علائم خرابی سنسور دور موتور و روش های رفع آن

سنسور دور موتور قطعهای ضروری در سیستم سوخترسانی خودرو است که در تنظیم زمان جرقهزدن و تعیین مدت پاشش سوخت نقش مهمی دارد. در این مطلب، با علائم خرابی سنسور دور موتور آشنا میشویم و روش رفع مشکل آن را بررسی میکنیم؛ بنابراین اگر میخواهید با انواع خرابی سنسور دور موتور آشنا شوید، روشهای رفع خطای سنسور دور موتور را یاد بگیرید و عمر مفید سنسور دور موتور را بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.
- 1 سنسور دور موتور چیست؟
- 2 محل قرارگیری سنسور دور موتور
- 3 عملکرد سنسور دور موتور
- 4 وظیفه سنسور دور موتور
- 5 تست سنسور دور موتور توسط دستگاه دیاگ
- 6 تست سنسور دور موتور توسط مولتیمتر
- 7 علائم خرابی سنسور دور موتور
- 8 علت خرابی سنسور دور موتور
- 9 مشکلات خرابی سنسور دور موتور
- 10 جمعبندی
- 11 سؤالات متداول
- 12 نوشته های مرتبط:
سنسور دور موتور چیست؟
سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ یکی از قطعات مغناطیسی مدرن سیستم سوخترسانی انژکتوری خودروهای مجهز به موتور درونسوز است. این سنسور اطلاعات موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه میکند. موتور خودرو باتوجهبه این اطلاعات زمان جرقهزنی و سایر فرایندها را مدیریت میکند.
محل قرارگیری سنسور دور موتور
در خودروهای انژکتوری امروزی، سنسور دور موتور جلوی موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایم و نزدیک پولی میل لنگ قرار دارد. این سنسور دادههای دور موتور را از چرخدنده موجود در پشت پولی سر میل لنگ دریافت میکند.
در خودروهای انژکتوری دارای دلکو، سنسور دور موتور داخل دلکو قرار دارد. اطلاعات با چرخیدن میل دلکو و حرکات صفحه مشبک دور موتور به واحد کنترل الکترونیکی ارسال میشود.

در بیشتر خودروهای انژکتوری، این سنسور پشت موتور روی پوسته کلاچ و نزدیک فلایویل قرار دارد و دادههای دور موتور را از طریق دندانههای فلایویل دریافت میکند.
عملکرد سنسور دور موتور
سنسور دور موتور از قطعاتی مانند آهنربای دائمی، سیمپیچ و هسته سیمپیچ آهنی درون پوسته خودش تشکیل شده است. هنگام استارتزدن، فلایویل و چرخدنده متصل به آن با سرعت مشخصی میچرخد. سنسور دور موتور بهدلیل اتصال به چرخدنده با چرخیدن آن حرکت رفتوبرگشتی پیدا میکند؛ درنتیجه، میدان مغناطیسی در هسته سیمپیچ ایجاد شده و در سنسور تبدیل به سیگنال الکتریکی با طول موج و سیگنال خاصی میشود. این سیگنال به ECU فرستاده میشود.
سیستم ECU از طریق اطلاعاتی که از سنسور دور موتور میگیرد، زمان جرقهزنی را اعلام میکند. نتیجه این فرایند پاشش صحیح در سیستم سوخترسانی خودرو است.
وظیفه سنسور دور موتور
این سنسور وظایف مختلفی دارد:
- اعلام حرکت فلایویل به ECU
- ارائه دور موتور به دورسنج توسط ECU
- نشاندادن نقطه مرگ بالا به ECU
- ارائه آوانس استاتیکی به ECU
- تست عملکرد سنسور دور موتور
برای اطمینان از عملکرد صحیح سنسور دور موتور از دستگاه دیاگ یا مولتیمتر استفاده میشود.
تست سنسور دور موتور توسط دستگاه دیاگ
اگر هنگام استارتزدن، دورسنج موتور خودرو عدد صفر را نشان دهد، سنسور دور موتور خراب شده است. درصورت جوابندادن این روش باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.
تست سنسور دور موتور توسط مولتیمتر
معمولاً درصورت خرابی سنسور دور موتور، خودرو روشن نمیشود. البته در برخی مدلها باوجود خرابی این سنسور، خودرو بهوسیله سنسور میل سوپاپ روشن میشود اما دور موتور از 3000 دوربردقیقه بالاتر نمیرود. در حالت استاندارد، سنسور دور موتور با سوکت مشکی مقاومت 900 تا 1000 اهم و سنسور با سوکت قهوهای مقاومت ۴۰۰ تا ۵۰۰ اهم دارد.
در این روش، ابتدا باید سنسور را جدا کنید و بیرون بیاورید. سلکتور مولتیمتر را روی حالت اهم قرار دهید. 2 سر پرابهای دستگاه را به پایههای 1 و 2 سنسور متصل کنید. اگر عدد روی دستگاه مطابق اعداد بالا بود، سنسور دور موتور سالم است.

روش دیگر تست ولتاژ سنسور دور موتور است. سنسور را سر جایش نصب و خودرو را روشن کنید. مولتیمتر را روی حالت ولت AC تنظیم کنید. ۲ سر پرابهای مولتیمتر را به پایههای سنسور متصل کنید. در حالت درجا کارکردن خودرو باید ولتاژ حداقل 12 ولت AC تولید شود و مقدار ولتاژ با گازدادن افزایش پیدا کند.
علائم خرابی سنسور دور موتور
درصورت خرابی سنسور دور موتور، ممکن است خودرو ابتدا روشن و فوراً خاموش شود؛ بنابراین اگر شاهد نشانههای زیر بودید، باید عملکرد سنسور دور موتور خودرو را چک و فوراً آن را تعویض کنید:
- روشن نشدن موتور باوجود استارتخوردن
- ایجاد حالت میسفایر (احتراق ناقص)
- پایین آمدن راندمان موتور
- لرزش در موتور خودرو
- سخت روشن شدن موتور
- افزایش مصرف سوخت
- شتاب ناگهانی
- روشن شدن چراغ چک
- خاموشی ناگهانی پس از روشن شدن
- کنترل غیرفعال
- مشکل در تعویض دنده
- نمایش دور موتور اشتباه هنگام روشن بودن خودرو
- قطع شدن پمپ بنزین در زمان استارتزدن
- ایجاد حالت کاتآف پیش از بالارفتن دور موتور (قطع ورود هوا یا سوخت به موتور)
- عملکرد نادرست دورسنج و ثابت ماندن آن
علت خرابی سنسور دور موتور

این سنسور مانند سایر قطعات خودرو عمر مفید محدودی دارد. البته درصورت استفاده از سنسور باکیفیت میتوان انتظار کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر را از آن داشت. خرابی این سنسور دلایل مختلفی دارد که شامل موارد زیر میشود:
- بالارفتن بیش از اندازه دمای موتور که گاهی سبب ذوب شدن اجزای سنسور دور موتور میشود.
- مشکل در برقرسانی ازجمله سیمکشی نامناسب یا نوسانات برقی که منجر به مختل شدن سیگنالهای ارسالی توسط سنسور میشود.
- وارد شدن ضربه به سنسور در اثر تصادف یا برخورد که منجر به ازکارافتادن آن میشود.
- تعمیر سنسور دور موتور خراب
شاید بتوان با خارجکردن سنسور دور موتور و تمیزکردن نوک آن از ذرات براده آهن و روغن مشکل آن را حل کرد. در غیر این صورت، باید سنسور دور موتور خراب را تعویض کنید.
مشکلات خرابی سنسور دور موتور
درصورت خرابی سنسور دور موتور، دورسنج خودرو اعدادی اشتباه نمایش میدهد. خرابی این قطعه ممکن است باعث روشننشدن موتور خودرو شود. رانندگیکردن با سنسور دور موتور خراب کار دشوار و حتی خطرناکی است. خرابی این قطعه ممکن است سایر قطعات مهم و گران خودرو را خراب کند؛ درنتیجه، با مشاهده هرگونه علائم خرابی سنسور دور موتور خودرو، باید نسبت به رفع مشکل یا تعویض سنسور اقدام کنید.
جمعبندی
در این مقاله ای بی اس نیوز فناوری، علائم خرابی سنسور دور موتور را بررسی کردیم و راههای کشف مشکل این سنسور را نیز به شما آموزش دادیم. سنسور دور موتور از حساسترین حسگرهای خودرو است. اطلاعاتی که این سنسور فراهم میکند، نقش پررنگی در فعالیت صحیح پیشرانه دارد؛ بنابراین اگر احساس میکنید یکی از نشانههای بالا در اتومبیل شما رخ دادهاند، هرچه سریعتر برای رفع خطای سنسور دور موتور دست به کار شوید.
سؤالات متداول
نخستین نشانه وجود خرابی در سنسور دور موتور روشن نشدن خودرو یا خاموش شدن آن پس از روشن شدن است.
بله، درصورت وجود ابزار موردنیاز، امکان تعویض سنسور دور موتور در منزل وجود دارد اما بهتر است از مکانیک خبره برای این کار کمک بخواهید.
با استفاده از دستگاه مولتیمتر، میتوانید سلامت سنسور دور موتور را بررسی کنید. همچنین درصورتیکه این سنسور دچار خطا شود، این خطا در دستگاه دیاگ نمایش داده خواهد شد.