قطار باری ترکیه از ایران وارد افغانستان شد


مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: اولین قطار باری از طریق خط آهن هرات – خواف وارد افغانستان شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید حسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی از حرکت اولین قطار باری در این مسیر خبر داد. راه آهن هرات – خواف و گفت: اولین محموله راه آهن ایران در ایستگاه راه آهن رزناک ولایت هرات منتقل شد.
وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری ایران و افغانستان گفت: مقرر شده است که کنسرسیوم توسعه راه آهن افغانستان در مدت 6 ماه نواقص قطعه سوم خواف – هرات را ترمیم و ظرفیت خطوط را به حداکثر برساند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: قطعه 4B این راه آهن نیز توسط کنسرسیوم راه آهن ساخته می شود و با نحوه تامین مالی آن موافقت شده است.
وی افزود: بر اساس توافقنامه همکاری مشترک بین اداره راه آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه راه آهن افغانستان، دو طرف در مورد اهمیت ساخت کریدور ریلی چین – افغانستان – ایران توافق دارند و پیگیری های لازم در حال انجام است. از سوی دو کشور برای جذب سرمایه گذاری و مشارکت چینی.
مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی پروژه راه آهن خواف – هرات برای اتصال ریلی ایران و افغانستان را مورد بررسی قرار داد و گفت: این خط ریلی جامع، مسیری 2000 کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین دارد. ، افغانستان و ایران. به اروپا است و افغانستان را که کشوری محصور در خشکی و بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان است، به شبکه راه آهن و بنادر ایران در جنوب کشورمان متصل می کند و مسیر امنی را برای ارتباط با اروپا فراهم می کند. .
به گفته میرشفیع، این خط ریلی راهبردی برای تجارت ایران و افغانستان است و ظرفیت جابجایی سالانه 5 میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر بین دو کشور را ایجاد می کند.