مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت زیربنایی شرکت راه آهن با بیان اینکه برقی سازی برای صنعت ریلی و اقتصاد کشور مهم است، گفت: سوخت ارزان باعث شده که خطوط برقی را انتخاب نکنیم. در حالی که در کشورهای همسایه از جمله ترکیه 70 درصد خطوط آنها برقی شده بود.
به گزارش ای بی اس نیوز، وحید علیقارداشی در نشست تخصصی چالش های توسعه حمل ونقل ریلی و نقش آن در رشد متوازن اقتصاد ملی با بیان اینکه تا 20 سال پیش راه آهن زیان آور نمی ساختیم، اظهار کرد: ما تا 20 سال پیش راه آهن بی سود نمی ساختیم. این بدان معناست که هر خط ریلی که 20 سال پیش ساخته شده است مفید نیست، اما در آن زمان ما شرایط را برآورده کردیم. خطوط ریلی تبریز – جلفا، زاهدان میرجاوه از جمله آنهاست که از تمام ظرفیت خط ریلی بندر امام خمینی (ره) به تهران، خطوط بافق – بندرعباس و مشهد – سرخس نیز استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: این راه آهن ها به دلیل اینکه کالا و مسافر را به خوبی پوشش می دادند موفق بودند اما ریلی که بعد از این سال ها ساخته شد از نظر جذب کالا و مسافر اشباع نشده است. اولین عامل دلیل ایجاد طرح است. از این پس هر نماینده شهرستانی به خود اجازه می دهد که درخواست احداث راه آهن را داشته باشد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر امور زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: علاوه بر پروژه های اضافه شده به تعداد پروژه ها، ایستگاه هایی نیز در ادارات مختلف توسط دولت و مجلس به راه آهن اضافه می شود. اضافه شدن خطوط و ایستگاه های راه آهن نشان دهنده هزینه 30 هزار میلیارد تومانی است که بار اقتصادی برای کشور به همراه دارد، در شرایطی که باید خطوطی را که توجیه اقتصادی دارند اولویت دهیم، البته خطوطی که توجیه اقتصادی ندارند. .
علی قارداشی تاکید کرد: اگر ریل قوی می خواهیم باید یک ریل دو ریل قوی و پرظرفیت بسازیم. چندین کریدور اصلی کشور باید دو مسیره شود که حتی بر ساخت جاده های جدید اولویت دارد. دنیا از دو خطه به دو خطه، سپس به برقی دو خطه و در نهایت به ریل سریع السیر رسیده است و ما همچنان درگیر ریل تک ریل هستیم.
وی با بیان اینکه برقی شدن برای صنعت ریلی و اقتصاد کشور مهم است، گفت: سوخت ارزان باعث شده اصلاً از خطوط برق دست بکشیم. در حالی که در کشورهای همسایه از جمله ترکیه 70 درصد خطوط آنها برقی شده بود. در عین حال باید توجه داشت که حفظ آنچه از نظر زیرساختی و ناوگان داریم بر توسعه اولویت دارد.
انتهای پیام