چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

طرح های پاداش صرفه جویی در مصرف برق چقدر باعث کاهش مصرف برق می شود؟

ورود به فصل گرما و فعال شدن سیستم های سرمایشی نیاز به برق را در بخش های مختلف مصرف از جمله منزل و ادارات افزایش می دهد. بیشترین رقم ثبت شده مصرف برق تاکنون مربوط به 9 خرداد است که تقاضای برق کشور با رشد 12 درصدی به 73 هزار و 565 مگاوات رسید. این در حالی است که سال گذشته این میزان مصرف در اواسط تابستان یعنی اواسط مردادماه ثبت شده بود.

طبیعتا این اعداد مصرف در روزهای اخیر با کاهش جزئی دمای هوا و با مشارکت شهروندان شاهد کاهش بوده و هم اکنون طبق آخرین اطلاعات سازمان شبکه برق ایران در پیک روزانه تیرماه 66 هزار و 206 مگاوات است. . مصرف برق در پیک شبانه روز 5.64146 مگاوات بوده است. در شرایطی که با عدم تعادل انرژی به ویژه برق مواجه هستیم، همکاری مشترکان در بخش‌های مختلف می‌تواند با مدیریت مصرف به تثبیت شبکه برق کمک کند.

اما سوال اینجاست که مدیریت یعنی چه و آیا برای رفاه مشترکان برق کشور مشکلی ایجاد می کند؟ مشترکین می توانند مصرف برق را به دو صورت مدیریت بار و صرفه جویی در مصرف مدیریت کنند. مدیریت بار یعنی عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف. همانطور که گفته شد در طول روز دو دوره پیک مصرف داریم و به عنوان مثال برای کمک به کاهش مصرف در پیک روزانه بهتر است از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اولیه صبح استفاده کنید که تاثیر خوبی نخواهد داشت. بودن، اما کمک بزرگی خواهد بود و برق پایدار را برای همه شهروندان فراهم می کند.

در زمینه صرفه جویی و کاهش مصرف، مشترکین می توانند هزینه های خود را کاهش دهند که از سوی صنعت برق جبران می شود. در طرح پاداش مدیریت مصرف برق که از سال جاری و از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است، مشترکان داخلی و بازرگانی می توانند با کاهش مصرف نسبت به مدت مشابه، به ازای هر کیلووات تا 2 هزار تومان پاداش دریافت کنند. سال گذشته بخش خانگی و تجاری بیش از 80 درصد از کل مشترکان برق کشور را تشکیل می‌دهند و در دوره پیک بار، 50 درصد برق تولیدی به این دو بخش تحویل می‌شود که نشان‌دهنده توانایی این مشترکان در صرفه‌جویی است.

طرح مدیریت مصرف در سال گذشته منجر به رشد منفی مصرف برق خانگی شد که گواه تاثیرات مثبت صرفه جویی و همکاری مردم است. با هدف گسترش این طرح تشویقی، کمپین «با انرژی» در سال جاری مورد مطالعه قرار گرفت و به قید قرعه جوایزی از جمله خودرو به شرکت کنندگان اهدا خواهد شد. مرحله اول این قرعه کشی 13 تیرماه برگزار شد و برندگان 15 خودرو و کمک هزینه خرید لوازم خانگی معرفی شدند. اما 3 مرحله دیگر تا قرعه کشی جوایز باقی مانده است و مشترکان برق همچنان فرصت دارند با کاهش 10 تا 15 درصدی مصرف از این جوایز بهره مند شوند.

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توفانیر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز در خصوص نحوه حضور مشترکین در سامانه جوایز گفت: مشترکین می توانند با مطالعه کنتورهای خود کاهش مصرف خود را مدیریت کرده و در قرعه کشی جوایز امسال شرکت کنند. برای مصرف کنندگانی در نظر گرفته شده است که به خوبی مصرف می کنند، امتیاز می گیرند. شرکت‌کنندگان این فرصت را دارند که در قرعه‌کشی خودرو که شامل 300 وسیله نقلیه با مجموع امتیازهایی که جمع‌آوری می‌کنند، شرکت کنند. این برداشت ها در 4 مرحله و به صورت ماهانه انجام می شود.

وی افزود: مشترکان برق بر اساس امتیازی که با کاهش مصرف کسب می کنند شانس بیشتری در قرعه کشی خواهند داشت. جوایز دیگر شامل لوازم خانگی و سایر اقلام است. نحوه تخصیص امتیاز به این صورت است که مشترکان به ازای هر کیلووات کاهش مصرف یک امتیاز دریافت می کنند و ملاک کاهش مصرف همان مصرف سال قبل است.

سال گذشته 40 درصد از مشترکان خانگی در طرح پاداش مدیریت مصرف برق شرکت کردند و به گفته مسئولان صنعت برق، استقبال از ارتباطات مبتنی بر انرژی در مدت زمان کوتاهی 10 برابر شده است. از نظر هدفمندی، کاهش مصرف مورد انتظار در سال جاری از سوی مشترکان مسکونی و تجاری معادل 3500 مگاوات است.

خبرنگار: امیر محمد درویشی

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

۶ دستور وزیر صمت؛ از توسعه اکتشافات تا سرمایه گذاری در میادین گازی

وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرمایه‌گذاری در میادین گازی توسط شرکت‌ها، تربیت مدیران متخصص، ساخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *