مصاحبه: وضعیت بازار خودرو نام سال و حکومت مردمی نیست
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه در سال مبارزه با تورم و رشد تولید، راه حلی برای رشد تولید و کنترل قیمت در بازار خودرو نداشته باشیم، از آمادگی این مرکز برای انجام کار کارشناسی و تخصصی خبر داد. بررسی مسائل این بخش
به گزارش ای بی اس نیوز، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، بابک نگهداری با اشاره به روند رشد قیمت ها در بازار خودرو، گفت: زیبابنده راه حلی برای حفظ و توسعه در سالی که اسم و رسمی دارد نیست. ما نباید تولید و قیمت ها را در بازار خودرو کنترل کنیم.
وی افزود: رشد قیمت ها در بازار خودروهای کارخانه ای و تفاوت های چشمگیر آن با بازار آزاد و در نتیجه شکل گیری فضای واسطه های قلابی بدون توجه و توجه نهادهای نظارتی با روحیه مردمی حاکمیت و اقتصاد مردمی در تضاد است. .
نگهداری تاکید کرد: مشکل صنعت خودرو و زیان انباشته خودروسازان مشکلی نیست که یک شبه به وجود آمده و یا کاملا مربوط به دوران تحریم و نحوه قیمت گذاری باشد، بلکه مهم ترین مشکل به ساختار مدیریتی صنعت خودرو برمی گردد. و ماهیت اقتصادی و سیاسی بنگاه ها که نیازمند اصلاح است، ساختاری است. زنگ خطر در صنعت خودرو کشور به صدا درآمده است و برای برون رفت از این بحران نیازمند راه حلی است و اگر راه حلی فوری و به موقع در بازار خودرو وجود نداشته باشد به یکی از چالش های بزرگ حاکمیتی کشور تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: طراحیها و ناکارآمدیهای مدیریتی در دهههای گذشته باعث شده تا همه طرفها در صنعت و بازار خودرو ضرر کنند، بهطوریکه خودروساز با زیان انباشته، خریدار محصولی را با قیمت بالا و بیکیفیت خریداری میکند و دولت هم با زیان انباشته مواجه میشود. همچنین در بخش عرضه و تقاضا با مشکلات زیادی مواجه است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مرکز در خصوص مشکلات صنعت خودرو و ساماندهی بازار خودرو گزارش هایی را تدوین و منتشر کرده است، گفت: این گزارش ها با ارائه گزارش هایی به مشکلات صنعت خودرو در سال های اخیر پرداخته است. راهکارها و گزارش های جدید تمرکز بر قیمت گذاری، تغییر ساختار و مسائل کیفی در این صنعت به زودی منتشر می شود که در صورت توجه بخشی از مشکلات برطرف می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از خودروسازان دنیا در بازار رقابتی سود خوبی کسب می کنند، ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش های مجلس حاکی از آن است که دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو سایپا در پایان شهریور 1400 به دلیل انباشته شدن ده سال زیان معادل حدود 55 هزار میلیارد تومان بود در حالی که با صورت های مالی تلفیقی این رقم برای مجموع دو خودروساز بیش از 100 هزار میلیارد تومان بود که در شهریور 1401 به بیش از 120 هزار میلیارد تومان رسید.
وی با تشریح دلایل بروز چنین مشکلاتی در صنعت خودرو کشور، تصریح کرد: بر اساس جلسات کارشناسی برگزار شده با کارشناسان صنعت خودرو، عواملی مانند عملیات زیان ده خودروسازان، ناهمسانی قیمت تمام شده درآمدهای خودروسازی با درآمدهای عملیاتی مورد بررسی قرار گرفت. و بار مالی فزاینده خودروسازان، بدهکاری خودروسازان، وجود موجودی های چرخه ای و ضعف حاکمیتی و دارایی های مازاد غیر مرتبط با فعالیت خودروسازان را می توان در بروز مشکلات در این زمینه موثر دانست.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تشریح راهکارهایی در زمینه حل مشکلات صنعت خودرو کشور، تصریح کرد: بررسی چشم انداز و تدوین سیاست های توسعه صنعت خودرو و اصلاح نظام نظارتی این صنعت علاوه بر افزایش بهره وری در فرآیند تولید، بهبود شفافیت مواد اولیه و هزینه های خرید مصرفی در تولید خودرو، بهبود روش های قیمت گذاری، داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارز، انتقال سهام دوره ای و بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکتهای خودروسازی با افزایش سرمایه از محل منابع نقدی میتوانند از جمله پیشنهاداتی برای بهبود صنعت خودروسازی کشور باشند، هرچند راهحلها به این تعداد محدود نمیشود و نیاز به جمعبندی تخصصیتری دارد.
نگهداری یادآور شد: مرکز پژوهشهای مجلس آمادگی خود را برای شنیدن دغدغههای خودروسازان و شرکتهای سازنده و برگزاری نشستهای تخصصی در این زمینه و ارائه راهکارها اعلام میکند که البته تاکنون جلساتی در این زمینه برگزار شده است.
انتهای پیام