در چارچوب مقررات بازار و در قالب قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی، بخشی از این وظایف را بین وزارتخانه های سومات و جهاد کشاورزی واگذار کنند. سرانجام دولت تصمیم گرفت این موضوع یعنی نظارت بر بازار را در وزارتخانه ای به نام وزارت بازرگانی متمرکز کند. در خصوص روند انجام این کار باید گفت که در طی فرآیندها، دولت پس از کار کارشناسی موضوع را در هیئت دولت مطرح و در قالب لایحه قانونی به شورای اسلامی ارائه کرد. در مجلس جلسات کمیسیون به ویژه کمیسیون اجتماعی چندین بار برگزار شد تا اینکه کلیات آن در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید و بررسی جزئیات این لایحه در کمیسیون اجتماعی ادامه دارد.
وی گفت: انتظارات وزارت بازرگانی جدید با انتظارات وزارت بازرگانی قدیم نیست و دولت به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی جدید با رویکردهای جدید است. البته موضوعاتی مانند حاکمیت داده ها و نظارت کامل از تولید تا توزیع، انتظارات جدیدی هستند و دولت وزارت بازرگانی جدید از کجا آمده است.
شاهپری افزود: در کشورهای پیشرفته چه نوع کشاورزی، در چه زمینی، چه محصولی و چه مقدار تولید می کند و در کجا ذخیره می شود و همه اطلاعات و جزئیات در قالب داده های متمرکز موجود است. بنابراین سیاست گذاران و رهبران تجاری در این کشورها می توانند تصمیم درستی برای صادرات یا واردات یک محصول بگیرند.
رئیس سازمان اداری و امور ساختارهای سازمانی استخدامی کشور با اشاره به اینکه مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی بر این باورند که بر تولید تأثیر می گذارد، گفت: عملاً در چرخه تولید و تجارت، اگر نتوانیم مشکل صادرات را مدیریت و اجرا کنیم، قطعاً تولیدکننده متضرر می شود یا اگر نتوانیم مواد اولیه را در کمترین زمان برای صنعت وارد و عرضه کنیم و در زمان معینی تولید کنیم، متضرر می شود. بنابراین، اگر وزارت بازرگانی جدید همانطور که در لایحه به صراحت اشاره شده است، بتواند در حوزه حاکمیت داده و فناوری های نوین عمل کند و آن را در زنجیره تولید تا توزیع و تجارت جاری کند، قطعاً تولیدکننده منتفع خواهد شد. البته در گذشته و در وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاقات خوبی در این سامانه ها افتاده است.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی نیست که بتواند به همه وظایف و امور محوله رسیدگی کند، گفت: دغدغه رئیس جمهور این بود که تنظیم بازار و بازرگانی مستقیماً متولی مشخصی داشته باشد و وزارت بازرگانی به صورت تخصصی به این امور رسیدگی کند.
شاهپری در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بازرگانی جدید از نظر ساختار و کارکرد با وزارت بازرگانی قدیم تفاوت دارد و این تفاوت دقیقا چیست؟ وی گفت: در پیش نویس قانون، وضعیت این وزارتخانه مطرح می شود، زیرا وضعیت وزارت بازرگانی مربوط به گذشته است و اکنون باید بر اساس رویکردی جدید تنظیم و تدوین شود تا موضوعاتی مانند مدیریت زنجیره تامین تا تولید، تنظیم بازار و حاکمیت داده ها نیز در آن گنجانده شود.
انتهای پیام