به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران، سهم کنونی ایران از بازار 4 میلیاردی کفش اوراسیا کمتر از 1 درصد و بازار 8 میلیاردی همسایگان کشور حدود 1 درصد است.
وی با بیان اینکه عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و آذربایجان 97 درصد وزنی و 93 درصد از نظر ارزشی صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند، گفت: در این مدت 30 درصد کفش صادراتی از گمرک قم، حدود 13 تا 10 درصد از گمرکات بوده است. به غرب تهران، 11 درصد از مشهد، 10 درصد از آستارا و 9 درصد از منطقه ویژه اقتصادی زرندیه حمل شده است.
عضو هیئت مدیره شرکت کفش ایرانیان ادامه داد: اما صادرات کفش ایران به عراق در مدت مشابه از حدود 67 میلیون دلار به حدود 60 میلیون دلار رسیده است. به عبارت دیگر، سهم ایران از بازار کفش عراق از 19 درصد در سال 2014 به 10 درصد در سال 2021 کاهش یافت. در همین مدت، چین صادرات کفش به عراق را با 141 میلیون دلار افزایش به 364 میلیون دلار و سهم 39 درصدی این کشور از عراق را افزایش داد. بازار کفش به 73 درصد افزایش یافت.
همچنین به گفته یکی از اعضای هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران، بررسی روند صادرات کفش از سال ۱۳۹۶ نشان میدهد که صادرات کفش از ۷۵ میلیون دلار در هفت ماهه سال ۱۳۹۶ به حدود ۴۷ میلیون دلار در مدت مشابه رسیده است. این سال این کاهش در حالی است که انتظار داشتیم با توجه به افزایش نرخ ارز با رشد صادرات مواجه شویم، اما بخشنامه های بانک مرکزی در مدت مذکور فرصت رشد صادرات را برای صنعت کفش از بین برد. همچنین تفاوت نرخ نعیمی با ارز صادراتی و افزایش سربار داخلی را می توان از دلایل افت صادرات انواع کفش نام برد.
سهم ناچیز ایران در بازار کفش کشورهای همسایه و اوراسیا
یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت کفش ایران درباره صادرات به روسیه نیز گفت: سازمان توسعه تجارت در نظر دارد با نرخ ترجیحی وارد بازارهای اوراسیا و روسیه شود. در حال حاضر سهم ایران در بازار کفش اوراسیا کمتر از یک درصد است. اما روسیه 3.7 میلیارد دلار و اوراسیا بیش از 4.2 میلیارد دلار کفش در سال وارد می کنند. در مورد کشورهای همسایه، سهم ایران از بازار هشت میلیارد دلاری کفش 15 کشور همسایه حدود یک درصد است. در سال 2021، 15 کشور همسایه ایران حدود 8.2 میلیارد دلار انواع کفش وارد کرده اند که ایران حدود 82.8 میلیون دلار از آن را تامین کرده است، یعنی سهم ایران حدود 1.01 درصد بوده است. استفاده ایران از این قابلیت ها مستلزم حل مسائل مربوط به نقل و انتقالات نقدی است.
علی لشکری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، از صادرات 47 میلیون دلاری کفش در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی سه درصد افزایش و کاهش داشته است. هفت درصد از نظر ارزش متوسط قیمت صادراتی کفش نیز در مدت مذکور 11.5 درصد کاهش داشته که ناشی از افزایش نرخ ارز است.
چرا افزایش نرخ ارز منجر به رشد صادرات نشده است؟
وی گفت: نفوذ به بازارهای هدف صادراتی جدید گامی در جهت تنوع بخشیدن به سبد صادراتی کفش و ارتقای جایگاه کفش ایران در بازار 125 میلیارد دلاری صادرات کفش جهانی از جمله 357 میلیون دلار به 501 میلیون دلار خواهد بود.
انتهای پیام
افزایش سهم چین در بازار کفش عراق
لشکری با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز نیمه آزاد و آزاد یکی از دلایل کاهش صادرات کفش و کالاهای مشابه است، تصریح کرد: در صورتی که بانک مرکزی در کشورهای هدف صادراتی مانند عراق و افغانستان صرافی شناخته شده داشته باشد. صادرکنندگان می توانند تعهدات ارزی خود را در آنجا تسویه کنند و تا حدودی مشکل آنها حل می شود. پیش بینی می شود در صورت اجرای سیاست های توسعه تجارت با کشورهای اوراسیا، ارزش صادرات انواع کفش در ردیف تعرفه 64 تا دو برابر ارزش فعلی افزایش یابد.
وی افزود: عمده صادرات ایران به عراق و افغانستان است که به صورت ریالی انجام می شود. از طرفی تفاوت نرخ نیمایی با ارز آزاد باعث می شود واردات مواد اولیه با ارز نیمایی کمتر از واردات با ارز صادراتی باشد و عملاً اگر صادرکننده بخواهد از ارز صادراتی خود استفاده کند. هزینه بالاتر خواهد بود
قابلیت افزایش 2 برابری صادرات کفش