اخبار اقتصادی روز

چگونه برای معاملات ملکی کد رهگیری دریافت کنم؟



اگر قصد خرید، فروش یا اجاره خانه یا هر نوع ملک دیگری را دارید، باید از یک مشاور املاک قرارداد خود را در سامانه املاک ثبت کرده و کد رهگیری ارائه دهید. کد رهگیری امنیت معامله را افزایش می دهد، رایگان و اجباری است و در صورت استنکاف دلال املاک از ارائه آن می توانید به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنید.

به گزارش ای بی اس نیوز، از سال 1386 با هدف تامین قراردادهای مسکن و به طور کلی قراردادهای املاک، سامانه ای با عنوان «سامانه ثبت معاملات املاک کشور» به آدرس www.iranamlaak.ir با هدف ارائه کد رهگیری راه اندازی شد. . این سامانه از آذرماه 1387 به صورت پایلوت در منطقه شمیرانات آغاز شد و سپس به تمامی مناطق کشور گسترش یافت.

آیا کد رهگیری مورد نیاز است؟

کد رهگیری باید هنگام امضای قرارداد بین خریدار و فروشنده توسط مشاوران املاک ارائه شود. این سامانه با هدف شفاف سازی اطلاعات معاملات ملکی در کشور و به منظور ساماندهی امور مسکن به صورت یکپارچه با سایر سامانه های این حوزه طراحی و پیاده سازی شد.

در حال حاضر ارائه کد رهگیری برای مشاوران املاک الزامی است. مشتریان می توانند آن را از شرکت معاملات ملکی درخواست کنند و هنگام ثبت سند به دفاتر اسناد رسمی تحویل دهند. ثبت هرگونه معامله اعم از فروش، اجاره، وکالت، اهداء، صلح و غیره ممنوع است. بدون کد رهگیری در دفاتر اسناد رسمی

افراد می توانند از طریق کد ملی و کد رهگیری نسبت به استعلام قرارداد ملکی اقدام کنند.

آیا کد رهگیری هزینه دارد؟

کد رهگیری هیچ هزینه ای ندارد و مشاوران املاک موظفند آن را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار دهند. مشاوران املاک فقط مجاز به کسر حق الزحمه یا کمیسیون خود از طرفین قرارداد هستند. کمیسیون املاک در شهرهای مختلف متفاوت است و در تهران 25 درصد هر طرف است.

چرا آژانس های املاک برای کد رهگیری هزینه می گیرند؟

مشاوران املاک باید به ازای هر قراردادی که ثبت می کنند 9 درصد از مبلغ کمیسیون مالیات بر ارزش افزوده را به اداره مالیات پرداخت کنند. از آنجایی که ملاک دولت برای اخذ مالیات از قرارداد، ثبت قرارداد است، پس از دریافت کد رهگیری، معامله قابل شناسایی است و مشاوران باید مالیات 9 درصدی را پرداخت کنند. به همین دلیل برخی از مشاوران به طرفین معامله می گویند که این 9 درصد را پرداخت کنید. در حالی که این رقم در تعهد مشاوران املاک است.

چرا برخی از شرکت ها کد رهگیری ارائه نمی کنند؟

عدم ارائه کد رهگیری دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها می تواند نبود مجوز دلالی باشد. علاوه بر این، احتمالاً در نتیجه این تخلف، دسترسی مشاوران املاک به سیستم کد رهگیری توسط اتحادیه مسدود شده است.

اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چه؟

شهروندان هر شهر می توانند شکایات خود را در زمینه های مختلف از جمله دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب یا عدم ارائه کد رهگیری توسط مشاور املاک به اتحادیه شهر خود گزارش دهند. شماره تلفن شکایات در تهران 7334 می باشد.کمیسیون حل اختلاف تشکیل شده در اتحادیه املاک طبق قانون نظام صنفی به صورت دائمی به تخلفات صنفی رسیدگی می کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *