اخبار اقتصادی روز

چالشی جدید برای پوشاک ترکی

با افزایش هزینه ها، تولیدکنندگان پوشاک ترکیه برای کمک به بخش نساجی تحت فشار هستند.

به گزارش ای بی اس نیوز، نتایج نظرسنجی نشان داد که تولیدکنندگان پوشاک ترکیه، سومین تامین کننده بزرگ پوشاک در اروپا، پس از افزایش مالیات بر واردات پارچه توسط دولت این کشور، با هزینه های تولید بالاتر و خطر عقب ماندن بیشتر از رقبای آسیایی خود مواجه هستند.

آنکارا با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی نخ و پارچه که به دنبال محافظت از خود در برابر موج واردات ارزان تر هستند، تعرفه ها را از 30 به 100 درصد بر صدها محصول نساجی وارداتی افزایش داده است.

مقامات صنعت پوشاک گفتند که مالیات های جدید بر این صنعت که یکی از بزرگترین کارفرمایان ترکیه است و برندهای بزرگ اروپایی مانند مانگو، آدیداس و پوما را تامین می کند، فشار وارد می کند.

نمایندگان صنعت افزودند که با افزایش هزینه های واردات و از دست دادن سهم بازار از دست تولیدکنندگان ترکیه به رقبایی مانند بنگلادش و ویتنام، مشاغل ممکن است از بین بروند.

صادرکنندگان می توانند از نظر فنی برای معافیت مالیاتی اقدام کنند، اما منابع صنعتی می گویند این معافیت پرهزینه و زمان بر است و در عمل برای بسیاری از شرکت ها جواب نمی دهد.

شرف فیات، رئیس انجمن صنعت پوشاک ترکیه TOBB، گفت که قیمت یک تی شرت ساخت ترکیه اکنون برای یک خریدار اروپایی 40 درصد بیشتر از یک خریدار بنگلادشی است. منبع دیگری گفت: چند سال پیش این فاصله بین 15 تا 20 درصد بود.

فیات می‌گوید: برندهای مد می‌توانند تا ۲۰ درصد قیمت‌های بالاتر را تحمل کنند، اما هر چیزی بالاتر از آن به زیان بازار منجر می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه در سال گذشته 10.4 میلیارد دلار منسوجات و 21.2 میلیارد دلار پوشاک صادر کرد که این کشور را به ترتیب پنجمین و ششمین صادرکننده بزرگ جهان کرد، اما سهم این کشور از بازار اروپا در سال گذشته 13.8 درصد بود. 12.7 درصد در سال 2021.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *