قرارداد راه آهن رشت – آستارا هفته آینده امضا می شود/ وام مسکن به 550 میلیون تومان می رسد
وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد راه آهن رشت – آستارا هفته آینده امضا می شود و بخشی از سرمایه گذاری ها توسط روسیه انجام می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهرداد بذرپاش در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیشنهادهای زیادی از سوی شرکای خارجی و کشورهای همسایه و فعالان حوزه بندری در بنادر ایران داریم، افزود: موقعیت های بندری خوبی داریم که بیشتر برای تکمیل شمال-جنوب. محور و شرق به کریدورها غرب را به هم متصل می کند و همچنین جاده هایی که تکمیل خواهند شد نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
وی ادامه داد: به راحتی می توانیم از جنوب و دریا بار را به شمال کشور، کشورهای شمالی، CIS و حتی اروپا حمل کنیم. این نقش جغرافیایی اهمیت ویژه ای به ایران بخشیده است چرا که هم کشورهای شمالی و هم همسایگان دریای خزر و کشورهای خلیج فارس تمایل به استفاده از این کریدور دارند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که با همه طرف هایی که با ما همکاری می کنند، پرکردن خلأهای حمل و نقل را در دستور کار قرار داده ایم. بندر با حملونقل ریلی و جادهای کنار میآید، که منطقی است و به ترانزیت ما معنا میبخشد.
بذرپاش همچنین درباره تکمیل راه آهن رشت – آستارا توضیح داد: انشالله هفته آینده توافقنامه راه آهن رشت – آستارا منعقد و در روزهای آینده عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد. بخشی از سرمایه گذاری نیز توسط روسیه انجام می شود.
وی ادامه داد: ما یک جاده ساحلی در کشور داریم که بیش از 1850 کیلومتر از سواحل جنوبی ما را در بر می گیرد. زمانی می توانیم در مورد اقتصاد دریا صحبت کنیم که زنجیره جاده ما کامل شود. 550 کیلومتر از این جاده ساحلی باقی مانده است و تمام تلاش ما بر این است که تا پایان دولت بخش بزرگی از این جاده که در سیستان و بلوچستان است به اتمام برسد و این اتفاق بزرگی در حوزه دریایی است. اقتصاد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقتصاد دریایی مجموع زیرساخت های حمل و نقلی است که باید تکمیل کنیم، افزود: زیرساخت های بندری، زیرساخت های ریلی برای حمل و نقل ترکیبی، زیرساخت های جاده ای برای حمل و نقل کالا و حتی زیرساخت های هوایی فرودگاه های مستقر. در بنادر و یا در شهرهای ساحلی جابجایی مسافر یا کالا، تمامی این زیرساخت ها در دستور کار اقتصاد دریایی قرار دارد که بیشتر آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تامین می شود و دولت نیز به آن کمک می کند.
توافق هایی با سوریه و عراق حاصل شده است
بذرپاش ادامه داد: در حوزه کریدور شرق به غرب که از فرخس شروع و از غرب کشور خارج می شود، با طرف سوری توافق داشتیم.
وی درباره راه آهن شلمچه – بصره نیز توضیح داد: مدیرعامل راه آهن برای توافق تکمیل راه آهن شلمچه – بصره نیز در عراق حضور داشت و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. . راه آهن شلمچه – بصره پروژه ای است که نزدیک به 40 سال است که درباره آن صحبت می شود و حتی وارد جنگ ایران و عراق شد و بعد از جنگ به نتیجه نرسید. اما اکنون ایران و عراق برای اجرای این پروژه مصمم هستند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر این بخش ریلی تکمیل شود، شبکه ریلی ما به کل عراق دسترسی خواهد داشت و از عراق میتوان آن را از منطقه بوکمال به خاک سوریه منتقل کرد که اتفاق بزرگی است. زیرساخت های راه آهن سوریه نیز نیاز به بازسازی دارد و طرف های ایرانی و سوری با هم برای بهبود زیرساخت ها همکاری می کنند.
ما اجازه نمی دهیم کسی با پول در بنادر ما سرمایه گذاری کند
بذرپاش در پاسخ به وضعیت سرمایه گذاری های طرف هندی برای توسعه بندر چابهار گفت: در شرایطی نیستیم که کسی بخواهد با ظرفیت عظیم بنادر ما بیاید. تقاضا برای سرمایه گذاری در بنادر ایران چه از سوی موسسات مالی و چه از سوی فعالان بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی آنقدر زیاد است که باید از بین آنها یکی را انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایه گذاری در این بخش خواهد بود.
وی تاکید کرد: ما اصرار داریم که در چابهار قرارداد بلندمدت داشته باشیم و هرکسی که تمایل دارد باید برای مدت طولانی حضور داشته باشد. در حال حاضر دو پیشنهاد جدید در این بخش داریم.
اقتصاد دریا یکی از ارکان اصلی فعالیت های اقتصادی است
وزیر راه و شهرسازی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرموده اند اقتصاد دریا یکی از ارکان اصلی فعالیت های اقتصادی ما در دولت است. در گذشته هم همین طور بود، اما در این دولت دو برابر شتاب گرفت. ما معتقدیم در حوزه اقتصاد دریایی با توجه به موقعیت جغرافیایی حساسی که در منطقه داریم و در اختیار داشتن حدود 5800 کیلومتر خط ساحلی می توان به کشور ثروت بیشتری نسبت به نفت داد که جایگاهی در خور جهان را به ما داد. توجهی که متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم انجام دهیم. از توانایی های او استفاده کنید.
بذرپاش افزود: کمیته ویژه ای در دولت در حوزه اقتصاد دریایی تشکیل شده و در برنامه هفتم توسعه نیز احکام خوبی در حوزه اقتصاد دریایی در حال تدوین است. در وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی چند کار مهم را در دستور کار قرار داده ایم که یکی از آنها این است که بتوانیم شهرهای ساحلی را توسعه دهیم. اگر شهرهای ساحلی توسعه پیدا کنند و جمعیت در آنجا افزایش یابد، می توانیم اتفاقات مهم تری را در حوزه اقتصاد دریایی رقم بزنیم.
وی افزود: همچنین استان هایی که فاقد سواحل هستند، در قالب طرح اتصال استان ها به اقتصاد دریایی، به هر کدام از آنها مجموعه ای از سواحل اختصاص می یابد که تمامی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استان مایل به انجام آن هستند. سرمایه گذاری در اقتصاد دریایی می تواند آن را منطقه ای برای سرمایه گذاری کند و ما در حال حاضر در حال مکان یابی برای این پروژه هستیم.
امکان افزایش وام مسکن به 550 میلیون تومان
بذرپاش همچنین با اشاره به وام مسکن خاطرنشان کرد: پیشنهاد افزایش وام بانک مسکن به 550 میلیون تومان در شورای عالی پول و اعتبار در دست بررسی است و احتمالا به تصویب خواهد رسید.
انتهای پیام