سایر موضوعات

پایانه مرزی جدید ایران و جمهوری آذربایجان به زودی افتتاح می شود



به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پایان اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در شهر بندری آستارا گفت: در استان گیلان عصر دوشنبه با افزایش ظرفیت تردد روزانه مرزی در هر دو بیله سوار و آستارا یکی از مواردی بود که مورد توافق قرار گرفت و مطمئناً این عنصر باعث تسهیل تجارت در مرز دو کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اتفاق ناگواری که در سفارت جمهوری آذربایجان رخ داد و منجر به سردی روابط دوجانبه شد، گفت: مرز مشترک طولانی با جمهوری آذربایجان، مرزهای تجاری گسترده و شبکه گسترده کریدورهای حمل و نقل داریم. علاوه بر این، برای کریدور شمال-جنوب با آذربایجان برنامه‌های زیادی داریم و لازم است روابط بیش از پیش گسترش یابد و دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیس‌جمهور بر توسعه این روابط تمرکز دارند.

وی با بیان اینکه جلسه امروز نتایج ارزنده ای داشت، گفت: پل مرزی آستارا چای تکمیل شده و از این رو مقرر شد در اسرع وقت پایانه مرزی به سامانه های گمرکی و مرزبانی تجهیز شود و همکاران گمرک و مرزبانی در این زمینه اقدام کنند. در آنجا مستقر شود .

وی گفت: ظرف چهار ماه باید بتوانیم این پایانه مرزی جدید را که ظرفیت حمل و نقل بسیار خوبی دارد و تردد کامیون های تجاری از دو طرف دارد، به بهره برداری برسانیم.

بذرپاش یکی از مشکلاتی که در گذشته در این منطقه در بحث توسعه کسب و کار در این منطقه مرزی وجود داشت وجود پل قدیمی با عرض کم بود که عبور و مرور را تسهیل می کرد، ضمن اینکه محدودیت های طرف آذربایجانی نیز کندی را تشدید می کرد. ترافیک در این مرز، مانند گاهی اوقات صف های طولانی.

وی بیان کرد: برای رفع این مشکل در سمت ایرانی عملیات مقاوم سازی و تعریض پل در حال انجام است و قرار شد طرف آذربایجانی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد تا پل موجود تعریض و کامیون شود. تردد تسهیل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی مسیر ارتباطی که از منطقه آقبند وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه برشمرد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد شد این جاده از جلفا که قرار بود انتقال داده شود حذف شود. به دولت جمهوری آذربایجان. این موضوع و ساخت این پل که بر عهده جمهوری آذربایجان است باید هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی گفت: بر اساس این توافق پس از تعیین نقطه صفر مرزی توسط وزارت امور خارجه، تا یک هفته آینده عملیات عمرانی آغاز می شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین مقرر شده بازارچه های مرزی مشترک که یکی از ظرفیت های اصلی توسعه تجارت با کشورهای همسایه است، فعال تر شده و شاهد رونق بازارچه های مرزی در هر دو بازارچه ایرانی باشیم. و طرف های آذربایجان.

وی با بیان اینکه با اشاره به توافقات انجام شده در مورد 2 سد خداآفرین و اردوآباد، گفت: در بحث سد خداآفرین با توجه به مذاکراتی که در زمینه سهمیه بندی مصرف آب انجام شد و همچنین احداث نیروگاه نیروگاه ها و نصب تجهیزات نیروگاهی که به دلیل اختلاف نظر به تعویق افتاده بود، ظرف 2 ماه آینده تکلیف مشخص می شود.

بذرپاش با اشاره به اینکه طرف آذربایجانی در بحث سد اردوآباد سرمایه گذاری کرده است اما طرف ایرانی به دلیل برخی مسائل زیست محیطی با تاخیر مواجه شده است که تا حدودی درست است، افزود: در این جلسه مقرر شد نظر سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان تا یک ماه آینده اعلام می شود و برای رفع موانع تلاش می کند.

وی موضوع دیگر را شکایت کامیون داران دو کشور عنوان کرد و گفت: برای این منظور کمیته مشترکی برای بررسی موارد و رسیدگی بیشتر در 2 ماه آینده برای رفع مشکلات تعیین می شود.

وی ادامه داد: این اتفاق بزرگی است که روابط و سفر را تسهیل می کند.

به گفته وی، در حوزه انرژی توافقات خوبی در مورد بحث میدان نفتی و بورس گاز البرز انجام شده و مقرر شد زودتر نظرشان را اعلام کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه دفاعی نیز توافقاتی صورت گرفته است که همکاری های دفاعی بیشتر شود و نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته باشد و بتواند به تعادل قابل قبولی برسد.

وی بیان کرد: پس از مدت ها این سطح از روابط دو کشور برقرار شد و استانداران گیلان و اردبیل نیز در این نشست حضور داشتند و پیشنهاداتی برای رفع حاشیه هایی که باعث کاهش روابط شده بود ارائه کردند.

وی افزود: موضوع جمهوری آذربایجان از روزی که همسایه شمالی ماست برای ما استراتژیک بوده است. دسترسی ما به بسیاری از مناطق شمالی نیز از آذربایجان می گذرد. کشور و بازار آذربایجان هم برای ما مهم است. شبکه حمل و نقل و ترانزیت ما در سمت آذربایجان نیز مهم است و بسیاری از کالاهای حمل شده از این مسیر عبور می کنند.

بذرپاش احداث خط ریلی از پارس آباد و اتصال آن به شبکه ریلی آذربایجان را از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح و احداث پایانه در پارس آباد امکان جابه جایی کالا وجود دارد. از طریق جاده از آن به قلمرو جمهوری اسلامی ایران.

وی در خصوص موضوع بندر ریلی نیز که در قرارداد بلندمدت با آذربایجان به توافق رسید، گفت: این بندر به دلیل اینکه چند سالی از این موضوع می گذرد نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد و باید سرمایه گذاری 60 درصد افزایش یابد. و طرف آذربایجانی نیز خواستار افزایش میزان بهره برداری شد.

وی ادامه داد: به همین منظور طی 2 ماه آینده افزایش سرمایه گذاری و زمان بهره برداری از سوی کشور آذربایجان مورد توجه قرار خواهد گرفت. راه آهن رشت – آستارا که در حال ساخت است به پل این بندر می رسد و در سال های آینده به بندری شناخته شده در منطقه تبدیل می شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بنابراین باید این اسکله را توسعه دهیم و میزان سرمایه گذاری ها را افزایش دهیم تا آماده دریافت کالا در مقیاس آماده شده برای آینده نزدیک باشد.

وی گفت: مرحله دوم طرح ساماندهی خط کامیون نیز به سازمان راهداری ابلاغ شده و نیاز به تکمیل دارد. راه دیگری وجود ندارد، ضمن اینکه باید پایانه های دیگر به بهره برداری برسد تا بتوانیم تقاضا را در مبدا مدیریت کنیم و عقب ماندگی کامیون ها کمتر شود.

وی بیان کرد: در این راستا تا قبل از شروع فصل پیک صادرات این موضوع پیگیری می شود و امید است نتایج خوبی در این زمینه حاصل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا