قطار ترانزیت تاجیکستان به ایران راه اندازی شد

absnews
به گفته افندی زاده، در مراسمی که در شهر کولاب تاجیکستان برگزار شد، اولین قطار ترانزیتی تاجیکستان به ایران از طریق ازبکستان و ترکمنستان عازم ترکیه شد که در آینده با انتقال کالاهای چینی از قزاقستان یا ترکمنستان قابل استفاده است. به آذربایجان ، گرجستان به ترکیه و اروپا از طریق مسیر ترانزیتی از ایران تقویت می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، شهریار افندی زاده گفت: در کنفرانس بین المللی لجستیک نمایندگانی از کشورهای ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، چین، روسیه، بلاروس و همچنین روسای یا دبیران سازمان های حمل و نقل و حمل و نقل و… مراکز علمی و تحقیقاتی کشورها و همچنین شرکت های حمل و نقل.
وی افزود: همچنین این محصول ترانزیتی می تواند در آینده با شرایط مناسب و ایمن از تاجیکستان به افغانستان و ایران و سپس به ترکیه و اروپا ارسال شود تا ارتباط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران برقرار شود. تاجیکستان علاوه بر مزیت های دیگر، نقش مهمی برای دو کشور در همراهی سایر کشورها در کالاهای ترانزیتی و همچنین تامین صادرات و واردات هر دو کشور مانند ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان ایفا می کند.
وی ادامه داد: در این جلسه ابتکار ارزنده ای برای تمرکز و همسوسازی اقدامات اعضا در قالب یک برنامه عملیاتی مشترک منطقه ای حمل و نقل 6 طرفه ارائه شد. همچنین اهمیت حملونقل بینالمللی و ترانزیتی برای رشد اقتصاد ملی و منطقهای و گسترش تجارت و حمایت کامل از تمامی کریدورها و مسیرهای موجود و بالقوه که کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی را به بازارهای جهانی متصل میکند، برجسته شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در چارچوب طرح اقدام مشترک ترانزیت منطقه ای 6 بانده، استفاده مشترک از رویکرد یکپارچه و هماهنگ تر به کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی موجود و تدوین و ارائه مدل مدیریت کریدور شامل هماهنگی لجستیک دیجیتال. پلت فرم تاکید بر تسهیل، تنظیم، نظارت و هماهنگی بیشتر جنبه های عملیات ترانزیتی شده است.
افندی زاده افزود: کشورهای آسیای میانه می توانند نقش مهمی در افزایش ترانزیت کالا از ایران داشته باشند، همانطور که می دانید اولین نشست شش جانبه وزرای ترانزیت در تهران در تاریخ 8 تا 9 اکتبر با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان فرصتی ارزشمند برای سینرژی خواهند بود و به همه بازیگران حمل و نقل، لجستیک و تجارت در منطقه منتفع خواهند شد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این همایش به موقعیت جغرافیایی استراتژیک و مزیت های لجستیکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تجاری و لجستیکی اشاره شد. حمل و نقل چندوجهی، حمایت از ایجاد شرکت های لجستیکی شخص ثالث، مشارکت بخش خصوصی در توسعه لجستیک، سازماندهی زنجیره های محصولات، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی و این می تواند نقش مهمی در افزایش ترانزیت کالا از ایران
افندی زاده گفت: در بیانیه نهایی اجلاس مذکور، امکان تعیین هدف میان مدت برای ترانزیت سالانه 20 میلیون تن کالا بین ایران و پنج کشور دیگر مطرح شد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: نیاز است جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی اقتصادی قوی و مستمر با کشورهای آسیای میانه داشته باشد که نقش مهم و کلیدی در مسیر ترانزیتی عبوری دارند. ایران در کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب روابط دوجانبه و چندجانبه را با آنها تعمیق بخشد تا بتواند با تکیه بر توانمندی ها و امکانات دیگر از ظرفیت شبکه ترانزیتی خود استفاده بهینه کند.
وی با تاکید بر اینکه کشور تاجیکستان به عنوان یک مرکز لجستیکی قوی در کریدور ترانزیتی شرق به غرب می تواند نقش مهمی در منطقه داشته باشد، گفت: کالاهای چینی می توانند از طریق تاجیکستان و ازبکستان، ترکمنستان به ایران و سپس ترکیه ترانزیت کنند. .و ارسال به اروپا.