اخبار اقتصادی روز

ساخت فرودگاه چابهار ممنوع/ برای ساخت خط ریلی خاش – چابهار به 20 هزار میلیارد تومان نیاز است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، عبدالحکیم آصفی معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار در این نشست خبری در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز در خصوص وضعیت ساخت فرودگاه چابهار و شهر فرودگاهی این منطقه گفت: ساخت این فرودگاه از سال 1378 آغاز شد که البته متوقف شد. امیدواریم مجوز این فرودگاه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شود. منطقه ای که قبلا برای این ساخت و ساز در نظر گرفته ایم 40 کیلومتر از کنارک و 15 کیلومتر تا چابهار است.

وی اعتبار اولیه ساخت فرودگاه چابهار را 450 میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: حدود 2 سال است که این پروژه متوقف شده است. با توجه به اینکه یک سری مصوبات اولیه داشتیم ساخت پروژه را شروع کردیم تا این فرصت را از دست ندهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اعتبار به روز شده برای ساخت این فرودگاه چقدر است، افزود: اعتبار مورد نیاز هنوز به روز نشده است اما برای تحقق شهر فرودگاهی چابهار احتمالا 5 هزار میلیارد تومان نیاز است.

آصفی در پاسخ به سوال دیگر ای بی اس نیوز در خصوص وضعیت راه آهن چابهار – زاهدان گفت: پروژه مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی اجرا می شود که از سال 92 آغاز شده است و قطعه زاهدان – کش به بهره برداری رسیده و از سال 92 اجرا می شود. خاش به چابهار که در صورت تامین اعتبار سال آینده یا سال 1404 راه اندازی می شود. برای ساخت تقریباً 500 کیلومتر از جاده مذکور حدوداً 20 هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در محور چابهار – کنارک به طول 67 کیلومتر کار می کنیم، گفت: این پروژه در 3 قطعه ساخته شده که 18 کیلومتر اول از بندر شهید بهشتی تا پلیس راه نزدیک بنادر است. سازمان، پلیس راه تا 24.5 کیلومتر توسط منطقه آزاد و 24.5 کیلومتر تا پایان توسط وزارت راه و شهرسازی احداث می شود.

وی در ابتدای این نشست از احداث شهر لجستیکی در زمینی به مساحت 65 هکتار در پسکرانه بندر شهید بهشتی خبر داد و گفت: 17 پروژه عمرانی در بخش های مختلف ایجاد و توسعه زیرساخت های حمل و نقل، گردشگری، آب و برق، شهری. و روستایی، بهداشتی و درمانی و… با اعتباری بالغ بر 2700 میلیارد تومان اجرا می شود. طرح استخر شنا در زیرفصل پروژه های گردشگری اجرا می شود; اولین ماموریت و اولویت منطقه چابهار ترانزیت و ظرفیت دوم گردشگری است. این پروژه از سال 1378 آغاز شده و مبلغ اولیه این قرارداد تقریباً 200 میلیارد تومان است. این استخر با هدف ایجاد مکانی امن برای شنای بانوان ساخته شده و برای آقایان نیز امکان شنا در فضایی امن وجود دارد.

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار افزود: در نوروز 1403 استخر بانوان به بهره برداری می رسد و مابقی پروژه در سال 1403 به بهره برداری می رسد و همچنین کریکت یکی از ظرفیت های چابهار است و بخش بزرگی از آن است. مدیریت تیم ملی و فدراسیون کریکت بر عهده چابهاری ها و کنارکیس است. با این ظرفیت بزرگترین آکادمی کریکت کشور با سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت 3 هکتار در حال ساخت است. پیشرفت فیزیکی این پروژه تقریباً 95 درصد است. وی گفت: برای تکمیل و بهره برداری از مجموعه ورزشی چابهار پیلبند 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون 160 میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، در حالی که معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار از پیشرفت 95 درصدی فاز اول مجموعه ورزشی پیل بند چابهار (ورزشگاه کریکت) دقایقی قبل از این اظهارات خبر داد، مدیر پروژه مذکور. پیشرفت را 85 درصد اعلام کرده بود.

absnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *