مصرفکنندگان چینی پس از پایان محدودیتهای کرونا دوباره برای سفر و غذا هزینه میکنند، اما به اندازه قبل از همهگیری اقلام ضروری و کالاهای مصرفی نمیخرند.
به گفته کارشناسان، مصرف کنندگان چینی پس از پایان محدودیت های همه گیر، در مورد هزینه های خود محتاط هستند. وقتی بخشی از درآمد خود را به هزینه هایی مانند رستوران، هتل یا مسافرت اختصاص می دهند، درآمد کمتری برای خرج کردن در اموری مانند خرید خواهند داشت.
دادههای اداره ملی آمار چین نشان میدهد که خردهفروشی کالاهای مصرفی در سه ماهه اول نسبت به سال قبل 5.8 درصد افزایش یافته است که نسبت به کاهش 2.7 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2022 به طور قابل توجهی بهبود یافته است. طبق گزارش شرکت حسابداری KPMG، هزینه سرانه خدمات در این مدت نسبت به سال قبل 6.2 درصد افزایش داشته که سریعتر از رشد کلی مصرف بوده است.
فروش رستوران ها در چهار ماه اول 19.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که به طور قابل توجهی بیشتر از رشد 0.3 درصدی قبل از شیوع کووید-19 در مدت مشابه در سال 2019 است. خرده فروشی کالاها تنها 7.3 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافته است.
درآمد بخش خرده فروشی در سه ماهه اول 283.3 میلیارد یوان (53.5 میلیارد دلار سنگاپور) بود که 4.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت، اما همچنان پایین تر از سطح قبل از همه گیری بود. شاخص اعتماد مصرف کننده در آوریل سال گذشته به رکورد 86.7 سقوط کرد و تنها در ژانویه شروع به بهبود کرد. این شاخص در ماه مارس به 94.9 افزایش یافت، اما همچنان بسیار پایین تر از 124.1 ثبت شده در مارس 2019 بود.
در این میان، چینیها به پسانداز خود با نرخ بالایی ادامه دادهاند که نشان میدهد آنها تمایلی به هزینه کردن ندارند و ترجیح میدهند با احتیاط پسانداز کنند. سپرده های خانوارها در پایان ماه مارس به رقم خیره کننده 130.2 تریلیون یوان رسید.
به دلیل اقتصاد ناپایدار، خرید اقلام بزرگ بلیط مانند لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی کاهش یافته است و مدتی طول می کشد تا تقاضای مصرف کننده افزایش یابد. مالکان ساختمان های تجاری برای جذب مستاجران اجاره بها را کاهش داده اند. از میان بیش از 1600 پروژه املاک تجاری، نزدیک به 80 درصد گفتند که متوسط اجاره بها تا پایان سال 2022 کاهش خواهد یافت که بالاترین نرخ در نزدیک به 9 سال گذشته است. اجاره بها در سه ماهه اول افزایش نیافته است.
مشاور املاک جی مینگ انتظار دارد اجاره ساختمان های تجاری در پکن طی سه تا چهار سال آینده به سطح قبل از کووید با رشد 2 درصدی بازگردد و حداقل پنج سال طول می کشد تا قیمت ها به سطح قبل از همه گیری بازگردند.
بر اساس گزارش کسب و کار نیوز، مردم نه تنها برای اقلامی مانند لباس، جواهرات و محصولات زیبایی، بلکه برای لوازم ضروری نیز هزینه می کنند. خردهفروشی غلات، روغنها و مواد غذایی در آوریل نسبت به سال گذشته تنها 1 درصد افزایش یافت. فروش نوشیدنی در ماه مارس 5.1 درصد و در آوریل 3.4 درصد کاهش یافت.
انتهای پیام