رؤیا و خیال پردازی را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم • رکنا
به گزارش رکنا به نقل از ایلنا به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، حسین ریگی عصر امروز – دوشنبه 26 مهرماه – در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «قلاب» گفت: سینماهای سیستان و بلوچستان و ما در محیطی زندگی می کردیم که دیدن فیلم یک رویا بود. کار با کودکان و نوجوانان همیشه برای من مهم بوده است. چرا که سینمای کودک به ویژه در سیستان بلوچستان نیازمند فعالیت خاصی است.
وی ادامه داد: زمانی می توانیم آینده کشور را با ابزار سینما بسازیم که فرزندانمان از سنین پایین رویاپردازی و خیال پردازی را بیاموزند تا در بزرگسالی با جنگیدن به آرزوهای خود برسند. اگر این اتفاق نیفتد قطعا شکاف نسلی ایجاد می شود.
کارگردان فیلم «هوک» گفت: به عنوان یک فیلمساز سیستانی سعی کردم این اتفاق را در سیستان و بلوچستان رقم بزنم. خوشبختانه این فیلم موفقیتی مضاعف داشت. علاوه بر اینکه سیستانی ها خود را در سینما از زاویه دیگری می دیدند و این زاویه به واقعیت نزدیکتر بود، بچه ها اعتماد به نفس پیدا کردند و فضای خوبی ایجاد شد.
وی افزود: در سال های اخیر زاویه دوربین سینما به سمت سیستان و بلوچستان تغییر کرده است. اما مدیران باید به ساخت سینما در سیستان بلوچستان و تولیدات سینمایی در این استان توجه بیشتری داشته باشند.
ریگی با اشاره به موضوع داستان این فیلم که به یک ورزشکار اشاره دارد، گفت: موضوع فیلم از بوکسوری سیستان بلوچستانی است که برای اولین بار برای ایران مدال جهانی گرفت و داستان این ورزشکار در کنار سایر ملی پوشان ایرانی در فیلم «قلاب» در حوزه جوانان سیستان و بلوچستان عرضه شد.
وی افزود: آموزش با روایت سینمایی به درستی شکل می گیرد و در فیلم فضایی ایجاد شده که اگر نوجوانی دور از مرکز این فیلم را ببیند به این نتیجه می رسد که امکان موفقیت برای او وجود دارد. “.
این کارگردان با اشاره به یکی از اهداف ساخت فیلم «قلاب» تاکید کرد: من با جنگ موافق نیستم. اما با تلاش برای رسیدن به اهداف و خسته نشدن در مسیر تحقق رویاها و خیالات جوانی موافقم. باید برای رویای کودکی بجنگی، من برای آرزویم در استانی جنگیدم که سینما وجود نداشت و ثابت کردم در این شرایط می توان فیلمساز تربیت کرد.
او در ادامه به پیچیدگی های خاص شخصیت اصلی فیلم می پردازد: همه ما پیچیدگی هایی داریم که باید آنها را در سینما پیدا کرد و برجسته کرد. کار زیادی روی فیلمنامه انجام شد و شخصیت ها سعی کردند به شخصیت تبدیل شوند. شخصیت ها از من الهام گرفته اند. چون هنوز از کودکی و نوجوانی بدکاری دارم.
ریگی با تاکید بر لزوم توجه ویژه مدیران و مسئولان به تامین منابع مالی فیلم های سینمای کودک و نوجوان، گفت: فیلم های کودک و نوجوان بیشتر از فیلم های بزرگسال نیاز به تامین مالی دارند. چون صحنه های خاص و تخیلی وجود دارد، ساخت فیلم در شهر نیز بودجه را دو برابر می کند و در همه جای دنیا بودجه فیلم های کودک و نوجوان دو برابر فیلم های عامه مردم است. اما در ایران به این نکته توجه نمی شود و به همین دلیل تولیدکنندگان کمتر به این حوزه می پردازند.
وی در خصوص انتخاب بازیگران فیلم «هوک» افزود: انتخاب بازیگران ترکیبی از تعامل تهیه کننده و کارگردان است و در این فیلم نگاه من و تهیه کننده این بود که ببینیم فیلم . که نیاز به حضور چهره های حرفه ای سینما دارد. از سوی دیگر حضور شخصیت های برجسته در سیستان و بلوچستان برای کودکان علاقه مند به این رشته و کسب تجربه از آنها در سیستان تاثیری فراتر از بحث دیده شدن دارد.
کارگردان فیلم «هوک» به احتمال جهانی شدن این فیلم اشاره کرد و گفت: وقتی فیلم جغرافیا نداشته باشد امکان جهانی شدن دارد. فیلم هوک فراتر از جغرافیا است و داستانی را روایت میکند که میتوان آن را در هر جای دنیا به هم متصل کرد، در حالی که هنوز هم میتوان یک فیلم محلی را دید.
وی با اشاره به ساخت سینما در سیستان و بلوچستان گفت: برای ساخت سینما زحمت کشیدیم و با همکاری ارشاد و هلال احمر یک سینمای کوچک در زاهدان افتتاح شد اما ساخت سینما در این استان نیازمند است. عزم ملی و استانی از سرمایه گذاران و مدیران.