چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

کاهش 85 درصدی درآمد مالیاتی در بخش دوم بودجه 1403

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق مالی 1403 شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل تفاوت ارقام قسمت اول و دوم چیست. بودجه. بودجه 1403 می گوید: شورای نگهبان قسمت اول بودجه را که شامل یک بند و جدول شماره یک است، تصویب کرد. به این ترتیب این موارد اکنون به قانون تبدیل شده است. در بند ب ماده 182 آیین نامه داخلی شورای اسلامی آمده است که جداول تفصیلی باید دقیقاً بر اساس قسمت اول باشد. بنابراین اگر دولت بخواهد قسمت اول بودجه را اصلاح کند باید لایحه جدیدی با عنوان اصلاح قسمت اول بودجه به مجلس تقدیم کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت دیگر نمی تواند در قسمت اول بودجه تغییری ایجاد کند، گفت: دولت تغییراتی را انجام داده است. یکی از تغییرات ایجاد معافیت جدید برای مالیات دهندگانی است که عمدتاً در بخش تولید فعال هستند. اگر چنین معافیتی وجود داشت، ابتدا دولت آن را بررسی می کرد.

بسیار مهم است که موضوع موافقت یا مخالفت مجلس با اعمال این معافیت نیست. بحث این است که این خلاف قانون است و قوانین مجلس اجازه اضافه کردن معافیت های مالیاتی یا درآمد مالیاتی جدید را نمی دهد.

کاهش 85 درصدی درآمد مالیاتی در قسمت دوم لایحه مجلس 1403

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان کاهش مالیات به دلیل معافیت 5 درصدی مالیات بر تولید در قسمت دوم لایحه بودجه 1403 گفت: 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برای معافیت 5 درصدی در نظر گرفته شد. از طرفی دوستان می گویند با افزایش فروش اوراق قرضه آن عدد را جایگزین کردند.

اما در عمل شاهد هستیم که 85 هزار میلیارد تومان به سقف اوراق اضافه شده است. به نظر می رسد که دولت در نتیجه گیری های خود به این نتیجه رسیده است که میزان مالیات در نظر گرفته شده می تواند بر مالیات دهندگان و مردم فشار بیاورد. به این ترتیب ممکن است این میزان درآمد محقق نشود یا موجب نارضایتی شود. به همین دلیل در مجموع 85 درصد از درآمدهای مالیاتی کاهش و به اوراق اضافه شد.

الحاق درآمدهای هدفمندی یارانه ها و اصلاح نحوه محاسبه سهم صندوق توسعه در بند دوم لایحه دولت

وی با بیان اینکه شاید نمایندگان مجلس نیز با کاهش مالیات موافق بودند اما مشکل اینجاست که اقدام دولت در جابجایی ردیف ها غیرقانونی است، گفت: نکات دیگری در این لایحه وجود دارد. برای مثال، دولت بخشی از درآمدهای جانبی پالایشگاه های نفت و گاز را به منابع هدفمند یارانه اضافه کرد. این سوال در اولین لایحه بودجه توسط مجلس رد و حذف شد. نحوه محاسبه سهم 45 درصدی صندوق توسعه ملی نیز تغییر کرده است.

استرداد لایحه به دولت یا اصلاح مجلس؛ دو راه حل برای قسمت دوم بودجه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: مواردی است که بر اساس بند اول لایحه بودجه تدوین نشده است. بر اساس تصمیمی که در کمیسیون گرفته شد و رئیس مجلس تاکید کرد، قسمت دوم باید بر اساس قسمت اول بودجه 1403 تدوین شود در غیر این صورت دو راه وجود دارد. یک راه حل این است که بودجه به دولت برگردد و دولت بعد از اصلاحات به مجلس بازگردد. راه حل دیگر این است که اجازه دهیم خود مجلس اصلاحات را رهبری کند.

absnews

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *