پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴

راندمان حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی پایین است

رئیس مجلس: راندمان حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی پایین است
به گفته این روزنامه نگار خبرگزاری صداوسیماآقای محمدباقر قالیباف در همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی که صبح امروز در تهران برگزار شد، با اشاره به پایین بودن بهره وری در بخش‌هایی از صنعت حمل‌ونقل کشور، گفت: در تصمیم‌گیری بخش‌ها، سه قوه باید با هم فکر کنند. ”
رئیس شورای اسلامی در خصوص تلاش مجلس برای حل معارضه انرژی گفت: راه حل این تعارض افزایش قیمت سوخت و انرژی نیست و منفعت مستقیم مردم کاهش مصرف است.
وی با بیان اینکه اگر از سیاست صحبت کنم خدا مرا نمی بخشد، گفت: از مسائل مدیریتی و فنون صحبت می کنم. ما کاری نداریم که نتوان کرد. کار بر زمین مانده یعنی یا اراده ای برای انجام آن نیست یا تفاهمی نیست. آیا همه ما نمی دانیم که استهلاک ما بیشتر از سرمایه گذاری هایمان است؟ آیا نمی بینیم که پای اقتصادی ده سال است که در حال کوچک شدن است؟ همه می دانیم که سالانه چندین میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می شود. یا جهل ما در سیاست است یا در بخش خصوصی مشکل است. عامل سومی وجود ندارد و ما نیاز به درک مشترک داریم.
قالیباف ادامه داد: از هشت بند مطرح شده در جلسه، حداقل سه بند آن در برنامه هفتم کشور گنجانده شد. اما نمی‌دانم اجرا می‌شود یا نه و سرنوشت آن مانند قانون هوای پاک خواهد بود یا خیر.
رئیس شورای اسلامی گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم، با وجود اینکه مسئولیتی در قبال کیفیت هوا نداشتیم، طرح جامع و جامعی را برای رفع معضل آلودگی هوا تقدیم دولت وقت کردم. بررسی های ما نشان داده است که 80 درصد آلودگی ناشی از حرکت وسایل نقلیه در شهرها است. ما ثابت کرده ایم که این دلیل آلودگی است. این طرح را اصلاح کردیم و به دولت بعدی ارائه کردیم. ما پیشنهاد دادیم که این آلودگی قابل حل است، با هم حلش کنیم.
قالیباف تصریح کرد: افرادی که در خانه نشسته اند اگر ببینند بخشی از سود کاهش مصرف یک مترمکعب گاز در هفته سوم آذر به جیب خودشان می رود و به نفع خودشان تمام می شود، احساس می کنند که دارند. این مزیت را به اشتراک بگذارید منافع شخصی یک فرد و منافع ملی به هم مرتبط هستند. این در مورد گران کردن چیزها نیست. ما در مورد این سرمایه صحبت می کنیم که در حال از بین رفتن است و باید متوقف شود. آیا اشتباه است دشوار است؟ قابل اجرا نیست؟
وی با بیان اینکه بعد از دوران دفاع مقدس از جزئیات تعدادی از ادارات اطلاع دارم، گفت: من مدیر این ادارات بودم و امروز به عنوان نماینده شما در شورای اسلامی در سطوح عالی تا پایین ترین سطح جلسات. ، ما با مردم صحبت می کنیم، آنچه را که سال گذشته گفته شد تکرار می کنیم و جالب است که پیشنهادات ارائه شده مانند پیشنهادات قبلی است و جالبتر از همه این است که همان مشکل همچنان وجود دارد.
رئیس شورای اسلامی ادامه داد: چه کسی باید پاسخگو باشد؟ برخی سوالات روشن است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد. مسائل جمعیتی و امنیت ملی را نمی توان نادیده گرفت.
قالیباف تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل چند سوال مطرح شده است اما آیا برای رفع مشکل قدمی برداشته ایم؟ اول از همه باید بگویم که من مقصرم و باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشم. البته بخش خصوصی هم مقصر است و هر دو باید مشکل را حل کنیم.
وی یادآور شد: بخش خصوصی و دولت می دانند که سالانه چندین میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می شود و برای حل مشکلات نیازمند تفاهم مشترک هستیم. باید درصدی از سقف سرمایه گذاری وجود داشته باشد که باید تخمین بزنیم تا ببینیم چقدر است؟
قالیباف گفت: سوخت ارزان است اما هزینه حمل و نقل بالاست و روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت هدر می دهیم که سالانه بیش از 100 میلیارد دلار هزینه دارد. »
وی افزود: بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری است و اگر مطمئن باشد سود خواهد برد حتما سرمایه گذاری خواهد کرد. آیا جلوگیری از هدر رفتن سوخت دشوار است؟
رئیس شورای اسلامی گفت: هنوز کامیون های فرسوده و فرسوده داریم و می توانیم با سکوهایی که می سازیم شرایط را مهیا کنیم و اقتصاد دولتی را تقویت نکنیم چرا که در حال حاضر
کارآفرینان بخش خصوصی بیش از 100 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند و برای حل این مشکل نیازمند این هستیم که بخش خصوصی در کنار دولت بنشیند و برنامه عملی را به مردم ارائه کند.
وی تاکید کرد: ترانزیت در کشور ما قبل از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد جنبه تقویت امنیت ملی دارد اما گاهی سیاست های ما اشتباه است و در یک دهه اخیر بین ریلی و جاده ای در حوزه راه سرمایه گذاری کرده ایم. ”
قالیباف افزود: 14 هزار کیلومتر ریل ریلی در کشور وجود دارد که قطارها در آن تردد می کنند، اما در برخی جاده ها گره ترافیکی داریم و در عین حال در برخی جاده ها تردد کمتری وجود دارد.
از این میزان 4000 کیلومتر مولد نیست.
رئیس مجلس اعلام کرد: مترو شهری ۹ میلیون مسافر دارد. کدام بخش خصوصی روی آن سرمایه گذاری می کند؟ ما به درک مشترک نیاز داریم. امکانات و سرمایه داریم اما استفاده درست از امکانات مشکل ماست و چون واگن نداریم به جای جابه جایی ۷ میلیون مسافر در روز با مترو فقط ۲ میلیون مسافر جابه جا می کنیم.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *