پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴

ضرورت صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و هنری

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، مهدی فیاضی کارشناس فرهنگی بین المللی درباره حمایت از ظرفیت تولید محصولات فرهنگی و هنری و بستر صادرات محصولات ساخت ایران نوشت: ایران در بهمن ماه شاهد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم و موسیقی فجر بوده است. جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی. ما گردشگری و صنایع دستی هستیم.

در این رویدادها هزاران هنرمند فرهیخته با رویکرد رسالت فرهنگی و پیوست اقتصادی ظرفیت تولیدات و تولیدات خود را به نمایش گذاشتند که موجب ارتقای کارآفرینی، گردش مالی و اشتغال مفید و پایدار این هنرمندان می شود. مشاهده میدانی این جشنواره ها و نمایشگاه ها نشان داده است که بیشتر اقلام ارائه شده دارای تیراژ اقتصادی ملی بوده و اهمیت بین المللی این رویدادها بر رونق صادرات این بخش متمرکز نیست. در حالی که محصولات و خدمات هنر و فرهنگ تمدن ایرانی اعتبار و پیوند و علاقه به جهان دارد.

از این رو لازم است فعالان فرهنگی، اقتصادی و بین المللی نسبت به فروش و صادرات محصولات و خدمات فرهنگی ایران در بسترهای خرید و فروش کشورهای مقصد تحقیق، برنامه ریزی، هماهنگی و فعالیت داشته باشند. ایجاد صادرات در این زمینه رونق اقتصادی زیادی را برای سازندگان و کارگزاران به همراه خواهد داشت و منافع اقتصادی ملی را ارتقا می دهد.

فراهم کردن بستر و بستر کار صادرکنندگان بخش خصوصی و تجار بین المللی، وزارتخانه های صلح، گردشگری و فرهنگ، بانک مرکزی، سفرای محترم جمهوری اسلامی ایران، رایزنان تجاری و فرهنگی محترم و از نقطه نظر ارتباط مقامات ایرانی و خارجی. بخش خصوصی در این تسریع نقش ویژه ای مانند تسهیل و تنظیم صادرات اقتصادی فرهنگ دارد.

به عنوان مثال محصولاتی مانند فیلم، انیمیشن، بازی های رایانه ای، موسیقی، نقاشی، صنایع دستی اصفهان، یزدی و همدانی و غیره، صنایع خلاق و محصولات هفت گانه، اسباب بازی، غذاهای ایرانی، پوشاک، سوغات و هدایا، دانش- محصولات مبتنی بر صنایع فرهنگی و … می توانند بازار فروش جهانی داشته باشند به خصوص با تمرکز بر همسایگان خود مانند فرش ایرانی که شهرت جهانی دارند.

از سوی دیگر برخی خدمات فرهنگی نیز قابل صادرات است و مانند صادرات گاه و بیگاه فوتبالیست ها که درآمد هنگفتی برای نویسنده و ورزشکار دارد، می توانیم گهگاهی خدمات هنری از هنرمندان صادر کنیم. برخی از رسانه ها و پایگاه های فرهنگی خارجی ممکن است مقصد صادرات خدمات هنری هنرمندان ایرانی، یعنی صادرات موقت فرد هنرمند با سازوکار قانونی مشخص باشد.

طبیعتا این سفر متنوع مستلزم ارتباط و تلاش فرهنگیان، فعالان اقتصادی فرهنگ، فعالان اقتصادی بین المللی، شناخت ذائقه مخاطبان هدف از نوع و کیفیت، بسته بندی و کاربرد محصول، قوانین کشور مقصد، هم افزایی بخش خصوصی و دولتی و توجه به سازوکارهای دریایی، گمرکی، مالیاتی، بیمه ای، صدور مجوز و امور مالی و حقوقی و طرح توجیهی اقتصادی نمونه و نقشه فرآیندهای فروش نقطه ای تا مسیر مغفول مانده و سودآور اقتصاد و صادرات فرهنگی. قابل احیا و رونق و پیامدهای مثبت آن در داخل کشور، ترویج ارزهای خارجی باید کار اهالی فرهنگ و هنر باشد.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *