از سوی دیگر برخی از موافقان تفکیک راه و شهرسازی مصوبه اخیر هیات مدیره مبنی بر فروش اراضی دولتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی (دفتر ملی دز ترز و مسکن) تا سقف 3 هزار میلیارد تومان اعلام کردند. تومان برای تامین نقدینگی پروژه های بزرگراه سازی مانند بزرگراه تهران. آنها از شمال و اصفهان-شیراز به عنوان نمونه ای از دخالت دو اداره راه و مسکن یاد می کنند. این در حالی است که طبق قانون جهش تولید مسکن، قرار بود زمین های دولتی برای تامین بودجه طرح نهضت ملی مسکن فروخته شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن هیچ راه حلی وجود ندارد جز اینکه بخش خصوصی واقعی وارد و سرمایه گذاری کند. در چندین نوبت شاهد امضای تفاهم نامه های متعددی بین وزارت راه و شهرسازی و ارگان های دولتی مانند بنیاد مسکن یا بنیاد مصطففان برای ساخت مسکن بوده ایم. اما در نهایت همین دستگاه ها بخش خصوصی و انبوه سازان را به اجرای پروژه های مسکن فراخواندند. پس چرا وزارت راه و شهرسازی برای امضای تفاهم نامه ساخت مسکن به بخش خصوصی مراجعه نمی کند؟
**در حال حاضر وزیر بیشتر کار را به دو دستیار اصلی خود محول کرده است
به گفته پورحاجت، با ادامه روند فعلی نه جوانان مالک می شوند و نه شهرسازی ما مسیر درست و منسجمی را برای تبدیل شدن به سکونتگاه های منسجم طی می کند.
احیای دو وزارتخانه راه و مسکن موافقان و مخالفان زیادی دارد. مخالفان احیای این دو وزارتخانه معتقدند روند اداری تفکیک وزارت راه و شهرسازی، صدور احکام معاونت و مدیران کل استانی، تعیین وضعیت کارکنان فعلی وزارت راه و شهرک برنامه ریزی برای انتقال به ادارات جدید و بسیاری از امور اداری دیگر، دولت وقت را حدود یک سال به طول انجامید که عملاً می تواند به معنای توقف یا کندی پروژه های عمرانی از جمله نهضت مسکن ملی یا پروژه های زیربنایی در بخش حمل و نقل باشد.
absnews
وی افزود: در سال 1387 این دو وزارتخانه با هم ادغام شدند و کارمندان آنها با هم روند اداری خود را ادامه دادند. حتی امروز 13 سال از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و ایجاد وزارت راه و شهرسازی می گذرد، هنوز در بسیاری از استان ها راه و شهرسازی دو ساختمان مجزا برای خود دارند. معمولاً یکی از آنها برای بخش مسکن و دیگری برای حمل و نقل است.
** موافقان و مخالفان احیای دو وزارتخانه راه و مسکن چه می گویند؟
** همانطور که کارگران راهداری و مسکن در سال 2008 گرد هم آمدند، اکنون می توان دو وزارتخانه جدید ایجاد کرد.
وی یادآور شد: اگر فکر می کنیم باید تفکیک راه و شهرسازی و 2 وزارتخانه راه و مسکن احیا شود، برای خروج از وضعیت فعلی است. آیا وزیر راه و شهرسازی می تواند با 25 معاون فعلی که همگی تخصصی هستند و با 31 مدیرکل استانی ارتباط مستمر داشته باشد؟ در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی برنامه های اصلی را به دو دستیار اصلی خود از جمله معاونت حمل و نقل و معاونت مسکن و ساختمان سپرده است تا بتوانند بر فعالیت ها نظارت داشته باشند. اینها نشان می دهد که ایجاد دو وزارتخانه مستقل راه و مسکن ضروری است.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن، ضعف اجرای برنامه های دولت در حوزه مسکن و طرح های مسکن حمایتی را ناشی از نبود سیاست های دقیق در این بخش دانست و گفت: بخشی از برنامه اقدام ملی مسکن در سال گذشته. دولت تکمیل طرح مسکن دولت نهم و دهم بود. بخشی از طرح نهضت ملی مسکن نیز به تکمیل پروژه های طرح ملی مسکن مربوط می شود.
دبیر کانون انبوه سازان:
به گزارش خبرنگار آنا، در پی استعفای رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی، احتمال جدایی این وزارتخانه و احیای دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مجددا مطرح شده است.
این فعال صنعت ساختمان با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که ادغام بخش راه و مسکن اشتباه بوده است، تصریح کرد: شرایط اکنون به گونه ای است که می توان هم در حوزه زیرساخت های حمل و نقل و هم در حوزه حمل و نقل، حاکمیت ساخت و ساز خوبی داشت. بخش مسکن با چالش مواجه شده است. نه در توسعه هوانوردی و فرودگاهی، نه در توسعه زیرساخت های ریلی و راه سازی و نه در تولید مسکن و شهرسازی در این 13 سال در کشور موفق بوده ایم.
بالاتر از همه شنیده ها حاکی از آن است که برخی از مدیران دولت سیزدهم از پیشرفت نهضت ملی مسکن و وعده ساخت 4 میلیون مسکن تا پایان این دولت خوشحال نیستند.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: اصول شهرسازی در ساخت و ساز و عمران هیچ یک از شهرهای ما رعایت نمی شود. از ابتدای سال 90 همه کارشناسان به کمبود تولید مسکن اشاره کردند اما کاری برای حل این مشکل انجام نشد.
** وزارت راه با بنیاد مسکن و مستضعفان برای ساخت مسکن تفاهم نامه می بندد، بعد می روند سراغ انبوه سازان!
اما حامیان همین موضوع مدعی هستند در حال حاضر پروژه های عمرانی بخش حمل و نقل و طرح نهضت ملی مسکن متوقف شده است و بهترین راه برون رفت از وضعیت فعلی جداسازی وزارت راه و شهرسازی و راه اندازی مجدد دو وزارتخانه راه است. و مسکن. .
وی با اشاره به مشکلات فراوانی که در حوزه نوسازی بافت های فرسوده و حاشیه نشین داریم، خاطرنشان کرد: این مشکلات و همچنین مشکلاتی که در توسعه شهرهای جدید داریم به دلیل عدم استقلال بخش مسکن است. .
در این اتصال فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار آنا، در پاسخ به این سوال که آیا با اظهار نظر مخالفان جدایی وزارت راه و شهرسازی و راه اندازی مجدد دو وزارتخانه جدید راه و مسکن، اجرای این طرح یک سال زمان می برد. طرح و اتلاف وقت دولت برای ساخت 4 میلیون با مسکن موافقید؟ وی گفت: من معتقد نیستم در صورت تفکیک راه و شهرسازی در روند اجرای دو وزارتخانه جدید مشکلی ایجاد شود.
بنابراین ممکن است دولت برای این دو اداره سنگین ساختمانی دو نفر را تعیین کند.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: شاهد امضای تفاهم نامه های زیادی بین وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های دولتی برای ساخت مسکن بوده ایم. اما در نهایت همین دستگاه ها بخش خصوصی و انبوه سازان را به اجرای پروژه های مسکن فراخواندند.
** مسکن ملی دولت قبل تکمیل مسکن مهر بود; بخشی از حرکت ملی، تکمیل مسکن ملی است!