سایر موضوعات

صنعت خودرو با وجود شرکت ها مسئول و پاسخگو نیست!

انجمن صنایع همگن سازندگان نیرو و قطعات خودرو در نامه ای خطاب به سران سه قوه ضمن تاکید بر اینکه مهمترین عامل مشکلات صنعت خودرو کشور (خودروسازی و ساخت قطعات یدکی) است. عدم شناسایی مسئول و مسئول اصلی این صنعت، دو پیشنهاد برای اقدام فوری و شجاعانه مطرح کرد. وی برای رفع چالش ها اعلام کرد و بر این اساس خواستار تشکیل کمیته ملی خودرو و خروج برخی از شرکت ها شد.

به گزارش ای بی اس نیوز، وی در نامه خود خطاب به رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس ضمن اشاره به مشکلات این صنعت که یکی از مهمترین ارکان صنعت خودرو کشور است، خواستار تشکیل این صنعت شد. کمیته ملی خودرو و حذف مشاغل دولتی

در این نامه علاوه بر تاکید بر عدم حضور کارگزار اصلی و نهاد متولی مشکلات و معضلات این صنعت، با وجود مدیریت ها، دو راهکار «اداره خصوصی صنعت خودرو کشور» و «ایجاد یک مکانیسم سیاست مرکزی واحد برای صنعت خودرو پیشنهاد شده است.

در نامه مذکور که به امضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن انرژی و قطعه سازان کشور رسیده است، آمده است:

همانطور که می دانید صنعت خودرو علاوه بر موقعیت استراتژیک اقتصادی و صنعتی و رونق 60 صنعت مرتبط با استفاده گسترده از آن، نقشی بی بدیل در اذهان عمومی و تصمیمات دولت از دیدگاه اجتماعی ایفا می کند. .

متأسفانه صنعت خودروسازی کشور به دلایل مختلفی که از حوصله این مقاله خارج است، چندان برجسته نیست. اما مهمترین عامل برای پیدایش این شرایط، عدم مسئولیت پذیری و پاسخگویی صنعت خودروی کشور است. چرا که با وجود حاکمیت همه جانبه، متولی اصلی این صنعت نامشخص است و بیش از 23 نهاد و سازمان با دخالت در سیاست ها و تصمیم گیری ها بدون پذیرش مسئولیت، نتیجه نامطلوبی را به همراه داشته اند.

نکته مهم این است که علاوه بر نارضایتی های مردمی، مسئولان و حتی تولیدکنندگان این نهادها و سازمان ها نیز در میان منتقدان صنعت خودرو حضور فعال دارند! بنابراین لازم است تصمیمی فوری، شجاعانه و مسئولانه در زمینه صنعت خودرو اتخاذ شود که در قالب دو پیشنهاد ارائه می شود:

1- اداره خصوصی صنعت خودروسازی کشور

حاکم بر قوانین شرکتی مانند قانون تجارت در این صنعت، به منظور کاهش و حذف مالکیت دولتی و قرار دادن مدیریت در دست مدیران منتخب مجامع عمومی سهامداران، به گونه ای که به جای «مدیریت و مدیریت»، دولت و حاکمیت صرفا اعمال شود. “سیاست و کنترل”.

2- ایجاد یک مکانیسم خط مشی مرکزی و منحصر به فرد برای صنعت خودرو

پیشنهاد این انجمن تشکیل «کمیته ملی اتومبیلرانی» با حضور نمایندگان تصمیم‌گیری از کلیه نهادهای ذیربط دولتی با حضور نهادهای بخش خصوصی و دبیر وزارت امنیت است.

تدوین نقشه راه، تدوین سیاست ها، جهت دهی راهبردی و نظارت بر عملکرد صنعت خودرو کشور برای ایجاد مرکز تصمیم گیری با ضمانت اجرایی تصمیمات بر عهده این کمیته خواهد بود. به طوری که با تغییرات دولت و مجلس، صنعت خودرو از مسیر رسیدن به اهداف تعیین شده خارج نشده و در مسیر برنامه توسعه بلندمدت خود قرار گیرد. به این ترتیب وزارت حراست وظیفه هدایت و نظارت بر عملکرد صنعت خودرو را بر عهده خواهد داشت و سیاست گذاری با مشارکت مقامات بالاتر انجام می شود.

صنعت خودرو با وجود شرکت ها مسئول و پاسخگو نیست!

صنعت خودرو با وجود شرکت ها مسئول و پاسخگو نیست!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا